Mégsem percalapú lesz a telefonadó?
További Magyar cikkek
A múlt hétfőn bemutatott Széll Kálmán-terv a korábban mr ismertté vált információknak megfelelően új adóval sújtaná a távközlési szektort. Az eddig a cégek által fizetett telekomadót – ami Európai Bíróságra került – felváltaná a telefonálás és sms-ezés percenként, illetve darabonként fizetett, ügyfeleket terhelő kétforintos adója.
A távközlési adóval az idén 30 milliárd, jövőre körülbelül 52 milliárd forinttal akarja növelni a kormány a költségvetés bevételeit. Mivel Magyarországon mintegy 11,5 millió mobilelőfizetést és 2,9 millió vezetékes vonalat tartanak számon, az új sarc éves szinten körülbelül 3500-4000 forint terhet jelent egy-egy számra, vagyis egy négytagú családban havi ezerforintosnál nagyobb pluszköltséggel járhat.
Azonban az új adóról, noha arról a héten dönteni kellene, még nagyon sok vita, illetve probléma van. Leginkább azzal, hogy július elsejétől kellene fizetni. Abban ugyanis egységes állásponton van a távközlési szakma, hogy a cégek nem tudnak ilyen rövid idő alatt nagymértékű informatikai fejlesztéseket végrehajtani ahhoz, hogy percalapú adót fizetessenek meg a felhasználókkal.
Abban is egységesnek látszanak a cégek, illetve egyetértenek a kormánnyal, hogy a kisfogyasztókat, így ezen belül például az alapcsomaggal rendelkezőket, a kevésbé tehetőseket és a nyugdíjasok jó részét valamiféle védelemben kell részesíteni. Ez utóbbiból az látszik valószínűnek, hogy akármilyen alapú adót is vezetnek be, azt differenciáltan teszik, és lehet, hogy a vállalatoknak vagy a többet telefonálóknak többet is kell majd fizetniük.
És hogy melyek a vitás pontok? Több cég amellett tört lándzsát, hogy előfizető-alapú legyen az adó, míg mások inkább forgalmi-alapút szeretnének. Egy harmadik álláspont szerint mindenki akkor járna jól, ha az adót a havidíjba építenék be. Egy további kérdés az is, hogyan fizetik majd az adót azok a mobilosok, akik előre fizetett, pre paid kártyával telefonálnak és SMS-eznek, illetve mi történik azokkal a flottásokkal és vállalati ügyfelekkel, akik egy előre meghatározott csoporton belül most ingyen, nulla forintért hívhatják egymást.
Mindenesetre a számítások és a modellek elemzése gőzerővel folyik, hiszen az idő sürget: ahhoz, hogy az új adót a tervek szerint júliustól bevezethessék, hamarosan a parlament elé kell terjesztenie az ezzel kapcsolatos módosító javaslatokat.
Az előzetes számítások szerint a kétforintos telefonadó az ügyfélkör jelentős részének, százalékban számolva kétszámjegyű költségnövekedést eredményezne. Egy ilyen mértékű emelkedés nemcsak a lakossági előfizetők számára lenne hatalmas teher, hanem a magyar vállalatok számára is, hiszen az adó miatt megugró távközlési költség rontaná a vállalatok versenyképességét, s valószínűleg csökkentené a telefonálási kedvet is. Így pedig a távközlési cégek is bevételcsökkenést szenvednének el.
Ugyanakkor a tisztán előfizetés alapú adónak is lennének hátrányai, hiszen sok embernek van több SIM-kártyája, illetve céges és magán telefonja. Nem beszélve arról, hogy egyre nő a gép-gép közötti kommunikációt lebonyolító kártyák száma is.