További Magyar cikkek
"Azt az utat nem lenne szabad átvenni" – mondja a 71-es balatoni településeket elkerülő szakaszáról a kivitelezésben korábban részt vállaló egyik szakember. Az úton és út szélén anyagdepóniák vannak, az útburkolati jelzéseket még most "festegetik, ha tudják", de nem is minden burkolás készült el, és hiányzik a szervizút is – sorolja a hiányosságokat.
A beruházás egy másik ismerője egyetért ezzel, mint mondja, ilyen formában az út nem használható. Ő azt hallotta, hogy az út átadását megelőző bejárás során elsüllyedt az útpadkán az állami közútkezelő egyik mérnöke. A Hochtief és a felszámolás alatt álló Mélyépítő által építgetett útra, amely hivatalosan még építési terület, szombaton mi is belopakodtunk, előbb Balatonfűzfő, majd Akarattya felől (utóbbi irányból a balatonfőkajári csomópontig már járható volt, bár úttisztítás híján igencsak csúszott az út).
Szorgoskodás szombaton
Bár az utat fedő hótakaró miatt az aszfalt állapotából nem sok minden látszott, tapasztalataink megerősítették a nevüket üzleti okok miatt nem vállaló szakemberek információit. A változó intenzitású, de általában erős havazásban is több mint egy tucatnyi munkagépet, teherautót láttunk a nem egészen 12 kilométeres, 10,4 milliárd forintba kerülő út általunk bejárt öt-hat kilométerén. Több helyen bukkantunk kézi munkát végző melósokra, akik többek között az útpadkákon, a szegélykövekkel tüsténkedtek.
A szervizúton még valóban csak a földmunkák folytak, az út ugyanakkor, bár helyenként kitaposott négyszámjegyű utakra jellemző módon rázott, végig járható volt. A hó miatt az említett, mérnöknyelő útpadkák állapotát nem tudtuk megnézni, de több helyen, például körforgalmas csomópontokban is láthatók voltak a szakemberek által említett építőanyagokból, egyebek mellett burkolóelemekből emelt rakások.
Majd meglátjuk
Ezzel együtt is az út járhatónak tűnt, bár egy helyen – ha jól tippeltünk, Balatonkenese közelében, a Papkeszibe vezető út felüljárójánál – annyi munkagépre bukkantunk, hogy inkább visszafordultunk. A minket megkereső szakemberek szerint azonban, ha látszólag használható is az út, valójában nincsen készen. Részben a még el nem készült útelemek miatt – azt mondták, még aszfaltozások is maradtak ki –, részben azért, mert az út és annak egyes elemei nincsenek minősítve.
A műszaki átadást hétfőn elkezdjük, aztán majd meglátjuk – mondta az államot képviselő Nemzeti Infrastruktúrafejlesztési Zrt. szóvivője. Béni Gyöngyi felhívta a figyelmet arra, hogy a műszaki átadás nem egyenlő a forgalomba helyezéssel. "A műszaki átadás egy hosszabb folyamat, ami elkezdődik hétfőn, de addig, hogy a forgalom elinduljon az úton, akár harminc nap is eltelhet, hiszen csak a közlekedéshatóságnak 15 napja van arra, hogy kiadja az engedélyeket" – fogalmazott a szóvivő. Ez azt jelenti, hogy akár január közepéig is várhatnak még az autósok – és a balatoni települések – az út forgalomba helyezésére; sőt, ha az engedélyeztetés során bármilyen probléma lesz, akkor ez a határidő tovább csúszhat.
Harc az útért
A 71-es utat a német Hochtief és a jelenleg már felszámolás alatt álló, korábban a Hochtief többségi tulajdonában lévő Mélyépítő Budapest alkotta konzorcium építi, amelyben egyben alvállalkozóként is szerepet vállal a Mélyépítő. Az úton – amelyet eredetileg idén nyáron kellett volna átadni – a jelenleg már egy spanyol cég, az ETS többségi tulajdonában lévő, és információink szerint mostanra teljesen kiürített – ahogy az ügy egyik ismerője fogalmazott, a széfben még kávéra sem hagytak pénzt a felszámolóbiztosnak – Mélyépítő likviditási gondjai miatt többször akadozott a munka idén ősszel is.
Október elején a több mint 600 millió forintot követelő alvállalkozók közül több biztonsági őrökkel lezáratta az építési területet – amelyet jelenleg is az akkor általuk megbízott Hori-Zone véd a behatolók ellen –, mert attól tartott, hogy a Hochtief-Mélyépítő kettőse más alvállalkozókkal fejezteti be az utat. A konzorcium egy másik vállalkozástól ugyancsak biztonsági őröket fogadott fel, és a két cég dolgozói rendőri beavatkozással, és két személy őrizetbe vételével záruló összecsapásba keveredtek.
A németek mossák kezüket
A konfliktust követően a Hochtief – amely tulajdonlása alatt keletkezett a Mélyépítő több mint kétmilliárdos adóssága – azt közölte: a pénzt ők rendben átutalták a Mélyépítőnek, azonban az nem fizette ki az alvállalkozókat. Lapunk viszont úgy tudja, a két cég a piaci árról csak egy keretszerződést kötött, az egyes részmunkákról külön állapodtak meg, és azok a szerződések már a piaci árnak csak a 60-80 százalékát tartalmzták.
Lapunk ezzel kapcsolatos kérdésére a Hochtief esseni központjából azt közölték: "a Hochtief Construction a Mélyépítőnek mindig minden szerződés szerint járó összeget átutalt (...) a Hochtief nem felelős a Mélyépítő pénzügyi problémáiért. Épp ellenkezőleg: a Hochtief mindig teljesítette pénzügyi kötelezettségeit a Mélyépítő felé." Hogy ez valóban így történt-e, a felszámolás során minden bizonnyal kiderül, hiszen a Mélyépítőtől pénzre várókból összeállt hitelezői választmány öt évre visszamenőleg jogosult minden hivatalos okiratba betekinteni. Annyi azonban tény, hogy október 20-a óta a Hochtief már közvetlenül fizetett az alvállalkozóknak a 71-esen – hogy ez elég volt-e arra, hogy a módosított határidőre elkészüljön az út? Majd meglátjuk.