Régóta beszélünk arról, hogy a menetrendi összehangolás folyik, az áprilisi menetrendváltozás ez ennek első lépése, mintegy 8-8,5 százalékkal csökkentjük a járatok számát, mondta Völner Pál a Nemzeti Fejlesztési minisztérium államtitkára, miután pénteken az Index azt írta, áprilistól a minisztérium 412 vonatot nem közlekedtetne, és további, nagyjából száz vonatot az eddigitől eltérő gyakorisággal közlekedtetne a MÁV.
Völner arra a kérdésre, hogy az Index által közölt számok megfelelnek-e a valóságnak, azt mondta, lapunk cikkét nem olvasta, de azt biztosan mondhatja, vonalakat nem zárnak be, csak a menetrendet ésszerűsítik. Az államtitkár azt mondta, a konkrét menetrendről való egyeztetések még folynak, így részleteket nem tud közölni.
„A korábbi párhuzamosságot kiszűrjük a rendszerből. Az újraindított járatoknál most sikerült felmérni a tényleges igényeket. A cél, hogy az állami forrásokat minél hatékonyabban használjuk fel” – mondta. Arra a kérdésre, hogy hány munkahely megszűnésével jár a változás, azt mondta, nem valószínű, hogy tömeges elbocsátások várhatóak. Az államtitkár szerint a menetrendek racionalizálásával idén mintegy 8 milliárd forintot spórol meg a MÁV.
Az Index kérdésére, hogy azokat a szárnyvonalakat, amelyeken mindössze 1-2 vonatot hagynának, megéri-e fenntartani, Völner úgy reagált, igen, például az iskolába járó diákok miatt. A vonalbezárás az államtitkár szerint a teherforgalom miatt sem éri meg, hiszen ahol csak csak 3-4 tehervonat halad el naponta, személyvonat pedig egyáltalán nem, a pályafenntartás költségei fajlagosan összességében még magasabbak is lehetnek.
Amikor 2007-ben a MÁV bejelentette, 10 százalékkal kívánja csökkenteni szárnyvonalainak számát, a Fidesz-frakció felszólította a kormányt, hagyjon fel a kistelepülések életének további ellehetetlenítésével. Márton Attila fideszes képviselő kijelentette, semmi nem indokolja a szárnyvonalak megszüntetését, hiszen állagmegóvásra jelentős összeget kell költeni, tehát nem fog megtakarítást eredményezni a bejelentett intézkedés.
2009-ben a somogyi, fideszes Gelencsér Attila úgy vélte, kaotikus helyzet jellemzi a vasúti közlekedést, nő a somogyi emberek elszigeteltsége, a gazdaságot pedig végképp blokkolják ezek az intézkedések. Akkor a Fidesz azt kérte a szocialista kormánytól, hagyják békén a vasutat ebben a félévben, ami a választásokig hátra van, az új kabinet helyrehozza mindazt, amit eddig elrontottak.
Fónagy János 2010-ben, amikor a kormány több, korábban bezárt szárnyvonalat újraindtottak kifejtette: a vasúti szárnyvonalakon a személyszállítás nem vállalati ügy, hanem olyan társadalompolitikailag fontos közszolgáltatás, amely alapvetően fontos az ország és a vidéken élő emberek számára is. Úgy vélte, a bezárás előtt túlértékelték a megtakarítási lehetőségeket, mivel alig hozott kiadáscsökkenést a személyszállítás szüneteltetése.
Orbán Viktor miniszterelnök a Kereskedelmi és Iparkamara csütörtöki, gazdasági évnyitóján beismerte, a közösségi közlekedés átalakítására kudarcként tekint. „A MÁV átalakításába beletörött a bicskánk, vagy ha bele nem is törött, benne maradt”. A miniszterelnök most már nem csodálkozik, hogy annyi próbálkozás ellenére, eddig senki nem járt sikerrel, úgy vélte, nekik azért még "talán van rá esélyük”.