A matricázó cégek magánszemélyektől, egyéni vállalkozóktól és társas vállalkozásoktól egyaránt vettek bérbe autófelületeket, hogy azokon reklámokat helyezzenek el. A legnagyobb számban azonban magánszemélyekkel szerződtek.
A tevékenység kapcsán azonban nem csak a matricázó cégeknek van adófizetési kötelezettsége – mondta el az Infó rádióban Hajdú Miklósné, az adóhatóság ellenőrzési főosztályának vezetője. A magánszemélyeknek a bérleti díj után személyi jövedelemadót és 11 százalékos egészségügyi hozzájárulást kell fizetni.
Hajdú Miklósné hozzátette: az olyan vállalkozások, mint például az Il Ferro, kifizetőnek minősülnek, ezért az adót és a járulékot nekik kell levonniuk a kifizetendő összegből, és kell továbbítani az APEH-hez. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ha a levonás és a befizetés elmaradt, akkor a tartozást nem kellene rendezni az autó tulajdonosának.
Az APEH-ellenőrzés több mint tízezer autóst érinthet. A bebukott Il Ferrónak mintegy nyolcezer szerződése volt, de az elvileg még működő Hírautónak is több ezer ügyfele van. A Hírautó illetékeseitől szerettük volna megtudni, hogy ők fizették-e a közterheket, vagy sem, ám az autóreklámos cégnél senkit nem tudtuk elérni.
Az ügyfelek elvileg védekezhetnek azzal, hogy nem tudtak arról: a bérleti díjat kifizető cég nem teljesítette a közterheket. A szerződést azonban csak bruttó összegre lehetett megkötni, márpedig az autósoknak látniuk kellett, hogy a teljes díjat, levonások nélkül megkapják.