További Magyar cikkek
Ha van megállapodás, nem sztrájkolunk. Ha nincs, legkésőbb hétfőn újrakezdjük a munkabeszüntetést – mondta a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) péntek délutáni sajtótájékoztatóján Bárány Balázs szakszervezeti alelnök. A "legkésőbb hétfőn" kijelentés kapcsán Gaskó István elnök az Index kérdésére később megerősítette, hogy hétfőnél hamarabb, "akár már szombaton is" folytathatják a péntek hajnali háromkor kezdett, majd a MÁV-val folytatott eredménytelen tárgyalások ellenére délben felfüggesztett sztrájkot.
Sikeres, de nem eredményes
A sztrájk kezdetétől annak felfüggesztéséig eltelt kilenc óra bebizonyította, hogy teljesültek a VDSZSZ sztrájkkal kapcsolatos tervei, a vasúti közlekedés péntek délelőtt megbénult, értékelte a munkabeszüntetést Gaskó. A szakszervezeti elnök szeirnt a MÁV-csoport alkalmazottainak 75 százaléka csatlakozott a sztrájkhoz, amely ennek ellenére nem hozta meg a kívánt eredményt, mert a munkáltatók "egy jottányit sem engedtek az érdemi kérdésekben".
A VDSZSZ továbbra is 10 százalékos béremelést követel a MÁV-tól kiszervezett társaságok dolgozóinak, hivatkozva arra, hogy azoknál a cégeknél romlott a foglalkoztatás biztonsága – bár Mosóczi László, aki január 31-ig volt a MÁV Start Zrt. vezérigazgatója, egy csütörtöki háttérbeszélgetésen azt mondta, a személyszállító cégnél 2010-ig foglalkoztatási garancia van –, csökkentek a szociális juttatások, és 25 százalékkal alacsonyabbak a bérek annál, mint amennyit a dolgozók akkor kaptak volna, ha a MÁV-nál maradnak.
A szakszervezet emellett átlagosan nettó 250 000 forint kifizetését kéri valamennyi, nem a MÁV Cargónál dolgozó MÁV-os munkavállalónak. Gaskó azt mondta, hogy ha ezt a törvényes költségkímélő eszközök alkalmazásával, adómentes béren kívüli juttatásként fizetné ki a MÁV, az mindössze 8 milliárd forintba kerülne; csütörtökön a MÁV-menedzsment még 50, Gaskó is több mint 20 milliárd forintos tételről beszélt. A szakszervezet és a MÁV harcáról további részletek itt >>>.
A MÁV-osok nincsenek képben
A szakszervezet és a MÁV a hétvégén is tárgyalni fog, bár Gaskóék szerint a vasúttársaság tárgyalódelegációja "nincs felkészülve, szakmailag kevéssé van képben". Példaként említette, hogy törvénybe ütközőnek nevezték a Cargo-privatizáció bevételéből való kifizetést, "ez teljesen zagyva számunkra" – fogalmazott a szakszervezeti vezető. Arra is emlékeztetett, hogy Kóka János akkori gazdasági miniszter még 2005-ben megígérte egy egyeztetésen – amelyen kabinetfőnökként utóda, a minisztériumot jelenleg vezető Kákosy Csaba is részt vett –, hogy a MÁV-dolgozók részesedést kaphatnak a Cargo-vételárból.
Arról, hogy az utasok mire számíthatnak, most mikorra állhat helyre a közlekedés, valamint mi várható a vasúton, ha a hétvégén sem sikerül megegyezni, a VDSZSZ vezetői nem válaszoltak; mint mondták, az utastájékoztatás a MÁV dolga. A MÁV korábban bejelentette: reményeik szerint szombat hajnalra helyreállhat a menetrend szerinti közlekedés. Sigulinszki Tibor szóvivő az Index kérdésére azt mondta: a sztrájk beszüntetésének déli időpontjához közelebb eső indulási idejű vonatok indultak el először. A vasúttársaság azzal számol, hogy az elővárosi közlekedés a péntek esti, míg a távolsági gyorsvonat és IC-közlekedés a szombat reggeli üzemkezdésre fog helyreállni, míg a nemzetközi vonatoknál 24 óra kell a menetrend helyreállításához.
Az elégséges szolgáltatásokról egyelőre nem tárgyalnak, arról a sztrájk kezdetéig kellett volna megállapodni, mondta Bárány Balázs. Ha azonban a vasúttársaság kezdeményez egyeztetéseket erről, attól nem zárkóznak el, de szerintük a "munkáltató a konfliktust és a káoszt akarja".
Ennek ellenére hétfőn "bármire lehet számítani" – mondta Gaskó egy újságírói kérdésre. Akár arra is, hogy a sztrájkot néhány órával annak elkezdése után hosszabb-rövidebb időre ismét felfüggesztik, majd akár még aznap újrakezdik. "Olyan sztrájktechnikát alkalmazunk, hogy a vasutasok ne nagyon fáradjanak ki" – fogalmazott az elnök. Ez már csak azért is fontos, mert Bárány Balázs azt valószínűsítette, hogy nem lesz egy-két nap alatt rendezhető ez a konfliktus.