Óriási hiány van Európában a kamionsofőrökből
További Gazdaság cikkek
-
Bár úgy tűnt, köddé vált a magyarok pénze, rejtélyes helyen megtaláltuk
- Újabb áremelkedés a magyar kutakon, keddtől még drágább lesz az üzemanyag
- Fordulat a pénzügyekben: a fiatalok spórolnak, a gazdagok menekítik a pénzüket
- Gyengül a forint, emelkednek az üzemanyagárak – sír a pénztárcánk a háború miatt
- Ősztől szigorít a NAV: a hibás online számlák nem jutnak el a rendszerbe
A munkaerőigény várható ugrásszerű növekedése abból adódik, hogy az európai tehergépkocsivezető-szakma elöregedőben van – írja a vezess.hu az IRU felmérése alapján.
Az átlagéletkor 47 év, de a sofőrök harmada 55 év feletti, ezért a következő tíz évben akár nyugdíjba is vonulhatnak.
A fiatalok számára pedig nem vonzó a hivatás, csak 5 százalékuk 25 év alatti. A tanulmány a következmények között említi, hogy a vállalatok közel felénél csökkent a termelékenység, 39 százalékuknál bevétel-visszaesést könyveltek el.
A kutatás a magyarországi helyzetre is kitért, itthon a tehergépjármű-vezetők hiányát 8 százalékra becsülték, ami nagyjából 9 ezer főt jelent. A portál megjegyzi, hogy az állam jelenleg ezer fő részére biztosítja a C+E kategória megszerzését. Romániában ugyanakkor ez nagyobb problémát jelent, ott 23 ezer hivatásos gépjárművezetőre lenne még szükség, ami 10 százalékos humánerőforrás-hiányt jelent, Szlovákiában ez 14 százalék, azaz 6 ezer embert tudnának még alkalmazni a területen.
Az európai vállalkozók érzékelték ezt a problémát, 70 százalékuk tesz intézkedéseket a sofőrök megtartása és az új emberek bevonzása érdekében. A cégek több mint felénél fizetésemeléssel és teljesítményjuttatással próbálják ezt elérni, a nemzeti minimálbérhez viszonyítva 55 százalékkal magasabb bért kapnak, Hollandiában a legtöbbet, ott 233 százalékkal haladja meg bérük az állami minimumot – áll a IRU tanulmányában.
A munkáltatók igyekeznek jobb körülményeket teremteni: vannak, akik jobb járműveket vásárolnak (44 százalék), egyesek fedezik a szakmához való hozzáférés költségeit (35 százalék), negyedük pedig továbbképzési lehetőségeket biztosít. Arra is kitérnek, hogy mi jelenti az egyik legnagyobb akadályt a szakma választására: a tehergépkocsi-vezetői engedély és szakmai képesítés (GKI, PÁV) Európában 3,7-szerese az átlagos havi minimálbérnek.
