12 fehér folt nőtt a magyar légitérképre
További Magyar cikkek
Tizenkét város vált közvetlenül elérhetetlenné a budapesti repülőtérről a Malév megszűnésével. Ezek nagy része balkáni országok fővárosa volt, így mostantól nem juthatunk el közvetlen járattal Montenegróba, Koszovóba, Macedóniába, de Szerbiába vagy Bosznia-Hercegovinába sem. Zágrábbal is megszűnt a közvetlen kapcsolat, mert bár a Qatar Airways Dohából induló budapesti járata továbbrepül a horvát fővárosba, arra nincsen engedélye, hogy új utasokat vegyen fel Ferihegyen.
A Balkán mellett Kelet-Európa és a Közel-kelet több városába is csak átszállással lehet eljutni: senki nem közlekedik Budapestről Odesszába és Szentpétervárra (bár ide a Malév is csak nyáron repült), vagy a szíriai Damaszkuszba, a libanoni Bejrútba és a jordániai Ammanba.
Emellett több unión kívüli városba, például Moszkvába, Kijevbe, Isztambulba és Tel-Avivba már csak egy légitársasággal juthatunk el, mert bár a Wizzair bejelentette, hogy szívesen repülne ezeken az útvonalakon, a járatindításhoz módosítani kell az államközi szerződéseket.
Csak áttételesen kapcsolódik a Malév halálához, de tegnap kiderült, hogy idén nyáron már New York-ba sem indul közvetlen járat: vélhetően az átszálló utasok kiesése is szerepet játszott abban, hogy az American Airlines mindössze egyéves üzemeltetés után beszünteti a járatát. A másik hosszú távú, Pekingbe közlekedő járatot ugyanakkor Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője szerint a Malév kiesése ellenére egyedül is tovább üzemelteti a Hainan Airlines.
Nagyobb gépek, több járat
A főbb útvonalakon ugyanakkor nem kell attól tartani, hogy nem férnek fel az utasok a közvetlen járatokra: Berlinre rögtön lecsapott az Air Berlin, ami hétfő óta napi járatot üzemeltet Tegelre, és a Lufthansa is napi egy új járattal sűrített. A Lufthansa Hamburgba is napi járatot indított, amit nyáron heti 12 járatra sűrít, és növelte e járatszámot Frankfurtba is, napi négyről ötre.
Párizsba az Air France nagyobb gépekkel közlekedik, de új járatot indít a Ryanair és repül az EasyJet is. Londonba a mostani 18 helyett hetente már 21-szer fog repülni a Wizzair, de repül az EasyJet és új járatot indít a Ryanair is. Az átszálló utasoknak fontos Heathrow-ról repülő British Airways egyelőre nem jelentette be, hogy vannak-e járatsűrítési tervei.
Város | Ország | Mi lett vele? |
Amman | Jordánia | Megszűnt |
Amszterdam | Hollandia | KLM kapacitást bővít |
Athén | Görögország | Aegean új járat (heti 4) |
Bejrút | Libanon | Megszűnt |
Belgrád | Szerbia | Megszűnt |
Berlin-Tegel | Németország | Lufthansa járatsűrítés, Air Berlin új járat |
Bécs | Ausztria | Austrian kapacitásbővítés |
Burgasz | Bulgária | Wizzair új járat |
Brüsszel | Belgium | Brussels Airlines járatsűrítés napi 3-ra |
Bukarest | Románia | Tarom járatsűrítés, Wizzair új járat |
Kolozsvár | Románia | Wizzair új járat |
Koppenhága | Dánia | Norwegian repül |
Damaszkusz | Szíria | Megszűnt |
Dublin | Írország | Air Lingus jár, Ryanair új járat |
Frankfurt | Németország | Lufthansa járatsűrítés |
Göteborg | Svédország | Wizzair járatsűrítés |
Hamburg | Németország | Lufthansa új járat |
Helsinki | Finnország | Finnair bővít |
Isztanbul | Törökország | Turkish Airlines jár, a Wizzair tárgyal róla |
Kijev | Ukrajna | Aerosvit járatsűrítés |
Larnaca | Ciprus | Wizzair új járat |
London-Gatwick | Nagy-Britannia | EasyJet jár |
Madrid | Spanyolország | Wizzair járatsűrítés, Ryanair új járat |
Milánó | Olaszország | Wizzair járatsűrítés (másik reptér) |
Moszkva | Oroszország | Aeroflot jár |
Odessza | Ukrajna | Megszűnt |
Párizs CDG | Franciaország | Air France kapacitásbővítés |
Podgorica | Montenegró | Megszűnt |
Prága | Csehország | CSA jár |
Pristina | Koszovó | Megszűnt |
Róma | Olaszország | Wizzair járatsűrítés |
Szarajevó | Bosznia-Hercegovina | Megszűnt |
Szkopje | Macedónia | Megszűnt |
Szófia | Bulgária | Wizzair új járat |
Szentpétervár | Oroszország | Megszűnt (csak nyáron üzemelt) |
Stockholm | Svédország | Wizzair járatsűrítés (másik reptér) |
Stuttgart | Németország | Germanwings járatsűrítés |
Tel-Aviv | Izrael | El Al jár |
Thesszaloniki | Görögország | Wizzair új járat |
Marosvásárhely | Románia | Wizzair jár |
Várna | Bulgária | Megszűnt |
Varsó | Lengyelország | LOT kapacitásbővítés, Wizzair új járat |
Zágráb | Horvátország | Megszűnt |
Zürich | Svájc | Swissair kapacitásbővítés |
Forrás: Budapest Airport
Új utakon
A Malév megszűnése amellett, hogy néhány útvonalon megszűnik a közvetlen kapcsolat, új szereplők megjelenésével úgy tűnik végül még bővíti is a Ferihegyről elérhető városok számát. A Ryanair múlt héten jelentette be, hogy 31 új járatot indít - ez most csütörtökönegy újabb célállomással, a finn Tamperével bővült -, majd pár nappal később a Wizzair is hozzácsapott az új bukaresti járatához még kilenc új útvonalat.
A Ryanair sok olyan városba indított járatot, ami a Wizzairrel már korábban is elérhető volt - ilyen Eindhoven, Madrid, Barcelona, vagy London -, de emellett új útvonalak is megjelentek a kínálatban: például Bristol, Manchester, a szicíliai Trapani, több görög város, vagy éppen Krakkó.
A Wizzair kedden bejelentett új útvonalaival -például a görög városokokba indulókkal - részben kipótolta azt a lyukat, ami a régi menetrendje és a Ryanair új járatai között támadt, de járatokat indít a régiós fővárosokba, Bukarest mellett Varsóba és Szófiába is.
Nem érné meg
A bejelentésekből egyelőre úgy tűnik, hogy a Malév halálával közvetlen járat nélkül maradt városok nagy részére nincsen érdeklődő, és ez várhatóan nem is változik a közeljövőben: a balkáni célpontokra a Malévnak elsősorban az átszálló utasok miatt érte meg repülni - ezekből évente mintegy 1,5 millió fős forgalmat generált Ferihegyen.
A fapados társaságok ugyanakkor szigorúan két város között hirdetik meg a járataikat, ha valaki át szeretne szállni, annak kétszer kell külön foglalnia. Az átszálló utasok nélkül pedig ezek a városok aligha hoznának akkora forgalmat, hogy megérje a rendszeres járatindítás.