További Magyar cikkek
Megérkezett a MÁV számlájára a 102,5 milliárd forintos vételár, ezzel véget ért a 2006-ban önálló céggé alakított MÁV Cargo (MC) 17 hónapig tartó privatizációs folyamata – jelentette be szerdán Heinczinger István, az állami vasúttársaság vezérigazgatója. Az Index kérdésére, hogy mire költik az összeget, a vasútvezér elmondta: a pénzből várhatóan 30 milliárd forintot elvisz a MÁV tőkepótlási kötelezettsége, mivel a cég saját tőkéje a jegyzett tőke alá süllyedt. A többit részben a nagyon rossz hitelek kiváltására, részben a személyszállításhoz kötődő infrastrukturális fejlesztésekre, egyebek mellett az utastájékoztatás és az állomási szolgáltatások színvonalának javítására fordítanák – a döntést azonban nem a MÁV menedzsmentje, hanem a tulajdonos, az állam hozza majd meg.
Wirtschaftsblatt: kár örülni
Egy Wirtschaftblatt által név nélkül megszólaltatott szakember szerint a MÁV Cargo ma 15 ezer rozsdás vagonból áll, a vételi ár megtérüléséhez a lap szerint a 2008-ban várható nyereség ötvenszeresére lenne szükség – idézi az osztrák üzleti napilapot a hvg.hu. Az értékelés szerint a jövő évben azonban már gyengülni fog a MÁV Cargo haszna, a Suzuki, a Michelin, a Strabag, a cég fő megrendelői máris elbocsátásokat jelentettek. Az egyik legnagyobb ügyfél, az Audi, amely hetente 17 vonatpárt működtet Ingolstadt és Győr között, december közepétől egy hónapos leállást hírdetett. A MÁV Cargo tavaly 44,5 millió tonnányi árut szállított, kétharmada a recesszió sújtotta ágazatokból (építőipiar, nyersanyagipar, könnyűipar, autóipar) származott.
A Rail Cargo Austria (RCA) eredetileg a GYSEV-vel konzorciumban vette volna meg a MÁV Cargót, ám az Európai Bizottság döntése értelmében végül (versenyjogi okokból) csak egyedül vásárolhatta meg a szállítmányozó céget. Ez 60 millió euróval növelte ugyan az osztrákok költségeit, ám az RCA-nál ennek ellenére úgy számolnak, hogy az üzlet így is meg fog térülni tíz éven belül – mondta lapunk kérdésére Ferdinand Schmidt, az RCA igazgatótanácsának tagja. Az osztrák cég a vételár kifizetése mellett vállalta, hogy öt éven belül 45 milliárd forintot költ az MC fejlesztésére.
A két vasúttársaság egyesülésével egy csaknem 12 ezer embert foglalkoztató, mintegy 33 ezer vagonnal rendelkező vállalategyüttes jön létre, amelyben mindkét szereplő megőrzi saját márkanevét. Arra a kérdésünkre, hogy a vevő a tranzakció részeként vállalt-e foglalkoztatási garanciát, azt a választ kaptuk, hogy az osztrák-magyar konszernnek a tervezett fejlődéshez minden dolgozóra szüksége van, legalábbis azokra, akik megfelelően teljesítenek ahhoz, hogy a cégcsoport elérje stratégiai céljait.
A konszern a kelet-közép-európai térség legnagyobb vasúti áruszállító vállalata lesz, tavalyi szállítási teljesítményük együttesen több mint 141 millió tonna volt (ez csaknem háromszorosa a régióban második román vasútnak, ugyanakkor kevesebb, mint fele a kontinentális Európában első, több mint háromszázmillió tonnát szállító német vasútnak).
Az osztrákok tervei szerint az MC és az RCA egyesülésével optimalizálni tudják a Nyugat- és Délkelet-Európa közötti áruszállítást. A vevők várakozásai szerint a magyar cargócég megvásárlásával javulnak a pozícióik a délkelet-európai országok kombinált áruforgalmában. Az egyesült vállalatnak nyolcezer kilométernyi szállítási hálózata van, és az RCA várakozásai szerint 28,2 tonnakilométert fog szállítani.
A konszern főként a Rotterdam-Constanta, a Sopron-Szaloniki korridorokon, valamint a záhonyi térség, a keleti piacok felé irányuló forgalmat akarja erősíteni. A magyar cég áruszállítási tevékenységében eddig az osztrákénál jóval nagyobb súlya volt az exportnak, valamivel nagyobb az importnak és az áruszállításnak, míg az RCA forgalmában nagyon jelentős szeletet képviselt a belföldi szállítás.