Új autókat kap a Posta karácsonyra
További Magyar cikkek
„Minimum 141 darabos, maximum 188 darabos” személygépjármű-flotta beszerzésére kért ajánlatot a Magyar Posta leányvállalata, a Postaautó Duna Zrt.. A birtokunkban lévő, szeptember 19-re dátumozott ajánlatkérés szerint az autókat „a 2010. december 23-a és december 29-e közötti munkanapokon egyenletes elosztásban” kell leszállítania a nyertes ajánlattevőnek. Akinek opciót kell vállalnia további 69 autó leszállítására is, vagyis a teljes beszerzés 257 kocsi lehet.
Posta, autó
A Magyar Posta a kilencvenes évek elején szervezte ki leányvállalatokba a járműjavítással kapcsolatos tevékenységeket. Hat társaságot hoztak létre, ezek 2002-ben két cégbe olvadtak össze, majd 2008-ban létrejött a 23 vidéki telephellyel rendelkező, 1,2 milliárd forint alaptőkéjű Postaautó Duna Zrt. A háromszáz embert foglalkoztató cég az elmúlt három évet 2–4 milliárdos árbevétellel és 35–78 milliós adózott eredménnyel zárta.
Közbeszerzés nélkül, szabályosan
Az autóbeszerzéssel kapcsolatos információnkat a Magyar Posta megerősítette. Kérdésünkre, miszerint jól tudjuk-e, hogy nem a Posta írt ki közbeszerzést az új járműparkjára, közölték, hogy az autók beszerzését „a Magyar Posta Zrt. százszázalékos tulajdonában álló Postaautó Duna Zrt. bonyolította le”. Az eredeti ajánlatkérésben két lehetőség volt, az autók vásárlása mellett flottabérletre is kértek ajánlatot, de végül a vásárlás mellett döntöttek.
Ez azt jelenti, hogy az autóbeszerzésre nem kellett közbeszerzési eljárást kiírni, a Postaautó ugyanis – az állami vállalatok leányvállalataira vonatkozó különös közbeszerzési szabályozás miatt – nincs erre kötelezve. A beszerzés módjáról a Magyar Posta azt közölte, hogy éppen a közpénzekkel való felelős gazdálkodás miatt döntöttek a közbeszerzést nem igénylő eljárás mellet, „és ugyanebben a szellemben határoztuk meg a közbeszerzési eljárások szempontrendszerével azonos súlyú értékelési szempontokat is”.
Holott az autópark nem a Postaautónak kell, hanem a Magyar Postának és a Posta más leányvállalatainak. A Postaautó a megvásárolt flottát a Magyar Postának bérbe adja egy úgynevezett flottakezelési formában, ami finanszírozási szempontból gyakorlatilag operatív lízingnek minősül. Vagyis az autókat a Posta saját cégétől lízingeli a következő négy évben – ehhez sem kell közbeszerzés, a közbeszerzési törvény megengedi az állami cégek és többségi tulajdonban lévő leányvállalatuk között az úgynevezett házon belüli szerződéseket.
Hitelből veszik, bérbe adják
Kérdésünkre a Posta azt közölte, hogy az ajánlatkérésben szereplő maximális mennyiséget, 188 személyautót fognak megvásárolni. Erre a Postaautó 770,5 millió forintot – járművenként nagyjából négymilliót – fog költeni, ez a pénz az üzembe helyezési költségeket is tartalmazza.
A pénzt a Postaautó hitelből teremti elő, a kölcsön törlesztését a Postától kapott lízingdíjakból fedezi. Ha a további 69 autóra is igényt tartanak majd, az – mivel a szállítóknak a 188 autóra adott feltételeket ezekre is vállalniuk kell – újabb 270-280 millió forintos kiadás.
A Magyar Posta Zrt. és leányvállalatainak gépjárműparkja nagyjából egyszerre szorul megújításra, az elérhető legnagyobb kedvezmények megszerzése érdekében célszerű volt a cégcsoporton belüli igényeket együtt kezelni, indokolta a beszerzést a Posta. Azt is közölték, hogy a beszerzést széles körben lefolytatott előminősítési eljárás előzte meg, indikatív ajánlatok alapján határozták meg a meghívottak körét, és végül tizenkét társaság nyújtotta be ajánlatát.
Opciók nélkül spórolnak
Közölték azt is, hogy közbeszerzés nélkül is spóroltak a beszerzésen. Egyfelől tíz százalékkal csökkentik „az állományban tartott járművek számát”, másfelől a tájékoztatásuk szerint ez a konstrukció 93,8 millióval olcsóbb a mostani flottaszerződésnél (igaz, a 69 opciós autó megvásárlása a megtakarítás helyett pluszkiadást, az autószám csökkentése helyett a flotta bővülését eredményezheti).
A beszerzés egyébként még nem zárult le, noha az ajánlatkérés szerint a 188 új autó leszállítását már december második felében meg kell kezdeni (bár az ajánlatkérésben lévő információkkal szemben a Posta nekünk azt írta, hogy a kocsikat 2010 decembere és 2011 márciusa között fogják üzembe helyezni). „A szerződéses tárgyalások a kategóriák összességében legjobb ajánlatot adó pályázóival elkezdődtek – válaszolta kérdésünkre a Posta, megjegyezve azt is –: a közérdekű adatok nyilvánosságra hozatali kötelezettségének eleget téve a közzéteendő adatok a szerződések megkötését követően a törvény által megadott időpontban kerülnek majd nyilvánosságra a Postaautó Duna Zrt. honlapján.”
95 vezető, 68 ügyintéző
Az ajánlatkérés szerint a Posta – a 188-as maximális számmal kalkulálva – három felsővezetői autót vásárol, ezek 1900–2200 köbcentis, világosszürke metálfényezésű turbódízelek lesznek. A felszereltségi listában olyan tételek is vannak, mint a nyolc hangszórós, hatlemezes CD-váltós, MP3-as rádió-CD, a multifunkciós bőrkormány vagy az első-hátsó parkolóradar.
Ajánlatot kértek további tizenkét I. kategóriájú, felső-középkategóriás vezetői autóra – 1500–2000 köbcentis, metálfényes szürke dízel, köztük két kombi vagy ötajtós –, valamint nyolcvan alsó-középkategóriás vezetői autóra, utóbbiak 1300–1600 köbcentis, fehér színű, benzines autók lesznek.
Az ajánlatkérésben van még hatvannyolc 1100–1400 köbcentis, fehér színű, benzines ügyintézői autó és huszonöt kisbusz. A kisbuszok közül egynek felsővezetői, nyolcszemélyes „magasabb felszereltségű”, 1900–2500 köbcentis járműnek, a többi huszonnégynek kilenc üléshelyes, 1500–2300 köbcentisnek kell lennie.
A beszerzésre kiszemelt járművek típusáról a Posta azt közölte: "valamennyi kategóriában az elérhető legalacsonyabb árú gépjárművek kiválasztása mellett döntött" a cég vezetősége, így Skoda Fabiákat, Skoda Octaviákat, Skoda Superbeket, VW Multivanokat és Fiat Scudókat vesznek.