Drágább lesz a sztrádamatrica jövőre

2004.09.21. 16:15
Átlagosan 15 százlalékkal emelkedik az autópálya-használat díja - derül ki az Index birtokába jutott, kormány elé kerülő előterjesztésből, melyet a Gazdasági Minisztérium készített. A D1-es kategória 150, illetve 190, a tíznaposé 300, a 31 naposé 500 forinttal emelkedik. Ezen kívül egy új kategóriát is bevezetnek a 12 tonnánál nehezebb teherautóknak.
Jövőre az autópálya-matricáknál az eddig meglévő három kategória mellett bevezetik a D4-es kategóriát, melybe a 12 tonnánál nagyobb össztömegű járművek tartoznak majd. Ezeknek a járműveknek évi 750 eurót, vagyis 190 ezer forintot kell fizetni a sztrádák használatáért - derül ki az Index birtokába jutott kormány elé kerülő előterjesztésből, melyet a Gazdasági Minisztérium készített.

15 százalékos emelés

Eltörölni a díjakat
A környezetvédelmi tárca közigazgatási államtitkára nem támogatja a díjemelést. Őri István ennél tovább is megy, szerinte az autópálya díjak eltörlését gazdasági, társadalmi és környezetvédelmi okok indokolják. A díj miatt jelentősen megnőtt a forgalom a nem fizetős utak mellett lévő településeken, a díj nem áll arányban a kapott szolgáltatással. Ezen kívül Őri szerint a rendszer igazságtalan, mert az autópályát nem használók semmilyen módon nem járulnak hozzá az alsóbbrendű utak építéséhez.

Ezen kívül a gazdasági tárca átlagosan 15 százalékos emelést javasol az egyes matricatípusoknál. A legtöbbeket érintő, személygépkocsikra érvényes D1-esnél a négynapos matrica 15,5, illetve 15 százalékkal emelkedne. Vagyis a téli időszakban 970-ről 1120 forintra, a nyári szezonban 1270-ről 1460-ra emelkedik az ár. Ugyanebben a kategóriában a tíznapos 2000 forint helyett 2300 forintban fog kerülni, a havi ára 500 forinttal emelkedik (3400-ról 3900-ra).

A minisztérium szerint a személygépkocsi-tulajdonosok számára az emelés mértéke elfogadható lesz. A D4-es kategória bevezetése azonban már kiválthatja a fuvarozók tiltakozását.

Az emeléseket figyelembe véve a minisztérium 2005-ben nettó 24 milliárd forint bevétellel számol, ez 5,1 milliárd forinttal magasabb az idei évre tervezettnél.

Miért kell emelni?

A tárca szerint az emelést indokolja, hogy 9 százalékkal bővül a kezelendő hálózat, ez pedig tovább növeli a finanszírozási igényeket. A díjemelésnél 2005-ben már figyelembe kell venni az Állami Autópálya Kezelő megnövekedett terheit is az M5-ös autópálya matricásításával kapcsolatban. Figyelembe kell venni az inflációs hatásokat és azt, hogy a fenntartáshoz a Pénzügyminisztérium nem tud költségvetési forrást biztosítani.

Kommunikációs tréning
A Gazdasági Minisztérium meghatározza, hogyan kell kommunikálni a sajtó felé változásokat. Eszerint csak a miniszter és a közlekedési államtitkár nyilatkozhat. Szerintük javasolt a sajtó tájékoztatása, javasolt a kormányülést követő tájékoztatás is, illetve sajtótájékoztatókat is kell tartani. Nem javasol ugyanakkor közlemény kiadása és szakmai programok szervezése.
Annak érdekében, hogy a 2004-ben 57 kilométerrel bővülő úthálózat üzemeltetéséhez szükséges források költségvetési támogatás nélkül 2005-ben rendelkezésre álljanak, meg kell változtatni a korábban alkalmazott díjstruktúrát és díjakat - állítja a minisztárium az előterjesztésben. Az autópályákat a használatukért beszedett díjakból kell fenntartania az Autópálya Kezelőnek.

A gazdasági tárca szerint a matricás rendszer hátrányai közé tartozik, hogy az autópályák kereszthasználata miatt a díjbevétel nem lineárisan arányos a kezelt pályák hosszával. Ezzel szemben az üzemeltetési költségek a hálózat hosszával egyenesen arányosak, így előbb-utóbb forráshiány keletkezik, melyet csak állami támogatással lehet pótolni.

Még emelnek

A gazdasági tárca azt is megvizsgálta, hogyan lehetne további emelésekkel az állami támogatást kiváltani. Több változat is készült erre.

Az autóbuszok díjkategóriájának megemeléséből félmilliárd forint többlet keletkezne, mert húszezer busz kerülne át a drágább kategóriába. Másik megoldásként megtiltanák a párhuzamos utakon a teherautók közlekedését. Ez egymilliárd forint többletet hozna.

KategóriaÉves31 napos10 napos4 napos
Díj bruttó FtDíjemelés %Díj bruttó FtDíjemelés %Díj bruttó FtDíjemelés %Díj bruttó FtDíjemelés %
D135 00014,73 90014,72 30015,01120/ 1 46015,5/15,0
D2101 00014,711 50015,06 30014,5--
D3150 00015,316 70015,29 80015,3--
D419000046,12130046,91250047,0--

Harmadik lehetőségként felülvizsgálhatnák a díjmentes szakaszok hosszát. Ez azért is indokolt lenne, mert a befizetett díj negyedét az ingyenes szakaszok fenntartására kell fordítani. A tárca szerint ez "tarthatatlan társadalmi igazságtalanságot rejt magában". Ugyanakkor a minisztérium is elismeri, hogy ezt csak megfelelő indokkal lehet megtenni, a kérdés politikai érzékenysége miatt.

A minisztérium mindezek mellett új koncepciót dolgoz ki a hosszútávú hatásokat is figyelembe véve. Mivel egyre többen vásárolnak éves matricát, heti és havi helyett, az úthasználók által megtett kilométerekre jutó bevétel csökken. Felmerült, hogy a használatarányos díjbeszedés is bevezethető - osztrák és német mintára. Lehetőség van a környezetvédelmi szempontok, illetve tengelyszám szerinti kategorizálás figyelembe vételére. Ez akár 1550 euró (390 ezer) éves díjat is jelenthet a 12 tonnánál nagyobb, négytengelyes járműveknél.

A díjfizetés rövid története
Magyarországon 1996-tól kell fizetni az autópályák használatáért, ekkor adták át a forgalomnak a Győr-Hegyeshalom közötti szakaszt. Ekkor még kapus rendszer működött itt is (és később az M5-ön), az autósok a megtett út arányában fizettek. A díjak azonban olyan magasra emelkedtek az M1-esen és az M5-ön, hogy a többségnek túl drága volt - áll a tárca elemzésében. Éppen ezért a forgalom nagyobbik része a párhuzamos utakat használta.

Matricát 1999-től használnak, először az M3-ason vezették be, az M1-es 2001-től, az M7-es 2003-tól lett matricás. Hosszas tárgyalásokat követően végül 2004 tavaszán a térség legdrágább autópályájának számító M5-ösön is megszüntették a kapus fizetést, és az autópályaszakasz beépült a matricás rendszerbe.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Emiatt fájhatott tavaly Orbán Viktor feje: ekkora mínuszt hozott össze az állam

Emiatt fájhatott tavaly Orbán Viktor feje: ekkora mínuszt hozott össze az állam

Az emelt hiánycélt sem sikerült tartani.

április 1., 08:37

  • Gazdaság
Fehér Ház: Közeleg a modern amerikai történelem egyik legfontosabb napja

Fehér Ház: Közeleg a modern amerikai történelem egyik legfontosabb napja

Az új szabályozásról már korábban kiderültek különböző részletek.

április 1., 21:07

  • Gazdaság
Márciusban is folytatódott az ingatlanpiac felívelése

Márciusban is folytatódott az ingatlanpiac felívelése

Februárhoz képest 7 százalékos növekedés történt.

április 1., 15:09

  • Gazdaság
Óriási összeget kaptak vissza a fogyasztók, akik visszaváltották az üvegeket

Óriási összeget kaptak vissza a fogyasztók, akik visszaváltották az üvegeket

A fogyasztók átlagosan alkalmanként 25 palackot váltanak vissza, ennek összege 1250 forint.

április 1., 13:46

  • Gazdaság
Több száz millió eurós bírságot kaptak az autógyártók kartellezésért

Több száz millió eurós bírságot kaptak az autógyártók kartellezésért

A gyártók 15 évig működtek együtt az autók újrahasznosításával kapcsolatban.

április 1., 21:26

  • Gazdaság
Olyan napokat élünk át, amiről a történelemkönyvekben fogunk olvasni

Olyan napokat élünk át, amiről a történelemkönyvekben fogunk olvasni

Épp a feje tetejére áll a világ.

2 órája

  • Gazdaság
Elkezdődött, amire mindenki várt a lakáshitelekkel kapcsolatban

Elkezdődött, amire mindenki várt a lakáshitelekkel kapcsolatban

A 5-ös szám bűvköréből lőnek a bankok a fiatalokra.

április 1., 15:35

  • Címlapon
Sokkoló, ami a világ egyik legnagyobb tavával történik

Sokkoló, ami a világ egyik legnagyobb tavával történik

Közel 50 millió ember élete függ tőle.

2 órája

  • Címlapon
Nyolcan költöztek be egy plázába, négy évig észre sem vették őket

Nyolcan költöztek be egy plázába, négy évig észre sem vették őket

Befalaztak egy részt és oda jártak PlayStationnel játszani.

39 perce

  • Gazdaság
40 milliárd dolláros befektetéssel fejlesztené az OpenAI mesterséges intelligenciáját

40 milliárd dolláros befektetéssel fejlesztené az OpenAI mesterséges intelligenciáját

A befektetéssel megduplázná értékelését a cég.

április 1., 17:13

  • Gazdaság
Gyógyszergyártók az Indexnek: bízunk Orbán Viktor szavában, nem számítunk újabb extra sarcra

Gyógyszergyártók az Indexnek: bízunk Orbán Viktor szavában, nem számítunk újabb extra sarcra

Pénzt nem kér a magyar stratégiai pillér a kormánytól, de van, amit igen.

április 1., 13:24

  • Gazdaság
Az Egyesült Államok beszállna a Paksi Atomerőműbe a Roszatom helyett

Az Egyesült Államok beszállna a Paksi Atomerőműbe a Roszatom helyett

Több amerikai vállalat, így a világpiacon vezető Westinghouse is készen áll erre.

március 30., 13:12

  • Gazdaság
Több frissen elkészülő út is fizetőssé válhat a jövőben

Több frissen elkészülő út is fizetőssé válhat a jövőben

Összesen 81 kilométernyi út lenne díjköteles.

április 1., 21:42

  • Gazdaság
Meghozták a döntést: megvan az Év Magyar Autója 2025

Meghozták a döntést: megvan az Év Magyar Autója 2025

Sok izgalmas autót, rengeteg tesztet és szoros küzdelmet hozott a verseny.

április 2., 09:23

  • Címlapon
Szijjártó Péter váratlan lépésre szánta el magát a magyarok elleni támadás miatt

Szijjártó Péter váratlan lépésre szánta el magát a magyarok elleni támadás miatt

A hatóságok mindent megtesznek az elkövetők kézre kerítése és megbüntetése érdekében.

tegnap, 17:18

  • Címlapon
Jócskán alulmaradt Vidnyánszkyék jelöltje a társulati szavazáson

Jócskán alulmaradt Vidnyánszkyék jelöltje a társulati szavazáson

A jelenlegi vezetés sem szerezte meg a többséget Székesfehérváron.

2 órája

  • Gazdaság
Most Orbán Viktor álmáról szavazhatnak az országgyűlési képviselők

Most Orbán Viktor álmáról szavazhatnak az országgyűlési képviselők

A kormányfő már korábban bejelentette, hogy hamarosan érkezik ez a javaslat.

március 31., 16:40

  • Gazdaság
Megjött a legfrissebb adat: az átlagkereset több mint 10 százalékkal nőtt

Megjött a legfrissebb adat: az átlagkereset több mint 10 százalékkal nőtt

A bruttó mediánkereset 539 500 forint volt, 9,3 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.

március 31., 09:08

  • Címlapon
Az Aranykéz utcai robbantáshoz is közel lehet a balatoni alvilág hírhedt alakjának

Az Aranykéz utcai robbantáshoz is közel lehet a balatoni alvilág hírhedt alakjának

Veszprémi Jimmyt a közelmúltban kapcsolták le.

36 perce

  • Címlapon
Testközelből láttuk a kincseket rejtő gyűjteményt, aminek nincs párja Magyarországon

Testközelből láttuk a kincseket rejtő gyűjteményt, aminek nincs párja Magyarországon

Ritka relikviáktól roskadozik a szigetszentmiklósi csodatárlat.

30 perce

  • Gazdaság
Bevallotta a kormány, rengeteg pénzt akarnak elkölteni

Bevallotta a kormány, rengeteg pénzt akarnak elkölteni

Módosítják a gazdasági növekedéssel kapcsolatos kilátásokat.

március 31., 11:48

  • Gazdaság
A benzin ára emelkedik, a gázolajé csökken a kutakon

A benzin ára emelkedik, a gázolajé csökken a kutakon

A változások már kedden életbe léphetnek.

március 31., 10:31

  • Gazdaság
Elindult a matek, hány száz milliárdot érhet az állam MBH-részesedése

Elindult a matek, hány száz milliárdot érhet az állam MBH-részesedése

A régióban 2023-ig komoly konszolidáció zajlott le, jelentősen csökkent a piaci szereplők száma.

március 31., 13:25

  • Gazdaság
Fontos határidőről figyelmeztet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Fontos határidőről figyelmeztet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Legegyszerűbb online elintézni ezt a feladatot.

március 31., 15:26

  • Gazdaság
Kiderült, mennyivel nőtt a vagyona az ukrán elnöknek a háború alatt

Kiderült, mennyivel nőtt a vagyona az ukrán elnöknek a háború alatt

Több mint a négyszeresére növekedett két év alatt.

március 31., 08:42

  • Címlapon
Amerikai harapófogóban: Ukrajna csak a rossz és a rosszabb közül választhat

Amerikai harapófogóban: Ukrajna csak a rossz és a rosszabb közül választhat

Egyre hátrányosabbnak tűnik az ásványkincsek közös kitermelésére tett amerikai ajánlat Ukrajna részére.

2 órája