2024. június 18. 18:00
Törökország
Georgia
BVB Stadion Dortmund I. forduló
2024. június 18. 21:00
Portugália
Csehország

Óriási hiány van Európában a kamionsofőrökből

2024.04.28. 14:41
Az Európai Unióban, Norvégiában és az Egyesült Királyságban még 233 ezer hivatásos kamionsofőrre lenne szükség, négy év múlva azonban 745 ezerre is emelkedhet ez a szám – derült ki a Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesülete (IRU) reprezentatív felméréséből.

A munkaerőigény várható ugrásszerű növekedése abból adódik, hogy az európai tehergépkocsivezető-szakma elöregedőben van – írja a vezess.hu az IRU felmérése alapján.

Az átlagéletkor 47 év, de a sofőrök harmada 55 év feletti, ezért a következő tíz évben akár nyugdíjba is vonulhatnak. 

A fiatalok számára pedig nem vonzó a hivatás, csak 5 százalékuk 25 év alatti. A tanulmány a következmények között említi, hogy a vállalatok közel felénél csökkent a termelékenység, 39 százalékuknál bevétel-visszaesést könyveltek el. 

A kutatás a magyarországi helyzetre is kitért, itthon a tehergépjármű-vezetők hiányát 8 százalékra becsülték, ami nagyjából 9 ezer főt jelent. A portál megjegyzi, hogy az állam jelenleg ezer fő részére biztosítja a C+E  kategória megszerzését. Romániában ugyanakkor ez nagyobb problémát jelent, ott 23 ezer hivatásos gépjárművezetőre lenne még szükség, ami 10 százalékos humánerőforrás-hiányt jelent, Szlovákiában ez 14 százalék, azaz 6 ezer embert tudnának még alkalmazni a területen. 

Az európai vállalkozók érzékelték ezt a problémát, 70 százalékuk tesz intézkedéseket a sofőrök megtartása és az új emberek bevonzása érdekében. A cégek több mint felénél fizetésemeléssel és teljesítményjuttatással próbálják ezt elérni, a nemzeti minimálbérhez viszonyítva 55 százalékkal magasabb bért kapnak, Hollandiában a legtöbbet, ott 233 százalékkal haladja meg bérük az állami minimumot – áll a IRU tanulmányában.

A munkáltatók igyekeznek jobb körülményeket teremteni: vannak, akik jobb járműveket vásárolnak (44 százalék), egyesek fedezik a szakmához való hozzáférés költségeit (35 százalék), negyedük pedig továbbképzési lehetőségeket biztosít. Arra is kitérnek, hogy mi jelenti az egyik legnagyobb akadályt a szakma választására: a tehergépkocsi-vezetői engedély és szakmai képesítés (GKI, PÁV) Európában 3,7-szerese az átlagos havi minimálbérnek.