Lukács
9 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Jöhet a Stadler

2005.08.13. 10:44
A Közbeszerzési Döntőbizottság nem tiltotta meg a szerződéskötést, így a MÁV akár ma aláírhat a svájci Stadlerrel. A motorvonat-tender ügyében azonban bírság és bírósági eljárás is jöhet még.
Az elöszőr május, majd július elején megsemmisített MÁV-tender ügyében a Közbeszerzési Döntőbizottság ezúttal -- ahogy azt az Index megjósolta -- nem hozott a rendelkezésére álló nyolc napon belül érdemi döntést: a motorvonat versenyben augusztus 4-én újból győztesnek hirdetett svájci Stadlerrel így mától bármikor szerződést köthet a MÁV, és a cég megkezdheti a szerelvények gyártását és szállítását.

Az MTI értesülése szerint a MÁV-ot péntek délutánig a bizottság nem értesítette, hogy ideiglenes intézkedést hozott volna a tender ügyében, a távirati iroda többszöri érdeklődésére a Közbeszerzési Döntőbizottság titkárságán pénteken azt közölték: eddig a MÁV-tender ügyében nem hoztak ideiglenes intézkedést. A MÁV-nál arról tájékoztatták az MTI-t, hogy még nem született döntés a szerződés aláírásáról.

Az, hogy a döntőbizottság nem tiltotta meg a szerződéskötés végét, még nem jelenti a tender utóéletének lezárását. A testület a hónap végén vizsgálja meg a vesztes Bombardier által újból jogszerűtlennek mondott és megtámadott pályázatot. Az augusztus 26-i nyilvános tárgyalást és annak eredményét a MÁV elvileg be is várhatja a szerződéskötéssel, ám a vasút alighanem a mielőbbi aláírást választja. A döntőbizottságnak ugyanis jogi értelemben később is van ugyan lehetősége a tender eredményének és így akár a megkötött szerződés megsemmisítésére, de erre az aláírást követően már kevés az esély: ilyenkor ugyanis már a Stadler is kártérítést követelhetne a jóhiszeműen megkezdett beruházás költségeiért, és így az eredeti állapot visszaállítása már lényegesen több pénzbe kerülne. Így az várható, hogy amennyiben újra szabálytalannak ítélik a tendert, bírság megfizetésére kötelezik a Mávot. Kérdés, hogy a Bombardier beéri-e majd ennyivel, vagy újra bírósághoz fordul.

Három a magyar igazság

Az augusztus 4-i eredményhirdetés volt a harmadik a sorban: a MÁV elöszőr márciusban, majd júniusbanis a svájci Stadlert és az általa gyártott Flirt szerelvényeket hozta ki győztesnek, ám a tender másik résztvevője, a kanadai Bombardier mindkét esetben a döntőbizottság előtt támadta meg az eredményt. A kifogások egy része mindkét esetben alaposnak bizonyult, és a testület két ízben is megsemmísitette a vasút határozatát, új döntésre kötelezve a MÁV-ot.