Nagy Márton: Kritikus fontosságú az EU versenyképességének javítása
További Gazdaság cikkek
- Vészhelyzet van a szomszédban, tömegesen vándorolnak el az országból
- Hátunk helyett a szánkba vettük – a legjobb túrós batyukat kerestük
- Van megoldás, így tehetünk a halálozás csökkentéséért
- Matolcsy Györgyék jelezték: Koránt sincs vége a lakásárak emelkedésének
- Csúcsra járatja a lakosság az előtörlesztést – ennyi pénzük lett a magyaroknak?
Az EU-nak közös, széles körű elektromos autózást érintő támogatási programot kellene indítania, Ukrajna EU-csatlakozása előkészítetlen, és az emiatt már most bekövetkezett ágazati torzulások is kezelésre szorulnak – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Versenyképességi Tanács ülésén a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénteki közleménye szerint.
A nemzetgazdasági miniszter részt vett a Versenyképességi Tanács informális ülésén Genkben, Belgiumban, ahol kiemelte: az EU versenyképességének javítása kritikus fontosságú, lépést kell tartani az Egyesült Államokkal és Kínával, akik jelentős költségvetési forrásokat fordítanak a saját iparuk támogatására – közölte az NGM az MTI szerint.
A TÁRCAVEZETŐ JAVASLATOT TETT EGY ÚJ KÖZÖS, UNIÓS PROGRAMRA, MELY AZ ELEKTROMOS AUTÓK DEDIKÁLT TÁMOGATÁSÁT CÉLOZNÁ MIND FOGYASZTÓI, MIND PEDIG GYÁRTÓI OLDALRÓL.
Az általános zöld- és digitális átállás támogatása helyett új iparpolitikai és állami támogatási megközelítésre van szükség a miniszter szerint. A rendelkezésre álló források célzott és hatékony elköltése érdekében ágazati megközelítés alkalmazását, akár konkrét termékek támogatását javasolja.
EU-versenyképesség
Európa az új gazdasági kormányzás keretén belül visszatér a maastrichti, szigorú költségvetési politikához. Az átálláshoz az igen korlátozott költségvetési források mellett más forrásokat is szükséges bevonni a miniszter szerint, aki úgy véli, hogy a jövőben fontos szerepe lehet a fejlesztési banki, kereskedelmi banki, tőkepiaci vagy akár a jegybanki forrásoknak a versenyképesség finanszírozásában.
NAGY MÁRTON SZERINT A GLOBÁLIS VERSENYBEN A KELETI ÉS NYUGATI TŐKÉNEK TALÁLKOZNIA KELL, AMI NEM FÜGGŐSÉGET JELENT, HANEM KAPCSOLÓDÁST.
Az EU és a belső piac intézménye annak versenyképességét meghatározó teszt előtt áll a jelenlegi geopolitikai helyzetben, mivel Európa nem tölt be vezető szerepet az új, technológiavezérelt iparágakban. Ennek megfelelően az EU-n belüli blokkosodás elkerülése és az összekapcsolódás (connectivity) az elsődleges érdek.
Ukrajna EU-csatlakozása
A nemzetgazdasági miniszter szerint Ukrajna EU-csatlakozási folyamata nincs előkészítve, nincs felmérve annak hatása az uniós tagországokra. Az agráriumban és a logisztikában tapasztalható feszültség szerinte jó példa arra, hogy már most is számos ágazati torzulás alakult ki, és a közeljövőben még több várható.
Az iparági szereplők meghallgatása, és véleményük figyelembe vétele szükséges a miniszter szerint. Az Európai Bizottságnak konkrét javaslatokat is tartalmazó közös levelet írtak a magyar, cseh, szlovák és lengyel fuvarozószervezetek, mivel az EU és Ukrajna közötti egyezmény jelentősen rontja a versenyképességüket.
A szervezetek azt kérik, hogy a járművezetőknek 3-4 hetente kötelezően haza kelljen térniük Ukrajnába, és az ukrán fuvarozóknak az uniós műszaki, szakmai képesítési és pihenőidőre vonatkozó szabályokat is be kelljen tartaniuk.
Nagy Márton támogatja a javaslatokat az azonos működési és egyenlő versenyfeltételek biztosítása érdekében, és ezt az Európai Bizottság számára is jelezte. Mindemellett a miniszter szerint is törekedni kell az ukrán gazdaságnak nyújtott támogatás sérelmének elkerülésére.