A gazdasági napilap értesülései szerint a kormánynak a múlt pénteki leállás után vált világossá az, hogy a nemzeti légitársaság megszűnése milyen költségvetési hiányt eredményezhet. Mindezek, illetve a munkahelyek megszűnése miatt Budapesten egy légügyi szakértőkből és volt malévosokból álló csapat kezdte meg a munkát, illetve tárgyalások indultak az amerikai ILFC céggel is a flotta egy részének ismételt lízingbe vételéről - erre a járatok újraindításához lehet szükség.
Közben intenzív tárgyalások folynak Moszkvában is a Vnyesekonombank vezetőivel. Az orosz fejlesztési bank ugyan a múlt héten még kiadta a magyar tárgyalódelegáció útját, de az e héten ott tárgyaló magyar küldöttséggel már a Malév újraindítását lehetővé tévő újabb hitelről egyeztettek. A pénzintézet eddig 120 millió euró hitelt biztosított a társaságnak, és tulajdonrésszel is rendelkezik benne. A tárgyalások csütörtök este sikertelenül zárultak, a felek egy hét múlva találkoznak újra.
Tárgyalások, feltételes módban
A szaktárca a kormányváltás óta több szakmai befektetővel tárgyalt folyamatosan intenzíven és magas szinten - tájékoztatta az Indexet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A Malév üzemszerű működésének leállása után e megbeszélések az újonnan kialakuló piaci helyzet ismeretében folytatódhatnak - közölték, jelenleg is folyamatban lévő tárgyalásokról azonban ezek szerint nincs szó.
„Egy üzleti alapon is működőképes légitársaság létesítéséhez változatlanul elengedhetetlen egy tőkeerős, a nemzeti érdekekkel összeegyeztethető stratégiával rendelkező szakmai befektető bevonása. Minden egyéb megoldás csak újratermelné a Malév működésképtelenné válásához vezető problémákat. A közvetlen jogutódlás egyebek mellett az uniós visszafizetési kötelezettség továbbörökítését eredményezné, ezért egy új légitársaság csak az alapoktól felépítve indítható el" - közölte a szaktárca.
Lesznek hiányzó járatok
Az NFM szerint a bejelentett járatindítási, kínálatbővítési tervek nem fedik le teljesen a Malév korábbi szolgáltatásait (erről részletesen itt olvashat). Miközben új úti célok is megjelennek és elérhetővé válnak a légiforgalomban, több, közvetlenül nem nyereséges vagy kizárólag az Európai Unión kívüli tagállamokkal kötött kétoldalú megállapodások alapján közlekedtethető járat várhatóan átmenetileg hiányozni fog.