Fordulat az akkugyáraknál? – egy nagy kínai gyártó törölte az európai beruházását
További Gazdaság cikkek
- Így lehetne egész Magyarország egyetlen metropolisz
- Orbán Viktor autójában csak gázpedál van, ám Matolcsy Györgyék megtalálták a féket
- Aggasztó a helyzet az egészségügyben: 940 betöltetlen háziorvosi praxis van
- A pénzpiacok „Vajákos Birije” ismét belengette: jön a hatalmas összeomlás
- Árgus és aggódó szemek vetődnek Kína történelmi jelentőségű beruházására
A kínai SVOLT akkumulátorgyártó nem épít gyárat a németországi Brandenburg tartományban – szúrta ki az Autopro. A kínai vállalat azt állítja, hogy újraértékelte a stratégiáját, és így már nem tűnik jó befektetésnek az újabb német akkugyár.
A sajtóközlemény szerint „a különböző szinteken – a nemzetközi büntetőtarifák veszélyétől az elhúzódó és egyenlőtlenül elosztott támogatások miatti piaci torzulásokig – a tervezési biztonság amúgy is alacsony szintje mellett egy jelentős ügyfél is törölte a projektjét”.
A jelenlegi politikai helyzetet bizonytalannak érzi a SVOLT és egy potenciális partnere is visszalépett. Kai-Uwe Wollenhaupt, a SVOLT Europe elnöke és a SVOLT Energy Technology Company Ltd. alelnöke kiemelte:
Az autóipari piac jelenleg jelentős ingadozásokkal és kihívásokkal küszködik világszerte, elsősorban az elektromos mobilitásra való átállás miatt.
A SVOLT 2022 szeptemberében jelentette be, újabb – 16 gigawattóra kapacitású – akkumulátorcella-gyártó létesítményt hoz létre az európai piacon. A vállalat át is vett egy üzemet Lauchhammerben, ahol korábban a Vestas szélturbinák lapátjait gyártotta. A termelést jövő év elején kellett volna elkezdeni.
Európa zárja a kapuit
Mint azt korábban már megírtuk, jelentősen csökkent idén az elektromos autók eladása, pedig nagyon úgy látszik, hogy egész Európa emellett döntött. Ráadásul ha csak az eladási értéket nézzük, akkor Kína könnyen óriásit nyerhetne ebben a szektorban, azonban Európa zárja a kapuit, és amennyire tudja, védi a saját piacát.
Lelassult az elektromos járművek piaca az idén. Az évekig tartó szárnyaló eladások után a növekedés határozottan megtorpant. Pedig a fosszilis üzemanyaggal működő autók elektromos járművekkel való helyettesítése központi szerepet játszik szinte az összes ország éghajlati céljainak elérésében. Jelenleg nagy kérdés, hogy ez a folyamat hamarosan eltűnik-e, vagy tartósnak bizonyul.
Az elektromos autók értékesítésének növekedése figyelemre méltó: 2020-ban 10, tavaly már 45 millió elektromos jármű közlekedett az utakon. Azonban a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint 2035-re 790 millió elektromos autóra lesz szükség, ha el akarjuk érni a klímacélokat. Ez az eladások 27 százalékos növekedését jelenti minden egyes évben.
Ezért feltűnő, hogy a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának, a Teslának a globális eladásai az idei első negyedévben alacsonyabbak voltak, mint a tavalyi év azonos időszakában. És a BYD is lassulást tapasztalt január és március között. Az európai elektromosautó-eladások a tavalyi utolsó negyedévben több mint 10 százalékkal estek vissza az előző év azonos időszakához képest – összegezte a BBC.
Az Egyesült Királyságban az elemzők szerint az elmúlt évek erős eladásai az adókedvezményeknek voltak köszönhetők. A háztartási piac azonban nehezebb diónak bizonyult, mivel az emberek azt mondják, hogy az árak visszatartják őket. Egy új elektromos autó átlagára az Egyesült Államokban több mint 60 ezer dollár, de Európában és az Egyesült Királyságban is hasonlóan magasak az árak.
A nagy állami támogatások és a nagyobb termelési hatékonyság azt jelenti, hogy a kínai fogyasztók számára az átlagos költség viszont mindössze 30 ezer dollár. A BYD Seagull ferde hátú modelljét kevesebb mint 10 ezer dollárért árulják. Kína ráadásul jóval több elektromos járművet gyárt, mint amennyire az ottani piacnak szüksége van. Innen nézve pedig már nem túl bonyolult összefüggés, hogy Kína könnyen eláraszthatja az amerikai és az európai piacot olcsó autókkal, ha nem tartanák vissza a vámok.
Ezáltal az európai és amerikai politikusok dilemmája egyszerűen így foglalható össze:
- olcsóbb elektromos meghajtású járműveket akarnak,
- de nem azon az áron, hogy veszélyeztessék a saját autógyártóikat – például a Fordot vagy a Volkswagent –, és ezáltal a munkahelyeket.
Nem véletlen, hogy Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter múlt kedden uniós szintű, az elektromosautó-vásárlást ösztönző programot jelentett be, ami az új és a használt járművekre is kiterjed, valamint az akkumulátor-újrafeldolgozására is fókuszál a kormány – jelezte a tárcavezető, majd azt is elárulta, hogy a programot nemcsak vállalatokra szabták, hanem a háztartásokra is gondoltak.
(Borítókép: A SVOLT székhelye Csangcsou Jiangsu tartományban, Kínában 2023. október 22-én. Fotó: Costfoto / NurPhoto / Getty Images)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Túladóztat a kormány a szakértő szerint – ez vár a magyarokra jövőre a benzinkutakon
Várhatóan még az ideinél is drágább lesz a tankolás.
2024. december 31., 12:15
- Gazdaság
Hatalmas fordulatot jelez Magyarországon, ami a külföldi munkavállalókkal történik
Váratlannak tűnő lépést tett a kormány.
2024. december 30., 21:22
- Gazdaság
Januártól záporoznak a fontos pénzügyi változások Magyarországon
Íme a lista, mutatjuk a legfontosabb változásokat.
2024. december 31., 11:57
- Címlapon
Így lehetne egész Magyarország egyetlen metropolisz
A jövő városai hatalmas versenyt futnak a tehetségekért és élhetőségért.
tegnap, 20:20
- Címlapon
Donald Trumpék ultimátumot akarnak adni a Coca-Colának
Robert F. Kennedy Jr. az ötletgazda.
tegnap, 19:07
- Gazdaság
Magyarország több mint 1 milliárd euró uniós forrást bukhat a jogállamisági mechanizmus miatt
Az Európai Bizottság szóvivője is megszólalt az ügyben.
2024. december 31., 07:47
- Gazdaság
Hamarosan nyílnak az állami pénzcsapok, milliókat lehet felhasználni
Pénzbőségre számíthatnak januártól azok, akik lakásfelújításban, korszerűsítésben gondolkodnak.
2024. december 31., 06:22
- Címlapon
„Oroszország azt kapja, amit megérdemel” – Ukrajna újabb intenzív támadást indított Kurszk ellen
Több irányból indított támadást az ukrán hadsereg.
tegnap, 17:51
- Mindeközben
Csúnya baki a Tv2-nél, a finálé előtt kiderült, mi lett a Házasság első látásra szereplőinek végső döntése
tegnap, 14:46
- Gazdaság
Orbán Balázs: A vendégmunkások nem maradnak az országban, hanem hazamennek
A miniszterelnök politikai igazgatója beszámolt 2024 legfontosabb tanulságairól is.
2024. december 31., 12:47
- Gazdaság
Elköszönt Tállai András, itt folytatja a munkát
Január egytől nyolcadik államtitkári kinevezésével folytatja a munkát a politikus.
2024. december 31., 09:52
- Gazdaság
Leleplezték, hol szilveszterezik a magyarok többsége
Itt a toplista.
2024. december 30., 20:44
- Gazdaság
Legtehetségesebb dolgozóikat veszíthetik el azok a munkaadók, amelyek nem rugalmasak
Kulcsfontosságúvá vált a hibrid munkavégzés feltételeinek megteremtése.
2024. december 30., 20:13
- Gazdaság
Kevesebb hosszú hétvégénk lesz 2025-ben, mint 2024-ben volt
A ledolgozós hétvégék száma viszont nem csökkent.
január 1., 12:38
- Gazdaság
Joggal aggódnak-e a könyvelők a digitális reform miatt?
Közeleg a sorsdöntő pillanat, amikor elbúcsúzunk az Ügyfélkaputól.
2024. december 30., 10:54
- Gazdaság
Berúgták a magyarok a bankok kapuit, történelmi csúcson a háztartások hitelállománya
Megjöttek a III. negyedév adatai.
2024. december 30., 10:27
- Gazdaság
A munkavállalók nagy része alacsony mentális állóképességgel rendelkezik
Mekkora a reziliencia jelentősége a munkában?
január 1., 13:22
- Címlapon
Tűz ütött ki egy kőbányai szállóban, 250 embert kellett evakuálni
Az egyik emeleti szobából csaptak fel a lángok.
tegnap, 20:25
- Címlapon
A család szerint rendőri túlkapás történt a zagyvarékasi igazoltatáskor
A rendőrség szerint jogszerűen és arányosan jártak el.
tegnap, 20:52
- Gazdaság
Januárban nem, augusztusban kétszer is érkezik családi pótlék
Emelkedni viszont egyelőre nem fog.
január 1., 11:42
- Gazdaság
Reszkethetnek az ételfutárok, Nagy Mártonék kipécézték őket
Jön a szuperhatóság, ami ha kell, lesújt a futárcégekre.
2024. december 30., 15:26
- Címlapon
Múzeumigazgatói pozícióért lobbizott Magyar Péter szövetségese, kiakadt a momentumos politikus
Aztán 2024-ben ráindult az ellenzék jelöltjére Hajdúszoboszlón.
tegnap, 20:33
- Címlapon
A Dnyeper bal partján kapott hatalmas ütést Ukrajna, rejtett előnyhöz jutott ezzel Moszkva?
tegnap, 06:01
- Címlapon
Szoboszlai nélkül nem bírt a Uniteddel, odahaza vesztett pontokat a Liverpool
Alexander-Arnold hibáit megbüntette a rekordbajnok.
tegnap, 19:28
- Gazdaság
Megfizethető lakhatást szeretne a kormány, mégsem áll meg az ingatlanárak emelkedése
Ez történt idén, és ez jöhet jövőre az ingatlanpiacon – az Index évértékelője.
2024. december 30., 11:11
- Gazdaság
A dögburgerezők kora rég lejárt, de a magyarok igényszintjén van mit javítani
A hazai vendéglátóipari kultúra és a magyar élelmiszeripar versenyképtelenségének okai szakmai szemmel.
2024. december 30., 14:49
- Gazdaság
Karácsonykor több településen elment a mobilnet és telefon szolgáltatás
Váratlanul megrongálódott egy Telekom-adótorony.
2024. december 30., 18:44
- Gazdaság
Nem is gondolná, milyen káros pszichológiai hatásai vannak a tartós munkanélküliségnek
Többek között csökkenti az önértékelést és önbecsülést, emellett jelentős negatív változásokat idéz elő az énképben.
2024. december 30., 16:36
- Gazdaság
Mindjárt dézsából önti ránk a kormány a pénzt, így kell ügyesen aláállni
Ma-holnap még van egy lehetőség, amiről vétek lenne lemaradni.
2024. december 30., 17:32
- Gazdaság
Nem repedezik az üvegplafon: fizetésképtelenség nehezíti az albérletet keresők életét
Nem találkozik a bérlők és kiadók várakozása: jövőre is velünk maradhat a 250 ezres üvegplafon.
2024. december 30., 17:53