További Magyar cikkek
A motorvonattender első értékelésekor a győztes Stadler kevesebb pontot kapott, mint járt volna neki - mondta egy keddi sajtóbeszélgetésen Dunai Zoltán, a svájci Stadler fő hazai partnerének, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt.-nek a vezérigazgatója. Dunai és a Transelektro-csoport tulajdonos elnöke, Székely Péter ezzel azt kívánta alátámasztani, hogy nem igaz, hogy a MÁV döntései során tendenciózusan őket próbálta nyertesként kihozni.
A harminc (opcionálisan még harminc) villamos elővárosi motorvonat szállítására és harmincéves karbantartására kiírt közbeszerzés eljárásban márciusban értékelték ki először a kizárások után versenyben maradt két ajánlattevő ajánlatát. A pontozást az itt látható táblázat foglalja össze. A kereskedelmi szempontok között az utolsó, hogy a pályázók mennyi ellentételezést kínáltak a MÁV-nak. A GTK vezetői szerint itt nekik és a Stadlernek a maximális 30 pont járt volna a kapott 19,26 pont helyett.
|
A tender szabályai szerint az egyes számszerűsíthető paraméterekhez a MÁV megadott egy értelmezési intervallumot. Ha valamelyik ajánlattevő ebből "fölfelé" kilógott, akkor maximális pontot kellett adni neki az adott sorra. Ha tehát mindkét ajánlat kedvezőbb a MÁV által megadott legjobb értéknél, mindkét pályázót az adható legtöbb pont, az ellentételezésnél 30 illeti meg. E helyett azonban a MÁV a kanadai-német Bombardier-t harminc ponttal jutalmazta, a nála e kérdésben rosszabb, de az előre megadott fölső határnál még mindig jobb Stadler-GTK-párosnak viszont 10,74 ponttal kevesebbet adott.
A másik tényező Dunai szerint, ahol ellenük tévedett az államvasút, a szállítható utasok számával kapcsolatos. A legtöbb ajánlati árat a MÁV úgy értékelte, hogy az egy férőhelyre eső összeget vette számításba. Sok pontot lehetett tehát szerezni, ha valaki több férőhely beépítését vállalta szerelvényébe. (Ez a tender ismerői szerint gyakorlatilag biztosan az emeletes, tehát nagy kapacitású vonattal pályázó francia Alstom győzelmét hozta volna, ha a vasút nem zárja ki a pontozást közvetlen megelőzően.)
Stadlerék februárban áttervezték a Flirt elrendezését, így vállalták volna, hogy 19 utassal több fér a vonatba. A MÁV azonban nem kért ebből, így maradt az eredeti, 375 fős kapacitás. A kiértékelők arra hivatkoztak, hogy a műszaki kérdéseket már lezárták, amikor a Stadler előállt a javaslattal. Dunai szerint azonban a férőhely nem a műszaki, hanem a szolgáltatási szempontok között szerepelt. Másrészt a MÁV a műszaki tárgyalások lezárását éppen azon a konzultáción jelentette be, amelyen a Stadler és a GTK előhozakodott a férőhelybővítési ajánlattal. Márpedig a közbeszerzés szabályai szerint az ilyesmit előre kell jelezni, hogy a pályázóknak még legyen idejük megtenni utolsó javaslataikat.
Dunai Zoltán úgy véli, e két okból valójában mintegy 30 ponttal több járt volna nekik a márciusi eredményhirdetésen. Így győzelmük nem lett volna olyan szoros, ezer pontból nem csupán kevesebb mint héttel nyertek volna. Persze valójában semmilyen jogi jelentősége nincs annak, hogy a győztes hány ponttal bizonyul jobbnak a második helyezettnél. Sőt, jelenleg már a most fölvetett két esetleges tévedésnek sincs - tette hozzá Dunai.
A GTK fölvetéseire reakciót kértünk a MÁV-tól a kedd koradélutáni sajtóbeszélgetés után, azonban a vasút eddig nem válaszolt. Felidézhető azonban Ökrös Andrásnak, a MÁV akkori pénzügyi vezérigazgató-helyettesének nyilatkozata az Indexnek a márciusi eredményhirdetés után néhány nappal. Mint emlékezetes, a menedzser többek között arra figyelmeztetett, hogy még egyszer át kellene nézni a pontok kiszámolását, nehogy hiba maradjon a százmilliárdos tender kiértékelésében. Ökrös felvetéseivel nem foglalkoztak, ellenben nyilatkozata után beosztásából fölfüggesztették, majd ki is rúgták.
Az Index arról is megkérdezte Dunai Zoltánt, mikor érkezhetnek az első Flirt szerelvények. A szerződés aláírásakor ugyanis a MÁV egy olyan közleményt adott ki, amely szerint "az első motorvonatok várhatóan 2006 tavaszán érkeznek Magyarországra". A szerződés azonban még nem hatályos, erre várni kell addig, amíg nem teljesül néhány feltétel, például nem zárul le a vonatok árának finanszírozására kiírt tender. A szerződés szerint mindenesetre 12 hónap áll a nyertes rendelkezésére az első járművek leszállítására. E szerint tehát nem a jövő évi választások előtt, hanem csak 2006 őszén ismerkedhetne meg a közönség az új motorvonatokkal.
Dunai azonban azt ígérte, "mindent elkövetnek a tavaszi szállítás érdekében". Később ennél kicsit konkrétabban hozzátette: "ha október 15-ig hatályba lép a szerződés, 2006. március 15-ig megjöhetnek az első Flirtök".
A motorvonattender szappanoperájában a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) az egyik legfontosabb szereplő. Kedden mégis csak egy apró epizód volt a testület pár perces ülése. Ezúttal ugyanis a KDB "anyaszervezetének", a Közbeszerzések Tanácsának (KT) néhány tagja (köztük a Transelektro-csoporthoz és annak vezetőjéhez, Székely Péterhez közel állók) által kezdeményezett ügyet tárgyalták. Hogy pontosan mi a jogi aggálya a gyáriparos KT-tagoknak, az most sem derült ki.
Beadványukból csak annyi világlott ki, hogy kérik a KDB legutóbbi eljárásának megvizsgálását, mert jogsértés merülhet föl. Az érdekelt KT-tagok egyikének az Indexnek adott nyilatkozatából azonban kiviláglott, azt tartanák problémának, ha a tendert a Bombardier nyerné. Akciójukkor úgy tűnt nekik, a KDB-döntése a kanadaiaknak kedvez. Azóta viszont ismét a Stadlernek illetve a Transelektrónak áll a zászló, így a KT-tagok "okafogyottnak" nyilvánították és visszavonták kezdeményezésüket.
A keddi KDB-ülésen nem is történt más, mint a Stadler-pártiságukat így is bizonyító KT-tagok visszakozásának ismertetése.