Megszólalt a Booking-botrány egyik áldozata, akinek már közel 5 millió forinttal tartoznak

2023.08.06. 21:06
Nagy összegek nem érkeztek meg a Booking.com oldalt használó magyarok zsebébe egy fizetési fennakadás miatt. A szolgáltató már végzett a karbantartással, elmondásuk szerint el is indították a kifizetéseket, de akadnak továbbra is olyanok, akiknek még nagy összeggel tartozik a szolgáltató. Egyik olvasónk jelezte, neki már közel 5 millió forinttal tartozik a Booking.com.

Ahogyan arról korábban az Index is beszámolt, nagy összegek nem érkeztek meg a Booking.com oldalt használó magyarok zsebébe egy fizetési fennakadás miatt. A szolgáltató a weboldal fizetési rendszerének karbantartására hivatkozott a kifizetések megszüntetésénél.

A karbantartást azóta már befejezték, de több szállásadó is pénz nélkül maradt. A Booking.com online szállásfoglaló oldalon pedig nemcsak a nagy szállásadók, hanem a kisebb magánszállók is hirdetnek.

A legfájóbb talán, hogy pont a nyári szezon közepén történik mindez, amikor a legjobban pörög a turizmus, a bevételek pedig jól jönnének a magas infláció által okozott nélkülözésben.

A Booking.com monopolhelyzete megkérdőjelezhetetlen

Olvasónk 2022. július 1-jével nyitotta meg az 5 különálló apartmanból álló magánszálláshelyet, melyet kezdetben kizárólag a Booking.com közvetítőn keresztül hirdettek Veszprémben.

Állítása szerint az első hetet követően 2 hónapig telt házzal üzemeltek. Azonban hiába készítettek saját honlapot, hiába volt social media kampány alternatív foglalási csatornák megnyitásával is, a vendégek túlnyomó része, hozzávetőlegesen 90 százaléka a Booking.com-on keresztül foglal náluk. 

Magánszálláshelyként nem tartoznak szállodalánchoz, és nem tudnak számottevő marketingre költeni, hogy ezen az arányon változtassanak, de a Booking.com felület monopolhelyzete vitathatatlan.

Partnerként több lehetőségük van fizettetni a vendéget:

  1. a vendég közvetlenül a szállásadónak fizet, ehhez azonban POS-terminálos kártyás vagy készpénzes fizetés esetén muszáj jelen lenni, átutalásos vagy akár online bankkártyás fizettetés esetén pedig pluszmacera foglalásonként nyomon követni, hogy teljesültek-e a tranzakciók, ráadásul az érkezéskori fizetésnél nincs garancia lemondás esetén a lemondás díjának behajtására.
  2. beágyazott virtuális bankkártyás fizetés, ezt főleg a nagyobb szállodaláncok alkalmazzák, mert a rendszer fenntartása elég költséges.
  3. és ami magánszálláshelyek számára is a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb, hogy a foglalási oldal szedi be a vendégtől a pénzt. 

Ennek az előnye, hogy nem szükséges a POS-terminál, csak az érkezhet vendégként, aki már kifizette a szállást, a lemondási és teljesítési határidőket a Booking.com automatikusan figyeli, nem kell külön a Booking.com számára a jutalékot utalni.

A fentiek alapján tehát a pénzbeszedést választó szálláshelyek érintettek a Booking kifizetéselmaradási botrányában, ezek leginkább az egyszerűbb, kisebb szálláshelyek üzemeltetői.

Ennek természetesen hátránya is van, olvasónk elmondása szerint a Booking.com felületét használók számára minden 100 euró után 83,7 euró (a felületen kötelező az euró használata, így az árfolyam-ingadozásnak is ki vannak téve) ütheti csak a markát a jutalékot, kezelési költséget követően. (Ezenfelül persze még jóval több költsége van a szálláshely fenntartását illetően.)

A szupertitkos szerződés

2023. május 16-án a közvetítő e-mailben tájékoztatta olvasónkat, hogy 2023. június 1-jétől új ÁSZF-et léptet hatályba, az új ÁSZF tartalmát azonban nem ismertette. Hiába kérte több alkalommal a szerződést e-mailben és telefonon is, egyelőre még nem láthatta, így nem is tudja pontosan, mit tartalmaz az új szerződés.

2023. június 12-én az új ÁSZF hatálya alatt a közvetítő e-mailben tájékoztatta a karbantartás miatti csúszásról a kifizetésekben. Ebben az e-mailben azt is leírták, hogy „a június 28-tól kijelentkezett foglalások kifizetése 2023. július 24-ig fog megtörténni, egy kombinált fizetéssel. A megszokott fizetési ütemezés várhatóan 2023. július 27-ig visszaáll”.

Az utolsó, időben megérkezett elszámolás 2023. június 28-án került feltöltésre a 2023. június 22–27. között távozó vendégek foglalásai után, ennek kifizetése 2023. június 29-én érkezett meg a számlájára. Ezt követően semmi, sem elszámolás, sem pénz, a kiírt következő kifizetés dátuma minden csütörtökön átugrott a következő heti dátumra, ő pedig türelmesen várta a jelzett karbantartás végét.

Közel 5 millió forint a tét

Mint kiderült, már augusztusi időpontok is beteltek a szálláshelyen, de nem tudja, mikor kaphatja meg ezek után a neki járó pénzt.

Sőt a 2023. június 28. és 2023. július 26. között távozó vendégek elszámolásában a Booking.com szerint még a szállásadó tartozott pénzzel a közvetítőnek. 

Azóta több panasszal is élt, több alkalommal beszélt az ügyfélszolgálattal, amely semmilyen érdemleges információval nem rendelkezett. Olykor e-mailt kapott, de általában ezekben nem a kérdésére válaszoltak. A múlt héten a telefonos ügyfélszolgálatuk több alkalommal kikapcsolt jelzést adott, egyáltalán nem volt tárcsázható.

Olvasónk kérte, hogy a jövőbeni foglalásokat ne a közvetítőnek fizessék, de ez csak azokat a vendégeket érinti, akik szeptemberben érkeznek a szálláshelyre. Szállásadói oldalról pedig a beérkezett foglalásokat nincs lehetőség lemondani, csak nagyon indokolt esetben, de ezek után is jutalékot kell fizetni.

Tucatjával érkeznek a bejelentések a GVH-hoz

Az ügy kirobbanásakor a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) arra is felhívta az érintett szállásfoglalók és szállásadók figyelmét, hogy a magánjogi típusú (szerződésértelmezési, elszámolási stb.) jogviták kezelésére elsősorban a szolgáltatóval egyeztetve (panaszt benyújtva), békéltetőtestület útján, illetve bírósági úton van lehetőségük. A hivatal ugyanakkor azt is közölte, hogy az ügyben panaszeljárás van folyamatban, vizsgálja az ügy részleteit, és indokolt esetben fellép a magyar szállásfoglalók és szállásadók érdekében.

A nemzeti versenyhatóság 2023-ban eddig összesen 26 darab panaszt kapott a Booking.com vonatkozásában, ebből 13 panasz érkezett szállásadóktól szállásdíjak ki nem fizetésével kapcsolatban

– árulta el az Index megkeresésére a GVH. A magyar nemzeti versenyhatóság 2020 tavaszán sikeresen fellépett a Booking.com üzemeltetőjével szemben, amikor több vonatkozásban is jogsértőnek találta a holland multicég honlapján folytatott, fogyasztókkal szembeni kereskedelmi gyakorlatot. A nemzeti versenyhatóság minden idők legmagasabb hazai fogyasztóvédelmi bírságát, 2,5 milliárd forintot szabott ki a portál holland üzemeltetőjére, amelynek emellett a GVH Versenytanácsának döntés nyomán módosítania kellett a jogsértőnek bizonyult gyakorlatait is.

2023. augusztus 4-én az MTÜ egy körlevelet küldött minden, a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban (NTAK) regisztrált felhasználónak, hogy önkéntesen nyilatkozzanak, érinti-e őket a „szállásközvetítő oldal” botránya.

A kérdőívben semmi konkrétum nincs, egyértelműen arra kíváncsiak, hányan érintettek. A kérdőív a https://www.surveymonkey.com/r/27HQMPN oldalon érhető el augusztus 11-ig, és arra kíváncsiak többek között, hogy milyen problémával szembesültek a szállásközvetítéskor, mióta tapasztalják a hibát az oldal működésében, és hogy körülbelül összeggel tartozik a szállásközvetítő cég.

A Booking.com által a mai napig (2023. augusztus 6.) rendezetlen foglalások összértéke mintegy 15 005 euró az olvasónk részére, amelynek jutalékkal és kezelési költségekkel csökkentett, őt illető része 12 560 euró (közel 5 millió forint).