Megindult a termelés a Mercedes-Benz új kecskeméti személyautó-gyárában. Dieter Zetsche, a Daimler AG igazgatója a gyár avatása alkalmából csütörtökön tartott sajtótájékoztatón bejelentette, hogy a gyár dolgozóinak létszámát háromezerre növelik a kompakt-autó osztály generációjának újabb modellje iránt jelentkező kiemelt érdeklődés miatt.
A Daimler AG igazgatója hangsúlyozta: a tervek szerint évi 100-120 ezer gépkocsit gyárt a kecskeméti gyár, így a németországi, rastatti gyárral együtt most már elegendő a kapacitásuk arra, hogy kielégítsék a vevői igényeket a prémium-kompakt kategóriában is.
Dieter Zetsche bejelentette: az új B-osztály személygépkocsijaira több mint százezer rendelés érkezett eddig. A kecskeméti gyár a rastatti gyárral működik együtt, amely a Mercedes-Benz kompaktjármű szegmensének kompetenciaközpontja. Magyarországon a Mercedes-Benz A- és B-osztály utódgenerációját képviselő négy modell közül kettőt gyártanak kezdetben.
A magyar járműipar újabb erődítménye
A kecskeméti Mercedes-gyár megnyitása az utóbbi idők egyik legjelentősebb sikere Magyarországnak a miniszterelnök szerint. Orbán Viktor az üzem ünnepélyes avatásán úgy fogalmazott: Kecskemét a magyar járműipar újabb erődítménye, amely egy lépéssel közelebb visz ahhoz a célhoz, hogy Magyarország a világ autóiparának egyik termelési centruma legyen.
A kormányfő a kecskeméti ünnepségen mondott beszédében hangsúlyozta: a Mercedes-gyár magyar dolgozói "hozzájárulnak a magyar járműipar szárnyalásához" és a német-magyar gazdasági együttműködés erősítéséhez. Orbán Viktor megítélése szerint a csütörtöki gyáravatás is azt mutatja, "jó úton járunk, (...) és ezen az úton nem egyedül megyünk".
Tízezer munkahelyet teremt
Mint azt korábban megírtuk, a gyárépítés Magyarország történetének egyik legnagyobb zöldmezős beruházása, amely a közvetlen foglalkoztatottakon kívül a beszállítói körben további nagyából tízezer munkahelyet teremt, és a becslések szerint fél százalékkal járulhat hozzá a magyar GDP-hez.
2009 óta épül
A Daimler 2009 elejére vette meg Kecskemét déli határában a gyárépítéshez szükséges 441 hektáros telket, amiért 9 milliárd forintot fizetett. Az ügyből később per lett, miután az ingatlanok egy részét kecskeméti földtulajdonosoktól – akik végül elbukták a pert – nem sokkal a beruházás előtt megvásárolták, majd 36 százalékos haszonnal adták tovább. A gyár alapkövét 2009 őszén tették le, az építkezésben részt vevő alvállalkozók egy részét azonban a tavaly próbagyártás idejére sem fizették ki (nem a Daimler, hanem a generálkivitelező). Az első magyar gyártású Mercedesek tavaly október végén jelentek meg.
A kecskeméti a Daimler-Benz első kelet-európai gyártelepe. A logisztikailag kedvező helyszín a várostól délre, az M5-ös autópálya, az 5-ös és a várost délen elkerülő 54-es és 44-es utak mellett található. Az üzem létesítése összefüggésben áll azzal, hogy a Mercedes-Benz kompakt autó modelljeinek számát a meglévő kettőről négyre tervezi növelni.