További Magyar cikkek
A Hankookhoz mennek? - tanúsít talán csak nekünk meglepőnek tűnő jártasságot a város dolgaiban a benzinkutas, akit a Balaton felől érkezve, Dunaújváros közelében kérdezünk arról, hogyan jutunk el a legrövidebben a 6-ös főút 65. kilométeréhez. Itt tartották ugyanis pénteken a Hankook dunaújvárosi gyárának alapkőletételét, amellyel hivatalosan is megkezdődött a kormány által előszerettel befektetési sikertörténetként aposztrofált gyárépítés.
A vas és gumi országa
A benzinkutas tájékozottsága jobban végiggondolva nem is olyan meglepő. Jó ötven éve, a kohászati kombinát és a köré épített város megalapítása óta nem volt olyan fontos fejlesztés a térségben, mint a Hankook gyárának mostani megnyitása. Az 1961-től Dunaújvárosnak hívott egykori Sztálinváros életében és gazdaságában a Dunaferr Rt. ugyan továbbra is meghatározó szerepet játszik, ám az egykori Dunai Vasmű utóda már korántsem képes a térségben akkora foglalkoztatást biztosítani, amekkora elég lenne a mindenkor regnáló politikusoknak a biztos mandátumszerzéshez.
Így aztán nem csoda, hogy a múlt év végén maga Gyurcsány Ferenc is elhaknizott ide Kóka János gazdasági miniszter társaságában, hogy elmondja a dunaújvárosiaknak, amit ők akkor már jó pár napja tudhattak a tévékből és az újságokból: hazánk nyerte el a Hankook kegyét, itt létesülhet a világ egyik legjelentősebb gumiabroncsgyártójának új üzeme.
Most, a nyert választások után már kevésbé volt erős a kormányzati nyomulás, csak Lamperth Mónika belügyminiszter képviselte a kabinetet az ünnepségen. Ő a gyár támogatása mellett arról beszélt, hogy itt aztán tényleg a jövő technológiáját valósítják meg, ami ezúttal több puszta szavaknál: a Hankook vállalta a magyarországi környezetvédelmi előírásoknál szigorúbb feltételeket, valamint azt, hogy már most sem használ az Európai Unióban majd 2010-től betiltott anyagokat a dunaújvárosi üzemben.
Ötödikkel a legjobb ötért
Ez az üzem a 65 éves múltra visszatekintő Hankook ötödik gyára lesz - erről már Cho Choung Hwan, a Hankook Tire elnök-vezérigazgatója beszélt az alapkőletétel előtt. Az ötös szám nemcsak ezért lehet meghatározó a dunaújvárosi gyár számára, hanem azért is, mert az itteni termeléstől várja a koreai cég, hogy a jelenlegi nyolcadik helyéről előre tud törni, és be tud kerülni a világ öt legnagyobb gumiabroncsgyártója közé.
Ehhez évi 10 millió gumiabroncsot kell gyártani személygépkocsik és kisteherautók számára, vagyis az üzemből évente minden magyar lakosra jutna egy gumiabroncs. Ezt a mennyiséget természetesen fokozatosan érik el, jövőre 1,3 millió, 2008-ban 5 millió, és a teljes kapacitás elérésekor, 2010-ben - ekkorra alakítják ki a teljes gyáregységet - készül majd itt 10 millió abroncs.
A gyár épületeinek hasznos alapterülete meghaladja majd a százezer négyzetmétert. A beruházás komplexitását jelzi, hogy az itt készült abroncsok terítéséhez szükséges logisztikai és infrastrukturális hátteret teljes egészében csak 2008-ra alakítja ki a koreai cég. A dunaújvárosi gyár a koreaiak teljes európai piacát ellátja, aminek súlyát jelzi, hogy ez a kontinens jelenti a cég legfontosabb exportpiacát a maga több mint 35 százalékos részarányával.
Korea és Kína társai leszünk
A Hankook mintha a világgazdaságban uralkodó beruházási trendeket akarná modellezni: a világ két legvonzóbb befektetési övezetében (Kelet-Közép-Európában és a délkelet-ázsiai térségben) fejleszt. Cho Choong Hwan elmondta, a dunaújvárosi üzem létrehozásával hárompólusú hálózat jön létre a cégen belül, amelynek Koreában, Kínában és hazánkban vannak a központjai.
A cég eredetileg Szlovákiába ment volna, ám a pozsonyi kormány a megállapodás után csökkentette az eredetileg megígért támogatást és a Hankook számára kedvezőtlenül módosította az ország autópálya-fejlesztési terveit is. A koreai gumiért ekkor szállt versenybe a lengyel, cseh, magyar triumvirátus, amelyből hazánk került ki győztesen, igaz, nem olcsón. A koreaiak 92,6 millió eurós állami támogatást kapnak, ami tavaly ősszel 24,07 milliárd forint volt, de jelenleg - a forint gyengesége miatt - már 25,93 milliárdot kóstál a számla.
Az üzlet még így is megérte hazánknak - hangoztatta többször is a gazdasági tárca. A Hankook 1500 új munkahely megteremtését vállalta, igaz, a létszámot néhány száz fő erejéig részben koreaiakkal tölti fel. A hosszabb távú fejlesztési tervekben már 3000 fő foglalkoztatása szerepel, emellett a GKM a gyár magyar beszállítói hálózatának kialakításától is jelentős, ezres nagyságrendű munkahelybővítést vár.
Öröm és közöny
A városban eltérően ítélik meg a Hankook érkezését. A városvezetés természetesen örül a befektetőnek, az új munkahelyeknek - amivel ráadásul majdnem egy időben érkezett el Dunaújvárosba az autópálya is -, továbbá annak, hogy a beruházás megszünteti a térség foglalkoztatásának Dunaferr-központúságát, és új, a világszerte lendületben lévő autóiparhoz kötődő iparágat honosít meg a térségben.
A környezetvédők korábban erősen ellenezték a gumiabroncsgyár megépítését - a tavaly novemberi, kampányelemeket sem nélkülöző miniszterelnöki látogatást politikai elemeket sem nélkülöző környezetvédelmi tüntetés is kísérte -, de május végére a korábban bírósághoz forduló Levegő Munkacsoporttal is meg tudtak állapodni a gyárépítés elkezdését eredetileg márciusra tervező koreaiak.
A városlakók véleményét abszolút nem reprezentatívan tudtuk csak megszondázni: a megkérdezett három emberből egy örült feltétel nélkül a gyár idetelepítésének. Mint mondta, abban reménykedik, hogy két fiának is munkát jelenhet az üzem; "de nem tudom, mi lesz velünk, asszonyokkal, akik a ruhagyár bezárása miatt vesztettük el az állásunkat" - tette hozzá, és nagyon kérte, hogy ezt írjam le. A másik két megkérdezett szerint az már régen eldőlt, kik kerülhetnek a húsos fazék közelébe, "a többiek meg dolgozhatnak éhbérért".
Az összeesküvés-elméletek világszerte igen népszerűek - talán valami összeesküvés miatt -, de a pesszimista sztálinvárosiaknak ezúttal az éhbérrel nem lesz igazuk. Legalábbis a Hankook azt ígéri, nemcsak gyártóbázist hoz létre hazánkban, hanem fejlesztőközpontot is, igaz, ez a létesítmény egyelőre még csak harminc embernek ad munkát. De mégis: ennek köszönhetően idővel talán a k+f-ben jártasak is tudni fogják, hol a Hankook, nemcsak a közeli benzinkutasok.