További Magyar cikkek
Az FT összeállítása szerint a magyar nagyvállalatok erőteljesen a külpiacokra koncentrálnak. A Mol - amely a tavaly 16,86 milliárd eurós forgalmat lebonyolító lengyel PKN Orlen után 10,32 milliárd eurós 2007-es árbevétellel a teljes térségi listán a második helyen áll - tavaly áramtermelési vegyes vállalatot hozott létre a cseh CEZ-zel, s jelenleg erőteljes lépéseket tesz a horvát INA részvényeinek megszerzésére is. Az OTP Bank hosszú ideje folytat terjeszkedési stratégiát a régióban: elsősorban Oroszországban, Ukrajnában, Romániában, Szlovákiában, Horvátországban és Szerbiában vásárolt fel pénzintézeteket. Magyarország harmadik legnagyobb, tőzsdén jegyzett vállalata, a Richter Gedeon szintén dinamikusan terjeszkedik a régióban: teljes forgalmának mintegy harmada a külpiacokon realizálódik, bár a lengyel Polpharmát nem sikerült felvásárolnia.
Az FT szerint a magyar vállalatok régiós terjeszkedése részben magyarázza azt, hogy miközben a magyar gazdaság tavalyi 1,3 százalékos növekedésével meglehetősen elmarad a térségi átlagtól, a 61 legnagyobb hazai cég forgalma 10 százalékot meghaladó mértékben bővült 2006-hoz képest. A Deloitte elemzése szerint a vállalatok bővülése várhatóan tovább folytatódik a jövőben: a konszernek jó része viszont külföldön keresi majd a boldogulást, mivel a hazai piac egyszerűen nem elég dinamikus a számukra - vetíti előre az elemzés.
A kelet-közép-európai vállalati ranglistán nem kaptak helyet az orosz és fehérorosz vállalatok, a Financial Times indoklása szerint azért, mert ezekből az országokból nem lehetett kellőképpen megbízható adatokhoz hozzájutni. Emellett az orosz gazdaság és néhány ottani nagyvállalat mérete miatt nehéz lett volna ezeket beilleszteni az iparági és országos szintű összehasonlításokba.
Az ötszáz legnagyobb kelet-közép-európai vállalat 38,4 százaléka az energetikai szektorból került ki, 26,1 százalékuk pedig gyártással foglalkozik, ez utóbbiak közül is meglepően magas a járműgyártó vállalatok aránya. Összesen 50 autógyártó vállalat szerepel a listán, ez egyértelműen azt mutatja, hogy a régió gazdasági feltételei vonzóak a nyugat-európai anyavállalatok számára. A legnagyobb járműgyártók is német társaságok leányvállalatai: például a cseh ©koda Auto, a magyar Audi Hungaria és a szlovákiai Volkswagen. Nem is beszélve arról, hogy a többi nagyvállalat szintén bejelentkezett: a Kia Motors Szlovákiában, a Daimler pedig Magyarországon bővít, ez várhatóan nem kevéssel járul hozzá a szegmens regionális szerepéhez.
A Deloitte elemzése ugyanakkor figyelmeztet: a kelet-közép-európai országok hosszú távon is képesek lesznek fenntartani a befektetők számára is vonzó, 5 százalékos növekedést, ám komoly szabadpiacot erősítő reformokat kell bevezetniük ennek érdekében. A tanácsadó cég az oktatási rendszerben történő változtatásokra hívja fel a figyelmet, hiszen a növekvő bér- és egyéb költségek miatt a korábbi előny eltűnik a befektetők szemében.