MNB: Kockázatos a 2012-es költségvetés

2011.10.18. 12:07 Módosítva: 2011.10.18. 12:52
Az államháztartás hiánya jövőre elérheti a GDP 3,1 százalékát, így a kormány által tervezett 2,5 százalékos hiánycél csak a GDP 0,7 százalékát kitevő tartalékok törlésével és a tervezett intézkedések maradéktalan végrehajtásával teljesülhet az MNB szerint. A tartalékok törlése ugyanakkor jelentősen leszűkíti a kormány mozgásterét, amely így nem rendelkezik eszközökkel arra, hogy ellensúlyozza az év közben felmerülő esetleges kedvezőtlen hatásokat.

Kevesebb lesz az MNB vesztesége

A Magyar Nemzeti Bank idei vesztesége a korábban várt 95 milliárd forint helyett 12 milliárdra csökkenhet - jelentette be Simor András elnök a keddi bizottsági ülésen.

A csökkenő veszteség magyarázata az MNB elnöke szerint az, hogy a végtörlesztés során a jegybank devizát bocsát a kereskedelmi bankok rendelkezésére, amelynek eredményeként árfolyamnyereséget realizál.

Domokos László és Járai Zsigmond az ülésen arról beszélt, hogy a várható 95 milliárd forintos veszteségre nincs fedezet a jövő évi költségvetési törvényjavaslatban.

(MTI)

A Magyar Nemzeti Bank szakértői elkészítették a 2012. évi költségvetési törvényjavaslat elemzését, ami szerint az unió által figyelt úgynevezett ESA-egyenlegre adott jegybanki előrejelzés 3,1 százalékos GDP-arányos hiányt mutat, ez 0,6 százalékponttal meghaladja a törvényjavaslatban szereplő értéket – derül ki az MNB elemzéséből, amit Simor András jegybankelnök kedden ismertetett a parlament Számvevőszéki és költségvetési bizottságának ülésén.

Nem elég a hiánycsökkentés

Az eltérés legnagyobb része abból ered, hogy a kormányzati intézkedések becsült hiánycsökkentő hatása több esetben elmarad attól, amivel a törvényjavaslat számol. Az eltérés fennmaradó részét az eltérő makrogazdasági előrejelzés, valamint az okozza, hogy egyes intézkedések nem kellően részletezettek ahhoz, hogy költségvetési hatásuk számszerűsíthető legyen.

A jegybank – részben a költségvetési intézkedések hatására - kedvezőtlenebb növekedési kilátásokat vetít előre, mint a költségvetési törvényben szereplő makrogazdasági pálya. Az eltérő növekedési kép ugyanakkor összességében csak kismértékben hat a 2012-es hiányra. A lassabb fogyasztás és beruházás-bővülés, az alacsonyabb vállalati profit kedvezőtlenül hat ugyan az adóbevételekre, de ezeket a hatásokat jelentős részben ellensúlyozza, hogy a minimálbéremelés következtében az MNB szakértői magasabb inflációra, gyorsabb béremelkedésre és ennek következtében nagyobb a járulékbevételekre számítanak.

Az önkormányzatok jobban teljesítenek

A MNB a tervezettnél kedvezőbben ítéli meg az önkormányzatok 2012-es hiányalakulását: a jegybank várakozásai szerint az önkormányzati hiány a GDP 0,2 százalékával alacsonyabb lehet az a költségvetési törvényjavaslatban szereplő értéknél.

A tartalékokat kell törölni

A költségvetési törvényjavaslat az előző évinél nagyobb és több tartalékot tartalmaz. A tartalékok jelentős részét, mintegy 250 milliárd forintot várakozásaink szerint a kiadási feszültségek kezelésére, illetve a bejelentett bérkompenzációra használja fel a kormányzat. A fennmaradó 200 milliárd forintnyi tartalék elegendő lehet ahhoz, hogy végleges törlés esetén az előre jelzett 3,1 százalékos ESA-hiányt a kitűzött 2,5 százalékos értékre javítsa.

Vagyis a hiánycél teljesítése a tartalékok döntő részének törlésével elérhető lehet. Ebben az esetben azonban a költségvetés már nem rendelkezne tartalékokkal, amelyekkel az év közben felmerülő kockázatokat és kedvezőtlen hatásokat tudná kivédeni.

Formai hiányosságok

Az MNB szerint a törvényjavaslat sem számszakilag, sem formailag nem felel meg a költségvetési felelősségről szóló törvénynek; egyrészt a 2012. évi belső tételek egyenlege magasabb az egy évvel korábban kitűzöttnél, másrészt nem tartalmazza a 2013. évi belső tételek egyenlegére és a 2014. évi elsődleges egyenlegre vonatkozó célt. A törvényjavaslat ugyanakkor teljesíti a 2012-ben hatályba lépő Alaptörvényben foglalt adósságszabályt.

A jegybank közölte: a részletes elemzést október 20-án hozza nyilvánosságra.