Hiánycikk lesz a cigi?

2002.08.21. 10:10
A cigaretta árának emelésekor gyakran előfordul, hogy egyes kereskedőknél hiánycikké válnak a legkeresettebb márkák. A szakemberek szerint a kereskedők egy része az olcsóbb termékekből kisebb készletet vásárol, mert az áremelés után a drágább termékeken nagyobb a haszna - írja a Napi Gazdaság.
A dohánytermékek áremelkedésénél időről időre előfordul, hogy a boltokban néhány napra hiánycikké válnak a legkeresettebb márkák. A titok nyitját a szakemberek abban látják, hogy a kisebb forgalmat lebonyolító kereskedők az áremelés előtt kevesebb mennyiséget vásárolnak, hogy az emelés után azonnal a drágább termékből raktározhassanak, ugyanis számukra ez kifizetődőbb.

A kereskedők árrését ugyanis százalékban, a termék árához viszonyítva határozzák meg, így a drágább terméken értelemszerűen nagyobb a haszon, mint az olcsóbbon. Emiatt fordulhat elő, hogy a múlt heti áremelés előtt, illetve után néhány terméket hiába keresnek a fogyasztók.

2004-ig nem drágul drasztikusan

Az áremelés oka a dohánytermékek jövedéki adójának növekedése volt. A gyártók termékeik árából jelenleg átlagosan 18 százalékot és ezer szálanként 4200 forintot fizetnek a költségvetésbe, ami összességében véve a legkeresettebb márkák esetén 40-45 százalék körüli adószintet jelent. Néhány márkánál ez az arány magasabb is lehet.

A dohánytermékek jövedéki adójának növekedését uniós szabály írja elő: 2004-ig átlagosan legalább 57 százalékos adószintet kell elérni, de legalább 64 eurót ezer szálanként.

Magyarország - Szovákiához és Lengyelországhoz hasonlóan - derogációt kért, így az uniós követelményeket csak később kell teljesítenie. Ennek értelmében - bár az ügyben még nem született végső döntés - a dohánytermékek ára nem növekszik drasztikusan 2004-ig.

A cigaretta jövedéki adójának uniós szintre emelése a termékek fogyasztói árának 80-85, esetenként 100 százalékos növekedését vonná maga után.