További Magyar cikkek
15 százalékos emelés
|
Ezen kívül a gazdasági tárca átlagosan 15 százalékos emelést javasol az egyes matricatípusoknál. A legtöbbeket érintő, személygépkocsikra érvényes D1-esnél a négynapos matrica 15,5, illetve 15 százalékkal emelkedne. Vagyis a téli időszakban 970-ről 1120 forintra, a nyári szezonban 1270-ről 1460-ra emelkedik az ár. Ugyanebben a kategóriában a tíznapos 2000 forint helyett 2300 forintban fog kerülni, a havi ára 500 forinttal emelkedik (3400-ról 3900-ra).
A minisztérium szerint a személygépkocsi-tulajdonosok számára az emelés mértéke elfogadható lesz. A D4-es kategória bevezetése azonban már kiválthatja a fuvarozók tiltakozását.
Az emeléseket figyelembe véve a minisztérium 2005-ben nettó 24 milliárd forint bevétellel számol, ez 5,1 milliárd forinttal magasabb az idei évre tervezettnél.
Miért kell emelni?
A tárca szerint az emelést indokolja, hogy 9 százalékkal bővül a kezelendő hálózat, ez pedig tovább növeli a finanszírozási igényeket. A díjemelésnél 2005-ben már figyelembe kell venni az Állami Autópálya Kezelő megnövekedett terheit is az M5-ös autópálya matricásításával kapcsolatban. Figyelembe kell venni az inflációs hatásokat és azt, hogy a fenntartáshoz a Pénzügyminisztérium nem tud költségvetési forrást biztosítani.
|
A gazdasági tárca szerint a matricás rendszer hátrányai közé tartozik, hogy az autópályák kereszthasználata miatt a díjbevétel nem lineárisan arányos a kezelt pályák hosszával. Ezzel szemben az üzemeltetési költségek a hálózat hosszával egyenesen arányosak, így előbb-utóbb forráshiány keletkezik, melyet csak állami támogatással lehet pótolni.
Még emelnek
A gazdasági tárca azt is megvizsgálta, hogyan lehetne további emelésekkel az állami támogatást kiváltani. Több változat is készült erre.
Az autóbuszok díjkategóriájának megemeléséből félmilliárd forint többlet keletkezne, mert húszezer busz kerülne át a drágább kategóriába. Másik megoldásként megtiltanák a párhuzamos utakon a teherautók közlekedését. Ez egymilliárd forint többletet hozna.
|
Harmadik lehetőségként felülvizsgálhatnák a díjmentes szakaszok hosszát. Ez azért is indokolt lenne, mert a befizetett díj negyedét az ingyenes szakaszok fenntartására kell fordítani. A tárca szerint ez "tarthatatlan társadalmi igazságtalanságot rejt magában". Ugyanakkor a minisztérium is elismeri, hogy ezt csak megfelelő indokkal lehet megtenni, a kérdés politikai érzékenysége miatt.
A minisztérium mindezek mellett új koncepciót dolgoz ki a hosszútávú hatásokat is figyelembe véve. Mivel egyre többen vásárolnak éves matricát, heti és havi helyett, az úthasználók által megtett kilométerekre jutó bevétel csökken. Felmerült, hogy a használatarányos díjbeszedés is bevezethető - osztrák és német mintára. Lehetőség van a környezetvédelmi szempontok, illetve tengelyszám szerinti kategorizálás figyelembe vételére. Ez akár 1550 euró (390 ezer) éves díjat is jelenthet a 12 tonnánál nagyobb, négytengelyes járműveknél.
|