Megint tilos a szerződés

2005.06.10. 08:13
A Népszabadság értesülései szerint a Közbeszerzési Döntőbizottság szerint a MÁV százmilliárd forintot meghaladó összértékű járműtenderén fennáll a közbeszerzés tisztasága megsértésének veszélye, ezért megtiltotta, hogy a társaság szerződést kössön a Stadlerrel.
Kattintson a nagyításhoz!
A Közbeszerzési Döntőbizottság május elejei döntéséhez hasonlóan ismét megtiltotta, hogy a MÁV Rt. szerződést kössön a Stadler Bussnanggal harminc elővárosi motorvonat szállítására és további harminc szerelvény opciós beszerzésére és karbantartására – írta meg a Népszabadság. A lap értesülései szerint a hivatal úgy látja, a százmilliárd forintot meghaladó összértékű járműtenderén fennáll a közbeszerzés tisztasága megsértésének veszélye.

Stadler, kétszer

A vasúttársaság járműtendere június elsején a svájci Stadler Bussnang AG győzelmével zárult. A versenyből kizárt kanadai-német Bombardier azonban már egy nappal később eljuttatta jogorvoslati kérelmét a közbeszerzések tisztasága felett őrködő testülethez. A megindult eljárás keretében június 17-én tárgyalja a beadványt a KDB, végleges döntés csak ezutánra várható, a MÁV-nak tehát legalább egy hónapig várnia kell még a szerződés megkötésére.

A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) a másodiknak sorolt kanadai-német Bombardier beadványára indított eljárásában egyszer már megsemmisítette az eredményt, és megbüntette a vasutat.

A Stadler közleményben tudatta, hogy tudomásul veszi a KDB döntését, és hangsúlyozta, hogy a késlekedéssel veszélybe került a motorvonatok időbeni szállítása.

Előzmény

A MÁV június elsején a Stadlert hirdette ki a motorvonat beszerzési tender nyertesének, a másik pályázó, a Bombardier ajánlatát érvénytelennek minősítette. Tette ezt annak ellenére, hogy korábban kiderült, a svájciak formálisan érvénytelen ajánlatot adtak be. Nem zavarta a MÁV-ot az sem, hogy legalábbis meglehetősen vitatható, hogy a Flirtök referenciájaként elfogadhatók a GTW nevű vonatok, hiszen referenciaként "azonos szerkezeti felépítésű" járműveket követeltek, a GTW-k felépítése pedig teljesen más.

Hiába figyelmeztetett a pénzügyi adatok értékelésére kidolgozott módszer hibáira Ökrös András. Ő a MÁV pénzügyi vezérigazgató-helyettese volt, akit azért függesztettek föl beosztásából majd rúgtak ki a cégtől, mert elmondta az Indexnek, hogy a különböző összegek (a vonatok egyszeri ára, a karbantartási, takarítási stb. költségek 30 év alatt jelentkező díja) összehasonlítására a súlyozott pontok módszere torzításokra vezethet.

A Bombardier legújabb ajánlatát azért nyilvánították érvénytelennek, mert a MÁV szerint a tenderkiírás előírja, hogy soronként is reális ajánlatot kell beadni. Mint azt korábban is megírtuk, a sok ponttal jutalmazott karbantartást és tisztítást gyakorlatilag ingyen vállalták, miközben más, a MÁV által alulsúlyozott rubrikákba nagyobb összeget írtak.