Mindenkit kiakaszt az NGM csodafegyvere

Úgy tűnik, az NGM nem akarja, hogy az áfacsalás elleni csodafegyverük, az elektronikus közúti ellenőrző rendszer (ekaer) az e-útdíj és az online pénztárgépek sorsára jusson. Ezek ugyanis mind olyan projektek voltak, ahol óriási kavarás ment a bevezetés, a pontos szabályok és a határidők körül. Nagyon úgy néz ki viszont, hogy az ekaer január 1-jétől élesedik, a hónap közepétől pedig már bírságolhat a NAV. Az érintettek viszont fel vannak háborodva, mert úgy látják, három hét alatt nem tudnak felkészülni, ráadásul óriási adminisztratív pluszterheik lesznek.

Az Index értesülése szerint az Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) szerdán megbeszélést tartottak arról az elektronikus közúti ellenőrző rendszerről (ekaer), amelytől az NGM azt várja, hogy jelentősen visszaszorulnak majd az áfacsalások a bevezetése után. A megbeszélésen részt vettek a kormány stratégiai partnerei, illetve azok a nagy cégek, amelyeket a leginkább érint majd a rendszer januári bevezetése. Elég keményen fogja érinteni őket ugyanis, ami miatt most azoknál a cégeknél, ahol nagy mennyiségeket szállítanak naponta, áll a bál, mivel esélytelennek látják, hogy három hét alatt felkészüljenek az átállásra.

Akkor vége az áfacsalásnak?

Nem valószínű, az ekaer legfeljebb csak megnehezíti majd a csalók dolgát. Az Index által megkérdezett szakértő szerint érdemben csak az áfacsökkentés csökkenhetné az áfacsalást. Arról, hogy mire lehet elég a dolog, itt írtunk bővebben.

De mi ez az egész kavarás? És mi egyáltalán az elektronikus közúti ellenőrző rendszer?

Ahogy arról már korábban írtunk, a rendszer célja, hogy az országban ne indulhasson útnak olyan áruszállítmány, amelyről nincs tudomása az adóhivatalnak. A teherautók így elvileg csak akkor indulhatnak el, ha előtte bejegyeztették magukat az adóhivatalnál. Ehhez az adott szállítmányra kapnak egy speciális ekaer-számot.

Ha a fuvarozót úgy kapják el a hatóságok az úton, hogy ez nincs rendben, akkor készülhetnek majd valamilyen büntetésre. Ha 100 ezer forintnál nagyobb az adóhiány, akkor még büntetőeljárás is lehet belőle. Ha nem jelentkezett be és úgy kérne vissza valaki áfát, akkor elvileg nem fogja tudni visszaigényelni azt.

Kedves NAV, légyszi ne büntessenek!

De mi a sztoriban az újdonság? Leginkább az a sebesség, amivel az NGM végig akarja pörgetni az átállást. Úgy értesültünk ugyanis, hogy az NGM-es megbeszélésen az érintetteket kész tények elé állították:

Január 15-ig tart a türelmi idő, utána viszont a NAV mindenkit büntetni fog.
 

Ráadásul azt is elmondták, hogy teljesen esélytelen a halasztás: a törvényben megszabott határidőt szigorúan be fogják tartani. A rendelet véleményezése jó példa arra, hogy milyen tempót diktál az NGM: szerdán délelőtt jelent meg a hír arról, hogy a Kormány.hu-n véleményezni lehet az ekáerrel kapcsolatos rendeletet. A határidővel azonban nem vicceltek: egészen csütörtök délután négyig fogadták be a kommenteket, tehát alig több mint egy nap jutott arra, hogy a kisebb szereplők is elmondják a véleményüket a rendeletről.

Kormányzati forrásból viszont úgy értesültünk, hogy mivel a NAV-ra vonatkozó szabályok között van egy olyan, aminek értelmében egy problémás esetnél az összes körülményt mérlegelni kell, a szervezet hajlik majd arra, hogy azt is figyelembe vegye, hogy a kutyafuttában lebonyolított átállás megnehezítette az érintettek dolgát. Még arra is lehetőségük lesz, hogy egyáltalán ne büntessenek, bár nyilván sok múlik majd az adóhatóságon is. 

Fénysebességgel a káoszba

Az Index kérdésére Éder Tamás, a Bonafarm-csoport vállalati kapcsolatok és PR-igazgatója is olyasmit mondott, ami arra utal, hogy sokat számíthat majd a NAV hozzáállása. Éder azt mondta, még nem ismerik a rendszer szabályait részletesen, és emiatt könnyen lehet, hogy nem tudnak majd megfelelni az összes szabálynak, de mindent megtesznek majd, hogy minél előbb felkészüljenek.

„Azt reméljük, hogy kezdetben a hatóságok megfelelő toleranciával kezelik azokat a helyzeteket, amelyek amiatt alakulnak ki, hogy a piaci szereplőknek nem sikerült a rendelkezésre álló rendkívül rövid idő alatt tökéletesen felkészülniük a bonyolult adminisztrációs feladatok ellátására."

Az Indexnek név nélkül nyilatkozó, élelmiszeriparban dolgozó logisztikus szerint viszont teljesen esélytelen az, hogy nagyjából három hét alatt az érintett cégek felkészüljenek az átállásra. Januártól ugyanis a cégeknek jelezniük kell a NAV irányába, hogy mikor indul az áru, milyen rendszámmal megy, és hogy mikor pakolják le az árut.

Fiatal gazdák tiltakoznak ellene

A Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége (Agrya) szerint az a komoly baj az ekaerrel jelenleg, hogy a tervezetek nem veszik figyelembe többek között a megtermelt saját áru, saját járművel, saját telephelyre történő beszállítását, a zöldség-gyümölcs ágazat értékesítési sajátosságait, vagy a kistermelők, őstermelők kisértékű értékesítéseit. Nincs tisztázva az első adóköteles termékértékesítés és a végfelhasználó fogalma, és a biztosítékadási kötelezettség komoly likviditási gondokat is okozhat termelőknél, írta azt MTI.

A rendelkezésre álló szűk, alig több mint egynapos véleményezési határidőt nem tartják elegendőnek ilyen horderejű intézkedés egyeztetéséhez.

Mindezt egy olyan online informatikai rendszeren keresztül kell majd lebonyolítani, amelyet több név nélkül nyilatkozó forrásunk szerint eddig még nem láttak a cégek, tehát esélyük sem volt, hogy felkészüljenek arra, hogy nap mint nap használják majd. Az viszont az élelmiszeriparban dolgozó logisztikus forrásunk szerint biztos, hogy a cégek eddig a fent említett adatokat nem gyűjtötték, ami tovább nehezíti a dolgukat.

Aki szabályosan működne, megszívja

Milyen kiskapuk?

Némethné Pál Katalin, a GKI Gazdaságkutató Intézet vezető elemzője korábban arról beszélt, hogy az áruforgalomhoz a NAV által biztosított ekaer-szám 15 napig érvényes, ennyi idő alatt azonban meglehetősen sok kamion útnak indulhat akár ugyanazzal a számmal is, tehát így például könnyű kijátszani a rendszert.

„Modellezéseink szerint az előírt adminisztráció napi akár 40 munkaórányi feladatot ró ránk, vagyis hirtelen fel kéne vennünk vagy nyolc embert és betanítani olyan adminisztratív munkára, amelynek részletei ismeretlenek, mindezt még idén. Ráadásul a mi cégünknél nagyobb forgalmat bonyolító vállalkozásoknak még nagyobb csapás lehet az intézkedés elhamarkodott bevezetése" – mondta a logisztikus, majd annyival összegezte az intézkedést, hogy 

azon túl, hogy a jogalkotó rengeteg kiskaput hagyott az adócsalóknak, a szabálykövetők nulla felkészülési lehetőséggel kaptak hatalmas adminisztratív terhet a nyakunkba.

A szerdai megbeszélésen az Index információi szerint azt mondták, az új informatikai rendszert az e-útdíjnál használt rendszer alapjaira építették. A NGM-es megbeszélésen elhangzottak alapján jövő héten fogják elküldeni az érintetteknek azt, hogy hogyan fog kinézni a rendszer felhasználói felülete, és a fejlesztő szerint a cégek informatikusai biztosan elboldogulnak majd vele. Az is elhangozott, hogy a rendszer mindenféle céges rendszerrel kompatibilis lesz, és stabilan fog működni. A fejlesztőt kérdéseinkkel megkerestük, amint megkaptuk a válaszokat, közölni fogjuk.

Az NGM is érzi, hogy nem stimmel a dolog

Több forrásból is úgy értesültünk, hogy az NGM-es megbeszélésen Glattfelder Béla gazdaságszabályozásért felelős államtitkár is részt vett, és azt is elmondta az érintetteknek: érzékelik, hogy három hét alatt szinte képtelenség minden partnerrel kommunikáló rendszert kiépíteni, és felkészülni egy olyan fajta adatgyűjtésre, ami eddig nem volt a napi rutin része. Úgy tudjuk viszont, hogy az NGM-en felsőbb kormányzati körökből nagy a nyomás, hogy tartsák a határidőt, ezért ragaszkodnak ennyire az eredeti tervhez.

Az NGM-nél rákérdeztünk arra,

  • hogy az iparági szereplők mikor fogják pontosan megismerni az informatikai rendszert,
  • hogy készítettek-e hatástanulmányt arról, hogy az iparági szereplők milyen gyorsan képesek alkalmazkodni a rendszerhez,
  • és arra is, hogy ha az érintettek elégedetlenek a határidővel, akkor miért nem lehet elhalasztani a rendszer bevezetését.

Amint megkapjuk a válaszokat, a cikket frissítjük.

Praktikus infók leendő ekaer-szám tulajdonosoknak

Értesüléseink szerint a rendszer egyelőre nem vonatkozik a folyami és vasúti áruszállításra, de a törvény alapján van arra lehetőség, hogy ezekre a területekre is kiterjesszék az ellenőrzést. Az igénylőnek nem kell majd várnia a számra, ahogy begépeli az adatait, a rendszer egyből elküldi majd neki az azonosítót. Az is kiderült, hogy a vontató és a vontatmányok rendszámát, valamint a beszerzési árakat is meg kell majd adni a rendszer számára. 

A rendszer arra is igyekszik felkészülni, amikor valamilyen okból – pl. baleset miatt – át kell pakolni az árut: ilyenkor lehetőség lesz a rendszerben az adatok módosítására. A NAV éjjel-nappali szolgálatot és külön vám- és pénzügyőr csoportot állít fel, amely a problémás ügyekkel foglalkozna éjjel és hétvégén. Ezzel például az a cél, hogy elkerüljenek olyan helyzeteket, ahol például egy közúton lefoglalt szállítmány nem jut el a telephelyére.