További Magyar cikkek
A légitársaságok szerint a terminál megnyitásának csúszása önmagában is negatívan hat a nyári idegenforgalomra, a magas illetékek (melyek miatt drágább lesz Budapestet elérni mint számos más kelet-közép-európai célpontot) pedig hosszú távon is rontják a Magyarország versenyképességét a turistákért például Prágával szemben folyó harcban.
Harácsoló Ferihegy
Veszélyes játék az, amibe a BA Rt. kezdett - mondta az Indexnek Christian Mandl, a SkyEurope alapító-vezérigazgatója. Szerinte az ármeghatározásnál egyértelműen rövid távú, a közelgő privatizációt szem előtt tartó profitmaximálás lebegett a repülőtér szeme előtt, pedig a magas díjakkal később Ferihegy is veszít. A SkyEurope-nak bázis reptere Ferihegy, de a magas illetékek és egyéb díjak miatt olcsóbb lenne, ha például a London melletti Stanstead-en parkoltatnák a gépeiket.
A vezérigazgató szerint további jelentős problémát jelent, hogy az I-es terminál már most, megnyitása előtt is kicsi: miközben minden jelentős fapados társaság bővítené kapacitását, az I-es terminál nem tud velük lépést tartani. (A SkyEurope éppen szerdán jelentette be, hogy jövőre 16 új Boeing gépet vásárol, ezek jelentős részének állomáshelye éppen Magyarország lenne, a ferihegyi döntést miatt azonban a társaság felső vezetése a közeljövőben dönt majd a kérdésben). Ugyancsak a társaság vezetése dönt arról, költöznek-e egyáltalán a 2/B-ről a jelenlegi feltételek mellett. Christian Mandl szerint elképzelhető, hogy a fapadosok közösen próbálnak majd fellépni a repülőtérrel szemben, bár a várt üzleti alapú tárgyalásoktól a BA eddig is elzárkózott.
Pető György, az Easyjet Magyarországért és Lengyelországért felelős vezetője szerint egyszerűen harácsolás folyik Ferihegyen. Nem lehet örökké visszaélni azzal, hogy monopol helyzetben van a repülőtér, és amíg van kereslet, addig a lehető legmagasabb árakat próbálják kipréselni a társaságokból. A repülőtérnek felelősen kellene gondolkodnia, és az ország és saját hosszú távú érdekeinek megfelelően olyan üzelpolitikát kialakítania, ami lehetővé teszi a légitárságok fejlődését, azt, hogy minél több járatot indítsanak Budapestre.
Bár az igaz, hogy az 1-es terminál bezárása előtt csak két társaság, a SkyEurope és a Germanwings használhatta a régi repteret, és élvezhette az alacsonyabb díjakat, Pető György szerint minden, Magyarországon megjelenő cég azzal számolt, hogy nem hárítja át a fapadosok számára irreálisan magas 2/B-s árakat az utasokra, mert azok csak átmenetiek. Most viszont az derül ki, hogy közel ugyanannyit kell majd fizetni lényegesen kevesebb és rosszabb szolgáltatásért is - hangsúlyozta Pető György, aki szerint a társaságok jelentős része így áremelésre kényszerül Ferihegy üzletpolitikája miatt. Az Easyjetnél ugyancsak a felső vezetés dönt várhatóan a jövő héten a hogyan továbbról, Pető szerint a legrosszabb forgatókönyvként akár az is elképzelhető, hogy a társaság kivonul, ahogy ezt hasonló okokból megtették a zürichi repülőtér esetében is.
Licitáltatna a repülőtér
Tény: a 9,15 eurós illeték alacsonyabb, mint amit jelenleg egy utas után a 2/B terminálon kell fizetniük a társaságoknak (13,35 euró). A BA leveléből azonban kiderül: a repülőtér számít arra, hogy a szűkős kapacitás miatt a legkedvezőbb járatindítási időpontokért harc indul meg a társaságok között. Ebben az esetben indítási időpont aukciót tartanak, ahol a licit során 50 eurócentenként lehet emelni. Így végül könnyen a 2/B terminálhoz közelítő árszint alakulhat ki egyes időpontokban,
Eltérő szolgáltatások
A magas árakat azért is kifogásolják a társaságok, mert a régi reptér szolgáltatásai - egyébként a fapadosok igényének megfelelően - messze elmaradnak az újétól. A Ferihegy 2 nyújtotta előnyök egy része a legtöbb hagyományos társaság számára nem is nélkülözhető. Ilyen például a tranzitváró vagy az úgynevezett full-checking, melynek köszönhetően a 2-esen van lehetőség az átszállásra, illetve arra, hogy egy utas indulásnál úgy jelentkezzen be és adja fel csomagját, hogy át kell szállnia valahol. A fapadosoknak - melyek kizárólag egyik pontról a másikra repülnek - ez érdektelen. Mint ahogy kevésbé zavarja őket, ha a költségcsökkentés jegyében kevesebb illetve megosztott beszállópultot használhatnak, vagy hogy utasaikat az 1-esen busz szállítja a repülőgéptől az épületig a 2-esen és világszerte megszokott hídak hiányában.
Késik az átadás is
A még áprilisban is ígért június közepére tervezett nyitással szemben a BA kedden arról tájékoztatta a társaságokat, hogy júniusban csak egy technikai, kísérleti üzemre épülő nyitás képzelhető el, a repülőteret várhatóan szeptemberben adják át ténylegesen a forgalomnak. A csúszás ismét gondokat okoz a társaságoknak: Pető György szerint már most is előfordul, hogy a 2-es terminálon az utcáig ér a sor, a nyáron pedig tumultuózus jelenetekre, késésekre számít a leterheltség miatt Christian Mandl is. Az árakat egyelőre nem kommentáló WizzAir kommunikációs igazgatója, Kázmér Natasa ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet: azzal, hogy a nyáron nem tudnak alacsonyabb díjakkal és nagyobb kapacitással üzemelni, komoly elmaradt haszon keletkezik a társaságoknál, de veszít a magyar turizmus is, hiszen egyszerűen - az igényektől függetlenül - nem lehet majd további járatokat beindítani Budapestre.
Veszít az idegenforgalom
Christian Mandl szerint akkor, amikor a fapadosok egy teljesen új réteget vonnak be az légiközlekedésbe és a turizmusba, minden eurónak jelentősége van: az 1-es terminál által bejelentett árak mellett egy angol turista számára például tíz százalékos árkülönbség is lehet Prága vagy Krakkó javára, ha a régióbeli úticélt akar választani. A magyar lehetőségeket tovább rontja, hogy az 1-es terminál megnyitásának pontos dátuma továbbra sem ismert, így a társaságok nem tudják el kezdeni tervezni későbbi menetrendjüket sem.
A BA szerint nem lesznek drágák
A ferihegyi repülőtér 1-es terminálja várhatóan a nyáron, de legkésőbb szeptemberben megnyílik - reagált az Index megkeresésére a BA Rt. A társaság írásos válasza szerint "a Budapestre közlekedő összes (nem csak low cost!) légitársasággal folyik az egyeztetés a terminál díjairól, és arról hogy mely légitársaságok használják majd a régi-új terminált (mindkettőt a valós kereslet fogja meghatározni)".
A Budapest Airport Rt. emlékeztetett: jelentős beruházást hajtott végre az utóbbi egy évben az 1-es terminálon. Az új, modern terminál sokkal több szolgáltatást fog nyújtani, ezért használata értelemszerűen drágább lesz, mint a 2003-as újranyitás utáni átmeneti üzemeltetéskor, de még így is várhatóan jelentősen olcsóbb lesz, mint a Ferihegy 2B. (Az ár különbségét az alacsonyabb utaskényelmi szempontok indokolják.) A BA szerint el kell mondani: Ferihegy-1 várhatóan olcsóbb lesz, mint a prágai, vagy a bécsi repülőtér. A BA szerint az új terminál - azzal, hogy rekordidő, közel 10 hónap alatt épül fel - nagyban és szinte azonnal hozzá fog járulni Budapest versenyhelyzetének javításához és a ferihegyi zsúfoltság csökkentéséhez. Kiemelték: sehol nem épült meg egy 2,5 milliós műemléki környezetben működő modern terminál ennyi idő alatt. Ez volt a leggyorsabb és legolcsóbb megoldás Ferihegy kapacitás-növelésének.

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Nagy Márton: Az árletörés következő lépése a biztosítások
A nemzetgazdasági miniszter helyteleníti, hogy a biztosítások ára 16,5 százalékkal emelkedett.
április 24., 16:21
- Gazdaság
Közel 500 ezer fát ültettek eddig, még 9,5 milliót szeretnének
Csak tavaly 100 ezer fát ültettek.
23 perce
- Gazdaság
Stratégiai megállapodást kötött a 4iG űripari leányvállalata és az Azercosmos
Az űrtechnológia fejlesztése a cél.
április 24., 17:03
- Mindeközben
Kucsera Gábor és Tápai Szabina: „Igyekszünk nem hagyni, hogy a gyerekek túljárjanak az eszünkön”
2 órája
- Címlapon
Tarjányi Péter: Putyin komoly hadműveletre készül, Trump versenyt fut az idővel
A biztonságpolitikai szakértő csak félig optimista abban a tekintetben, hogy valóban tűzszünet lehet Oroszország és Ukrajna között.
1 órája
- Gazdaság
Tizenkét amerikai állam perelte be Donald Trumpot a vámháború miatt
Az elnök szeszélyei irányítják a kereskedelmi politikát – állítják a keresetben.
április 24., 10:23
- Gazdaság
Így juthatnak ingatlanhoz azok, akiknek még nincs gyerekük
Lehetőségek a munkáshitelben.
április 24., 18:16
- Gazdaság
Rekordgyorsasággal kelnek el a budapesti lakások, tízéves csúcson az értékesítési tempó
A kérdés, hogy meddig tart a lendület.
április 24., 16:26
- Címlapon
Kiszivárgott, mivel sikerült Zelenszkijnek meggyőznie Donald Trumpot a Vatikánban
Több fontos téma is szóba került a felek között.
3 órája
- Mindeközben
Joshi Bharat a szerelméről: Soha nem tudatosan választottam társat, így voltam Virággal is
3 órája
- Gazdaság
Hernádi Zsolt beszólt a kormánynak: sokkal kiszámíthatóbb szabályozásra van szükség
A Mol-csoport elnök-vezérigazgatója szerint túl sokat fizettek már be pluszban.
április 24., 11:07
- Gazdaság
Lakhatási válság: benéztünk az ablakokon, és sok százezer üres ingatlant láttunk
Szakértőkkel jártunk utána, mit lehet kezdeni a – statisztikai alapon – közel 600 ezer üresen álló ingatlannal.
április 24., 10:32
- Gazdaság
Óriásit bukott a Tesla, ezért súlyos lépésre szánta el magát Elon Musk
Az autógyártó cégnek több mint hetvenszázalékos nyereségcsökkenéssel kell megküzdenie.
április 23., 08:15
- Címlapon
Őrizetbe vették drog miatt egy fideszes képviselő fiát, a politikus kitart gyermeke mellett
A férfire garázda cselekmény miatt hívták ki a rendőrséget.
3 órája
- Címlapon
Kutyák a szavazólapon – kockázat a Tisza Pártnak?
A Tisza-szavazók körében komoly hullámokat vetett a Magyar Kétfarkú Kutya Párt külön indulása.
4 órája
- Gazdaság
Telitalálat született a skandináv lottón
A nyertes több mint 336 millió forintot vihet haza.
április 23., 21:29
- Címlapon
Legyen résen, ha ilyen valutája van: hamarosan kivonják az 50 eurós bankjegyek egy részét
Az Európai Központi Bank már korábban ismertette, hogy mik a konkrét szabályok.
1 órája
- Gazdaság
Nyáron kiemelt bérezést és szálláslehetőséget kínál a Lidl a Balatonnál
Diákokat is várnak a magyar tengerhez és a Velencei-tóhoz.
április 23., 08:22
- Gazdaság
Ijesztő számokat tudtunk meg a hazai élelmiszer-hulladékról
Európai szinten is kiemelkedő helyen vagyunk a nem túl előkelő listán.
április 24., 20:19
- Gazdaság
Lépett a kormány a klímaváltozás miatt, támogatások jönnek
Új rendeletekkel célozzák a károk gyorsabb kompenzálását.
április 23., 07:08
- Címlapon
A The Last of Us-sorozat készítője nem engedi, hogy befolyásolja a botrány
Napjaink egyik legismertebb sztárírójával, Neil Druckmann-nel beszélgettünk.
41 perce
- Mindeközben
Katy Perry hasonmásával találkozott koncertje közben, fel is hívta a színpadra a lányt
5 órája
- Gazdaság
Felgyorsul a gyógyszerek támogatási rendszere
A betegek gyorsabban juthatnak hozzá fontos készítményekhez.
április 23., 18:24
- Gazdaság
Kiderült, hogy mennyire szűkös a magyar pénztárca egy hosszú nyaralásra
Jelentősen hat az infláció az utazásainkra.
április 23., 19:40
- Gazdaság
Magyar Péter megfenyegethette a Magyar Nemzeti Bank egyik hölgy munkatársát
A jegybank vizsgálja a Tisza Párt elnökének a korábbi bennfentes kereskedelmét.
április 23., 12:20
- Címlapon
Gyűlnek a viharfelhők Magyarország felett, a kormány azonnal reagált
Most csak a lakosságban lehet bízni.
7 órája
- Gazdaság
Donald Trump szerint Kína esetében jelentősen csökkenhetnek a behozatali vámok a jelenlegi szintről
A távol-keleti országgal szemben jelenleg 145 százalékos vámot tart fent Washington.
április 23., 15:44
- Gazdaság
Kimondta a kormány: a kecskesajt csak kecsketejből készülhet
Rendeletben rögzítették a módosítást.
április 23., 13:24
- Gazdaság
Varga Mihály kihirdette az MNB inflációellenes stratégiáját
A jegybankelnök a gazdasági stabilitás kulcsait vázolta fel.
április 23., 11:42
- Címlapon
Kubatov Gábor kifakadt az MLSZ döntése miatt, trollok és provokátorok bejutásától tart a kupadöntőn
Az FTC elnöke a Facebookon jelentkezett.
1 órája
- Címlapon
Háború törhet ki két atomhatalom között, 36 órán belül várják az első csapást
Tovább fokozódhat a konfliktus.
17 perce
- Címlapon
Lecsaptak a Bűnvadászokra, Pintér Sándor leváltását kezdeményezné a Mi Hazánk
Nehezményezi az intézkedést a párt.
5 órája