További Magyar cikkek
Egy olyan nagy értékű beszerzésnél, mint amilyen a MÁV 30 (opcionálisan 60) villamos motorkocsi megvásárlására kiírt tendere, a potenciális szállítók komolyságát, megbízhatóságát azzal szokták biztosítani, hogy meghatározott minimális árbevételt követelnek tőlük. Az államvasút tenderénél eredetileg 40 milliárd forintos forgalmat kellett volna felmutatni a megelőző három évben. Ez az ajánlatok beadásáig eljutó három multinacionális óriásnak nem okozott gondot, a hozzájuk képest kisebb Stadlernek azonban igen.
A MÁV-os bírálóbizottság ezért menet közben felére szállította a limitet. Az ilyesmi az ennyire bonyolult beszerzéseknél nem szokatlan - magyarázta az Indexnek Lékai Gusztáv,a vasútcég társasági szolgáltatás főigazgatója, a bizottság vezetője. "A többi ajánlattevőnek is tettünk hasonló engedményeket, hiszen az volt a célunk, hogy minél több pályázó közül, erős árversenyben válasszuk ki a győztest. Ha szigorúan ragaszkodunk az eredeti kiírás minden betűjéhez, azonnal ki kellett volna zárnunk mindenkit, vagy legfeljebb egy versenyző marad, amelynek az árait verseny nélkül aligha tudtuk volna komolyan leszorítani" - mondta a főigazgató.
Kire kötelező?
A bizottság persze mérlegelt, hogy mik az elengedhetetlen feltételek és melyek azok, ahol engedhet a szigorból. Az emeletes, tehát szükségszerűen némileg súlyosabb Coradia Duplex-szel pályázó francia Alstomnak például nem bocsátották meg, hogy az előírt 18 tonnánál 2 százalékkal nagyobb a legnagyobb tengelyterhelése (a Flirté éppen 18 tonna), miközben a Stadler kedvéért 50 százalékot engedtek az árbevételi követelményből.
Csakhogy úgy tűnik, a Stadler a 20 milliárd forintos küszöböt sem ugorja át. A társaság honlapján található grafikonból (lásd fönt) ugyanis az derül ki, hogy a pályázó Stadler Bussnang AG árbevétele 2001-ben jócskán elmarad a 100 millió svájci franktól. Márpedig e valuta árfolyama 2000-től napjainkig végig 160-170 forint körül ingadozott, vagyis a 20 milliárd forinthoz több mint 110 millió frankot kellett volna teljesíteni.
Ugyanott szerepelnek a teljes Stadler vasúti csoport adatai is, a svájciak az Index információi szerint ezeket a - 20 milliárd forintnál nagyobb - számokat adták be a MÁV-nak. Ezt az értesülést megerősítették kérdésünkre a MÁV által a második helyre sorolt, de a döntés ellen a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDB) fordult kanadai-német Bombardier-nél is. "A KDB eljárása során lehetőséget kaptunk arra, hogy betekintsünk a tender irataiba. Ekkor láttuk, hogy a Stadler-csoport árbevételi adatai szerepelnek referenciaként - mondta az Indexnek Dian József, a multi többségi és a MÁV kisebbségi tulajdonában lévő dunakeszi Bombardier-üzem ügyvezető igazgatója.
A közbeszerzési törvény és a tenderkiírás szerint azonban kizárólag az ajánlattevőnek kell teljesítenie a referenciát, márpedig az a Stadler Bussnang AG, ahogy az a Közbeszerzési Értesítőben is megjelent. (Más lenne a helyzet, ha a Stadler egy vagy több partnert bevont volna a tenderbe, és együtt, konzorciumként pályáztak volna például legfontosabb magyar partnerükkel, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt.-vel. Ám nem így történt, a MÁV kérésünkre megerősítette, hogy a Stadler egyedül tett ajánlatot.)
Családban maradt?
A MÁV referenciát kért magukra a járművekre is. A pályázati anyagok beadásakor, tavaly tavasszal az ajánlott járművekből már legalább tíznek egy éve forgalomban kellett volna lenniük. Márpedig az első Flirtöket csak 2004 decemberébe helyezték ideiglenesen üzembe. (Ez azt jelenti, hogy utasokat már szállíthattak, de nincs meg még minden engedélyük.) Az államvasút azonban hajlandó volt a motorvonatokkal azonos családba tartozó más járműveket is elfogadni referenciaként. A Stadler Flirtje esetében ilyennek tekintették a GTW nevű típust.
Ennek azonban ellentmondani látszik, hogy nem egyeznek a két motorvonat méretei. Teljesen más rendszerűek a futóművek is (lásd a keretben). Ugyancsak nehéz volna megegyezőnek tekinteni a két jármű motorjait, hajtását, vezérlését. A Stadler vonata ugyanis éppen korszerűségével, igen jó gyorsulásával, alacsony energiafogyasztásával nyert. "A Flirt igen korszerű, frissen konstruált motorral, hajtással és vezérléssel készül, így meglepően gazdaságosan üzemel" - mondta korábban az Indexnek Dunai Zoltán, a Ganz Transelektro vezérigazgatója. Ha azonban friss a konstrukció, hogyan lehet azonos az elődjárműbe építettel?
|