Szenved a cégesautóflotta-piac
Az év első felében 39 százalékkal csökkentek a flottaeladások Magyarországon, ez némileg szerényebb visszaesés a teljes autópiac 40,1 százalékos zsugorodásánál. A magánszemélyek vásárlásaiban megfigyelhető trendhez hasonlóan a nagy flottavásárlók is sokáig halogatták beszerzéseiket és a tervezettnél tovább használják meglévő járműveiket. A céges beszerzések aránya az összes flottaértékesítésen belül a tavalyi első hat hónap 36 százalékos arányához képest 2009. január-júniusi időszakában 50 százalékra emelkedett.
A kkv-szektor bizonytalankodik
A magánszemélyek vásárlásainak háttérbe szorulásával egyre hangsúlyosabbá válnak a flottaértékesítések, állítják a Magyar Suzuki Zrt.-nél, ahol a közszféra érdeklődésében bíznak az év hátralévő részében. Az Opel és Chevrolet márkákat forgalmazó GM Hungary Kft. tapasztalata szerint egyre jellemzőbb, hogy a flottavásárlók alacsonyabb felszereltségű gépkocsik beszerzésével próbálják csökkenteni költségeiket.
Ezt a tendenciát a Porsche Hungaria Kft. is megerősítette a Napi Gazdaságnak. A Porsche, a VW, az Audi, a Skoda és a SEAT márkákat forgalmazó társaság esetében a flottaértékesítések arányában nem történt komolyabb változás az év első felében, sőt az alacsonyabb járműkategóriákban még növekedést is sikerült elérni. Jelenleg azonban nincsenek több száz darabos megrendelések, számos cég pedig csak részben újítja meg járműparkját, közölte Vérten Sándor kommunikációs igazgató.
A kis- és középvállalati szektor a gazdasági helyzet bizonytalansága miatt nem mer új autókat beszerezni, miután nem látják biztosítottnak azt, hogy a járműveket hosszú távon is fenn tudják majd tartani, mondta a Peugeot Hungária vállalati értékesítési menedzsere. Seres László szerint az elmúlt egy-másfél hónapban némileg megélénkült a flották iránti érdeklődés és az ajánlatkérések száma.
Akik bizakodnak
A Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft.-nél viszont úgy látják, hogy az év eleji kivárás után mára számos flottavásárló beindította a beszerzést, bár ez Varga Zsombor pr- és kommunikációs igazgató szerint a devizaárfolyamok változása és az áfaemelés miatt most nagyobb költségeket jelent, mint az év első hónapjaiban. Az első félév tapasztalatai szerint a kis és nagy flottákkal szemben a közepes méretű flották piacát kisebb mértékű gyengülés jellemezte.
Stabil maradt a flottakezelési piac, állítja a LeasePlan Hungária kereskedelmi igazgatója, sőt, akár még növekedést is produkálhat ez a szegmens az idén. Jókuti Gábor szerint egyre több flottafelhasználó lát azonnal realizálható tőkefelszabadítási megoldást az operatív lízingben. A társaság jelenleg kilencezer járművet üzemeltet, amely a teljes flottakezelési piac mintegy harmadát jelenti.