Nagy Márton: Kritikus fontosságú az EU versenyképességének javítása

2024.02.09. 17:55
A nemzetgazdasági miniszter szerint EU és a belső piac intézménye ezek versenyképességét meghatározó teszt előtt áll. Új gazdasági megközelítésre van szükség, amellyel kapcsolatban javaslatot tett egy közös, uniós elektromosautó-támogatást célzó programra. Ukrajna csatlakozási folyamata szerinte nincs előkészítve, az ukrán fuvarozókkal szemben támogatja az azonos versenyfeltételek megkövetelését.

Az EU-nak közös, széles körű elektromos autózást érintő támogatási programot kellene indítania, Ukrajna EU-csatlakozása előkészítetlen, és az emiatt már most bekövetkezett ágazati torzulások is kezelésre szorulnak – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Versenyképességi Tanács ülésén a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénteki közleménye szerint.

A nemzetgazdasági miniszter részt vett a Versenyképességi Tanács informális ülésén Genkben, Belgiumban, ahol kiemelte: az EU versenyképességének javítása kritikus fontosságú, lépést kell tartani az Egyesült Államokkal és Kínával, akik jelentős költségvetési forrásokat fordítanak a saját iparuk támogatására – közölte az NGM az MTI szerint.

A TÁRCAVEZETŐ JAVASLATOT TETT EGY ÚJ KÖZÖS, UNIÓS PROGRAMRA, MELY AZ ELEKTROMOS AUTÓK DEDIKÁLT TÁMOGATÁSÁT CÉLOZNÁ MIND FOGYASZTÓI, MIND PEDIG GYÁRTÓI OLDALRÓL.

Az általános zöld- és digitális átállás támogatása helyett új iparpolitikai és állami támogatási megközelítésre van szükség a miniszter szerint. A rendelkezésre álló források célzott és hatékony elköltése érdekében ágazati megközelítés alkalmazását, akár konkrét termékek támogatását javasolja.

EU-versenyképesség

Európa az új gazdasági kormányzás keretén belül visszatér a maastrichti, szigorú költségvetési politikához. Az átálláshoz az igen korlátozott költségvetési források mellett más forrásokat is szükséges bevonni a miniszter szerint, aki úgy véli, hogy a jövőben fontos szerepe lehet a fejlesztési banki, kereskedelmi banki, tőkepiaci vagy akár a jegybanki forrásoknak a versenyképesség finanszírozásában.

NAGY MÁRTON SZERINT A GLOBÁLIS VERSENYBEN A KELETI ÉS NYUGATI TŐKÉNEK TALÁLKOZNIA KELL, AMI NEM FÜGGŐSÉGET JELENT, HANEM KAPCSOLÓDÁST.

Az EU és a belső piac intézménye annak versenyképességét meghatározó teszt előtt áll a jelenlegi geopolitikai helyzetben, mivel Európa nem tölt be vezető szerepet az új, technológiavezérelt iparágakban. Ennek megfelelően az EU-n belüli blokkosodás elkerülése és az összekapcsolódás (connectivity) az elsődleges érdek.

Ukrajna EU-csatlakozása

A nemzetgazdasági miniszter szerint Ukrajna EU-csatlakozási folyamata nincs előkészítve, nincs felmérve annak hatása az uniós tagországokra. Az agráriumban és a logisztikában tapasztalható feszültség szerinte jó példa arra, hogy már most is számos ágazati torzulás alakult ki, és a közeljövőben még több várható.

Az iparági szereplők meghallgatása, és véleményük figyelembe vétele szükséges a miniszter szerint. Az Európai Bizottságnak konkrét javaslatokat is tartalmazó közös levelet írtak a magyar, cseh, szlovák és lengyel fuvarozószervezetek, mivel az EU és Ukrajna közötti egyezmény jelentősen rontja a versenyképességüket.

A szervezetek azt kérik, hogy a járművezetőknek 3-4 hetente kötelezően haza kelljen térniük Ukrajnába, és az ukrán fuvarozóknak az uniós műszaki, szakmai képesítési és pihenőidőre vonatkozó szabályokat is be kelljen tartaniuk.

Nagy Márton támogatja a javaslatokat az azonos működési és egyenlő versenyfeltételek biztosítása érdekében, és ezt az Európai Bizottság számára is jelezte. Mindemellett a miniszter szerint is törekedni kell az ukrán gazdaságnak nyújtott támogatás sérelmének elkerülésére.