További Magyar cikkek
A légitársaságok szerint a terminál megnyitásának csúszása önmagában is negatívan hat a nyári idegenforgalomra, a magas illetékek (melyek miatt drágább lesz Budapestet elérni mint számos más kelet-közép-európai célpontot) pedig hosszú távon is rontják a Magyarország versenyképességét a turistákért például Prágával szemben folyó harcban.
Harácsoló Ferihegy
Veszélyes játék az, amibe a BA Rt. kezdett - mondta az Indexnek Christian Mandl, a SkyEurope alapító-vezérigazgatója. Szerinte az ármeghatározásnál egyértelműen rövid távú, a közelgő privatizációt szem előtt tartó profitmaximálás lebegett a repülőtér szeme előtt, pedig a magas díjakkal később Ferihegy is veszít. A SkyEurope-nak bázis reptere Ferihegy, de a magas illetékek és egyéb díjak miatt olcsóbb lenne, ha például a London melletti Stanstead-en parkoltatnák a gépeiket.
A vezérigazgató szerint további jelentős problémát jelent, hogy az I-es terminál már most, megnyitása előtt is kicsi: miközben minden jelentős fapados társaság bővítené kapacitását, az I-es terminál nem tud velük lépést tartani. (A SkyEurope éppen szerdán jelentette be, hogy jövőre 16 új Boeing gépet vásárol, ezek jelentős részének állomáshelye éppen Magyarország lenne, a ferihegyi döntést miatt azonban a társaság felső vezetése a közeljövőben dönt majd a kérdésben). Ugyancsak a társaság vezetése dönt arról, költöznek-e egyáltalán a 2/B-ről a jelenlegi feltételek mellett. Christian Mandl szerint elképzelhető, hogy a fapadosok közösen próbálnak majd fellépni a repülőtérrel szemben, bár a várt üzleti alapú tárgyalásoktól a BA eddig is elzárkózott.
Pető György, az Easyjet Magyarországért és Lengyelországért felelős vezetője szerint egyszerűen harácsolás folyik Ferihegyen. Nem lehet örökké visszaélni azzal, hogy monopol helyzetben van a repülőtér, és amíg van kereslet, addig a lehető legmagasabb árakat próbálják kipréselni a társaságokból. A repülőtérnek felelősen kellene gondolkodnia, és az ország és saját hosszú távú érdekeinek megfelelően olyan üzelpolitikát kialakítania, ami lehetővé teszi a légitárságok fejlődését, azt, hogy minél több járatot indítsanak Budapestre.
Bár az igaz, hogy az 1-es terminál bezárása előtt csak két társaság, a SkyEurope és a Germanwings használhatta a régi repteret, és élvezhette az alacsonyabb díjakat, Pető György szerint minden, Magyarországon megjelenő cég azzal számolt, hogy nem hárítja át a fapadosok számára irreálisan magas 2/B-s árakat az utasokra, mert azok csak átmenetiek. Most viszont az derül ki, hogy közel ugyanannyit kell majd fizetni lényegesen kevesebb és rosszabb szolgáltatásért is - hangsúlyozta Pető György, aki szerint a társaságok jelentős része így áremelésre kényszerül Ferihegy üzletpolitikája miatt. Az Easyjetnél ugyancsak a felső vezetés dönt várhatóan a jövő héten a hogyan továbbról, Pető szerint a legrosszabb forgatókönyvként akár az is elképzelhető, hogy a társaság kivonul, ahogy ezt hasonló okokból megtették a zürichi repülőtér esetében is.
Licitáltatna a repülőtér
Tény: a 9,15 eurós illeték alacsonyabb, mint amit jelenleg egy utas után a 2/B terminálon kell fizetniük a társaságoknak (13,35 euró). A BA leveléből azonban kiderül: a repülőtér számít arra, hogy a szűkős kapacitás miatt a legkedvezőbb járatindítási időpontokért harc indul meg a társaságok között. Ebben az esetben indítási időpont aukciót tartanak, ahol a licit során 50 eurócentenként lehet emelni. Így végül könnyen a 2/B terminálhoz közelítő árszint alakulhat ki egyes időpontokban,
Eltérő szolgáltatások
A magas árakat azért is kifogásolják a társaságok, mert a régi reptér szolgáltatásai - egyébként a fapadosok igényének megfelelően - messze elmaradnak az újétól. A Ferihegy 2 nyújtotta előnyök egy része a legtöbb hagyományos társaság számára nem is nélkülözhető. Ilyen például a tranzitváró vagy az úgynevezett full-checking, melynek köszönhetően a 2-esen van lehetőség az átszállásra, illetve arra, hogy egy utas indulásnál úgy jelentkezzen be és adja fel csomagját, hogy át kell szállnia valahol. A fapadosoknak - melyek kizárólag egyik pontról a másikra repülnek - ez érdektelen. Mint ahogy kevésbé zavarja őket, ha a költségcsökkentés jegyében kevesebb illetve megosztott beszállópultot használhatnak, vagy hogy utasaikat az 1-esen busz szállítja a repülőgéptől az épületig a 2-esen és világszerte megszokott hídak hiányában.
Késik az átadás is
A még áprilisban is ígért június közepére tervezett nyitással szemben a BA kedden arról tájékoztatta a társaságokat, hogy júniusban csak egy technikai, kísérleti üzemre épülő nyitás képzelhető el, a repülőteret várhatóan szeptemberben adják át ténylegesen a forgalomnak. A csúszás ismét gondokat okoz a társaságoknak: Pető György szerint már most is előfordul, hogy a 2-es terminálon az utcáig ér a sor, a nyáron pedig tumultuózus jelenetekre, késésekre számít a leterheltség miatt Christian Mandl is. Az árakat egyelőre nem kommentáló WizzAir kommunikációs igazgatója, Kázmér Natasa ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet: azzal, hogy a nyáron nem tudnak alacsonyabb díjakkal és nagyobb kapacitással üzemelni, komoly elmaradt haszon keletkezik a társaságoknál, de veszít a magyar turizmus is, hiszen egyszerűen - az igényektől függetlenül - nem lehet majd további járatokat beindítani Budapestre.
Veszít az idegenforgalom
Christian Mandl szerint akkor, amikor a fapadosok egy teljesen új réteget vonnak be az légiközlekedésbe és a turizmusba, minden eurónak jelentősége van: az 1-es terminál által bejelentett árak mellett egy angol turista számára például tíz százalékos árkülönbség is lehet Prága vagy Krakkó javára, ha a régióbeli úticélt akar választani. A magyar lehetőségeket tovább rontja, hogy az 1-es terminál megnyitásának pontos dátuma továbbra sem ismert, így a társaságok nem tudják el kezdeni tervezni későbbi menetrendjüket sem.
A BA szerint nem lesznek drágák
A ferihegyi repülőtér 1-es terminálja várhatóan a nyáron, de legkésőbb szeptemberben megnyílik - reagált az Index megkeresésére a BA Rt. A társaság írásos válasza szerint "a Budapestre közlekedő összes (nem csak low cost!) légitársasággal folyik az egyeztetés a terminál díjairól, és arról hogy mely légitársaságok használják majd a régi-új terminált (mindkettőt a valós kereslet fogja meghatározni)".
A Budapest Airport Rt. emlékeztetett: jelentős beruházást hajtott végre az utóbbi egy évben az 1-es terminálon. Az új, modern terminál sokkal több szolgáltatást fog nyújtani, ezért használata értelemszerűen drágább lesz, mint a 2003-as újranyitás utáni átmeneti üzemeltetéskor, de még így is várhatóan jelentősen olcsóbb lesz, mint a Ferihegy 2B. (Az ár különbségét az alacsonyabb utaskényelmi szempontok indokolják.) A BA szerint el kell mondani: Ferihegy-1 várhatóan olcsóbb lesz, mint a prágai, vagy a bécsi repülőtér. A BA szerint az új terminál - azzal, hogy rekordidő, közel 10 hónap alatt épül fel - nagyban és szinte azonnal hozzá fog járulni Budapest versenyhelyzetének javításához és a ferihegyi zsúfoltság csökkentéséhez. Kiemelték: sehol nem épült meg egy 2,5 milliós műemléki környezetben működő modern terminál ennyi idő alatt. Ez volt a leggyorsabb és legolcsóbb megoldás Ferihegy kapacitás-növelésének.