Jogi segítséget kaphatnak a Malév-károsultak

2012.02.03. 09:32
Nem szállít több utast a Malév. A leállást követő három napon belül utazni vágyóknak kártalanítással és segítségnyújtással még rendezi a helyzetét a vonatkozó kormányrendelet értelmében a vállalkozás, és hazahozza azon utasokat, akiknek február 29-i érvényes menetjegyük van Magyarországra. Aki azonban a leállást követő negyedik napon, vagy azt követően utazna a társasággal, illetve február 29-e után jönne haza, lehetséges, hogy csak külön jogi eljárás keretében tudja kifizetett jegyének árát visszakapni.

A kormány nem az uniós szabályok szerint jár el a Malév pórul járt utasainak a kártalanításában - állítja a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE). A szervezet szerint az EU előírásai azt is tartalmazzák: átfoglalás helyett a jegyár visszatérítése is jár az utasoknak, de erről a sürgősséggel kihirdetett kormányrendelet hallgat.

A kormányrendelet értelmében kártalanításra és segítségnyújtásra csak azok számíthatnak, akiknek mára vagy a következő három napra szól a jegyük, illetve azok, akik már elutaztak és a visszaútra február 29-ig érvényes jegyük van. Aki később utazna el vagy térne haza, arra nem terjed ki a kártalanítás és a segítségnyújtás.

Mindenki jogosult lenne

A kártalanítás és segítségnyújtás szabályait az uniós rendelet részletesen szabályozza, de minden olyan utas vonatkozásában, akinek járatát törölték, nemcsak a fent említett három napos határidőn belül utazni szándékozókét.

Ráadásul kártalanítás csak akkor nem jár, ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni. Ez jelen esetben aligha valósul meg, hiszen a leállás előre látható tény volt, így szó sem lehet vis maiorról, amelyet ne lehetett volna elkerülni.

Itt kérhet segítséget!

A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület vállalja, hogy a hozzá forduló fogyasztók jogainak érvényesítése érdekében fellép. Így a KÖFE először is írásban felhívja a MALÉV figyelmét a vonatkozó kötelezettségei teljesítésére, illetve várja e-mailcímére – kofe@fogyvedok.hu – a fogyasztók bejelentését és igényét a jegyár visszatérítése és a kártalanítás ügyében.

A jegyár visszajár

A kormányrendelet nem szól arról, hogy mi a helyzet a jegyárak visszatérítésével. Azt csak a három napon belül utazni akarókra kívánja kiterjeszteni a kormányrendelet? Ez az uniós rendelettel és a hazai szabályozással is ellentétes lenne, hiszen akár a negyedik napra, akár négy hónappal későbbre szól a jegy, a kifizetés már megtörtént, ellenszolgáltatás azonban nincs és nem is lesz.

A KÖFE szerint egyértelműen visszajár minden utasnak a jegy ára attól függetlenül, hogy milyen időpontra vásárolta azt, és az EU-rendeletben meghatározottak szerinti jogok is megilletik őket az abban foglalt feltételek fennállása esetén.