Létszámleépítés a Malévnál
További Magyar cikkek
Az idén az anyacégtől mintegy 150 fő elbocsátását tervezik, így 2009 végén 1322 munkahely marad a Malév Zrt.-nél. A következő három évben tovább karcsúsítják a céget úgy, hogy az időszak végére 1000, teljes munkaidőt jelentő állás maradjon. Az optimális létszám kialakítását vizsgálják majd a repülő-műszaki leányvállalatnál, az Aeroplexnél és a földi kiszolgálással foglalkozó Malév Ground Handling Kft.-nél (GH) is - mondta a vezérigazgató.
A május végén jóváhagyott idei üzleti terv 6,3 milliárd forint üzemelési vesztséggel számol, szemben a 2008. évi 7,9 milliárd forinttal. A vezérigazgató azt nem tudta megmondani, hogy a költséghatékonysági intézkedések mekkora egyszeri ráfordítást igényelnek.
A Malév a tavalyinál valamivel több, 3,1 milliós utasforgalommal, az előző évinél 2 százalékkal kevesebb, 51 779 járattal és a múlt évinél két százalékponttal magasabb, 65,6 százalékos férőhely kihasználással tervezte a 2009. évi üzleti évet. A kapacitásokat az idén az előző évhez képest öt százalékkal növelik. Az üzemanyagár változásának kezelésére a Malév most nem kötött fedezeti ügyleteket, mert előzőleg - számos légitársasághoz hasonlóan - ezen tetemes veszteség keletkezett.
A gazdasági válság miatt a Malév, a légiiparban elterjedt módon, 18 Boeing 737-es repülőgépéből hármat a földön tart a téli menetrendtől, mert olcsóbb, mintha üzemeltetnék. Az öt Fokker 70-es repülőgépet szintén kivonják a forgalomból, végső megoldásként visszaadják a lízingcégnek, és kifizetik az ezzel járó többletköltséget. A flottához jelenleg három, regionális célokra alkalmas Q400-as turbópropelleres repülőgép tartozik, és hamarosan megérkezik a negyedik is. A lízingelt Boeing 737-es repülőgépek bérletét a korábbiaknál kedvezőbb kondíciókkal megújítják.
Az október végétől kezdődő téli menetrendben a Malév öt útvonalon szünetelteti a járatait, és több útvonalon ritkítja, míg másokban sűríti a járatok számát. Az üresen maradó, átlagosan 35 százaléknyi férőhelyre "fapados árakat" kínálnak és átalakítják az értékesítési struktúrát, duplájára emelik a marketing költségeket.
A vezérigazgató nem tudott válaszolni arra, hogy mi lesz a földi kiszolgálással foglalkozó Malév Ground Handling Kft.-vel kapcsolatos opció sorsa. A vezérigazgató azt hangsúlyozta, hogy a Malév üzemelése szempontjából fontos a földi kiszolgáló társaság, amelyik ráadásul nyereségesen is működik. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV)a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) döntésére üzleti befektetésként szándékát fejezte ki a földi kiszolgáló cég megvásárlására, és előlegként átutalt négymilliárd forintot a Malév számára. Száraz Gábor, a MNV szóvivője elmondta: az NVT még nem döntött a június 19-én lejáró opció soráról.
Az orosz kapcsolatokat firtató kérdésre Martin Gauss azt mondta, hogy az Aeroflot a tanácsadója az orosz Vnyesekonombanknak, amelyik a Malév közel 100 százalékát birtokló AirBridge-ben kisebbségi tulajdonos. A Malévnak korlátozottak a lehetőségei moszkvai átszállással további orosz célállomásokra repülni. A magyar légitársaság a stratégiailag fontos balkáni térségre összpontosít.