Drágább lesz a sztrádamatrica jövőre

2004.09.21. 16:15
Átlagosan 15 százlalékkal emelkedik az autópálya-használat díja - derül ki az Index birtokába jutott, kormány elé kerülő előterjesztésből, melyet a Gazdasági Minisztérium készített. A D1-es kategória 150, illetve 190, a tíznaposé 300, a 31 naposé 500 forinttal emelkedik. Ezen kívül egy új kategóriát is bevezetnek a 12 tonnánál nehezebb teherautóknak.
Jövőre az autópálya-matricáknál az eddig meglévő három kategória mellett bevezetik a D4-es kategóriát, melybe a 12 tonnánál nagyobb össztömegű járművek tartoznak majd. Ezeknek a járműveknek évi 750 eurót, vagyis 190 ezer forintot kell fizetni a sztrádák használatáért - derül ki az Index birtokába jutott kormány elé kerülő előterjesztésből, melyet a Gazdasági Minisztérium készített.

15 százalékos emelés

Eltörölni a díjakat
A környezetvédelmi tárca közigazgatási államtitkára nem támogatja a díjemelést. Őri István ennél tovább is megy, szerinte az autópálya díjak eltörlését gazdasági, társadalmi és környezetvédelmi okok indokolják. A díj miatt jelentősen megnőtt a forgalom a nem fizetős utak mellett lévő településeken, a díj nem áll arányban a kapott szolgáltatással. Ezen kívül Őri szerint a rendszer igazságtalan, mert az autópályát nem használók semmilyen módon nem járulnak hozzá az alsóbbrendű utak építéséhez.

Ezen kívül a gazdasági tárca átlagosan 15 százalékos emelést javasol az egyes matricatípusoknál. A legtöbbeket érintő, személygépkocsikra érvényes D1-esnél a négynapos matrica 15,5, illetve 15 százalékkal emelkedne. Vagyis a téli időszakban 970-ről 1120 forintra, a nyári szezonban 1270-ről 1460-ra emelkedik az ár. Ugyanebben a kategóriában a tíznapos 2000 forint helyett 2300 forintban fog kerülni, a havi ára 500 forinttal emelkedik (3400-ról 3900-ra).

A minisztérium szerint a személygépkocsi-tulajdonosok számára az emelés mértéke elfogadható lesz. A D4-es kategória bevezetése azonban már kiválthatja a fuvarozók tiltakozását.

Az emeléseket figyelembe véve a minisztérium 2005-ben nettó 24 milliárd forint bevétellel számol, ez 5,1 milliárd forinttal magasabb az idei évre tervezettnél.

Miért kell emelni?

A tárca szerint az emelést indokolja, hogy 9 százalékkal bővül a kezelendő hálózat, ez pedig tovább növeli a finanszírozási igényeket. A díjemelésnél 2005-ben már figyelembe kell venni az Állami Autópálya Kezelő megnövekedett terheit is az M5-ös autópálya matricásításával kapcsolatban. Figyelembe kell venni az inflációs hatásokat és azt, hogy a fenntartáshoz a Pénzügyminisztérium nem tud költségvetési forrást biztosítani.

Kommunikációs tréning
A Gazdasági Minisztérium meghatározza, hogyan kell kommunikálni a sajtó felé változásokat. Eszerint csak a miniszter és a közlekedési államtitkár nyilatkozhat. Szerintük javasolt a sajtó tájékoztatása, javasolt a kormányülést követő tájékoztatás is, illetve sajtótájékoztatókat is kell tartani. Nem javasol ugyanakkor közlemény kiadása és szakmai programok szervezése.
Annak érdekében, hogy a 2004-ben 57 kilométerrel bővülő úthálózat üzemeltetéséhez szükséges források költségvetési támogatás nélkül 2005-ben rendelkezésre álljanak, meg kell változtatni a korábban alkalmazott díjstruktúrát és díjakat - állítja a minisztárium az előterjesztésben. Az autópályákat a használatukért beszedett díjakból kell fenntartania az Autópálya Kezelőnek.

A gazdasági tárca szerint a matricás rendszer hátrányai közé tartozik, hogy az autópályák kereszthasználata miatt a díjbevétel nem lineárisan arányos a kezelt pályák hosszával. Ezzel szemben az üzemeltetési költségek a hálózat hosszával egyenesen arányosak, így előbb-utóbb forráshiány keletkezik, melyet csak állami támogatással lehet pótolni.

Még emelnek

A gazdasági tárca azt is megvizsgálta, hogyan lehetne további emelésekkel az állami támogatást kiváltani. Több változat is készült erre.

Az autóbuszok díjkategóriájának megemeléséből félmilliárd forint többlet keletkezne, mert húszezer busz kerülne át a drágább kategóriába. Másik megoldásként megtiltanák a párhuzamos utakon a teherautók közlekedését. Ez egymilliárd forint többletet hozna.

KategóriaÉves31 napos10 napos4 napos
Díj bruttó FtDíjemelés %Díj bruttó FtDíjemelés %Díj bruttó FtDíjemelés %Díj bruttó FtDíjemelés %
D135 00014,73 90014,72 30015,01120/ 1 46015,5/15,0
D2101 00014,711 50015,06 30014,5--
D3150 00015,316 70015,29 80015,3--
D419000046,12130046,91250047,0--

Harmadik lehetőségként felülvizsgálhatnák a díjmentes szakaszok hosszát. Ez azért is indokolt lenne, mert a befizetett díj negyedét az ingyenes szakaszok fenntartására kell fordítani. A tárca szerint ez "tarthatatlan társadalmi igazságtalanságot rejt magában". Ugyanakkor a minisztérium is elismeri, hogy ezt csak megfelelő indokkal lehet megtenni, a kérdés politikai érzékenysége miatt.

A minisztérium mindezek mellett új koncepciót dolgoz ki a hosszútávú hatásokat is figyelembe véve. Mivel egyre többen vásárolnak éves matricát, heti és havi helyett, az úthasználók által megtett kilométerekre jutó bevétel csökken. Felmerült, hogy a használatarányos díjbeszedés is bevezethető - osztrák és német mintára. Lehetőség van a környezetvédelmi szempontok, illetve tengelyszám szerinti kategorizálás figyelembe vételére. Ez akár 1550 euró (390 ezer) éves díjat is jelenthet a 12 tonnánál nagyobb, négytengelyes járműveknél.

A díjfizetés rövid története
Magyarországon 1996-tól kell fizetni az autópályák használatáért, ekkor adták át a forgalomnak a Győr-Hegyeshalom közötti szakaszt. Ekkor még kapus rendszer működött itt is (és később az M5-ön), az autósok a megtett út arányában fizettek. A díjak azonban olyan magasra emelkedtek az M1-esen és az M5-ön, hogy a többségnek túl drága volt - áll a tárca elemzésében. Éppen ezért a forgalom nagyobbik része a párhuzamos utakat használta.

Matricát 1999-től használnak, először az M3-ason vezették be, az M1-es 2001-től, az M7-es 2003-tól lett matricás. Hosszas tárgyalásokat követően végül 2004 tavaszán a térség legdrágább autópályájának számító M5-ösön is megszüntették a kapus fizetést, és az autópályaszakasz beépült a matricás rendszerbe.