Mindenben a vezetõk döntöttek a Postánál

2008.05.28. 16:18
Tájékoztatta vezetõit szlovéniai, tárgyalásnak nem minõsíthetõ útjáról a Magyar Posta kerékpárbeszerzési ügyében eddig egyedüli felelõsként megnevezett, a héten a kirúgott dolgozója. Gergely László az Indexnek hangsúlyozta: a döntéseket nem õ mint beosztott, hanem postai vezetõk hozták. Az, hogy egyedüli felelõsnek állítják be, szerinte nem független a ténytõl, hogy a korábbi vezérigazgatóból éppen miniszter lett.

Fontosabb részletek
  • Tavaly decemberben jelent meg a hír, hogy a Magyar Posta mintegy 1,1 milliárd forintért csaknem 4800 kerékpárt és kerékpár-utánfutót, valamint 1900 biciklire opciót vásárol.
  • A kerékpárok ára miatt a Postát többször támadták, az akkor Szabó Pál vezérigazgató által vezetett postai menedzsment megvédte a közbeszerzési ügyletet.
  • Az Index már január elején megírta, hogy éppen a Posta által elvárt paramétereknek megfelelõek a szlovén kerékpárok.
  • A Posta az elmúlt hónapokban megkapott 102 darab kerékpárt, ebbõl kettõt mintának, százat pedig a postások használhatnak.
  • Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter lett az SZDSZ kiválása után megalakult új, kisebbségi kormányban.
  • A HVG május 8-i számában adott hírt arról, hogy sérülhetett a közbeszerzés tisztasága, mert a tender kiírása elõtt jutott hozzá a késõbb nyertes a kerékpárok bizonyos paramétereihez.
  • Szûts Ildikó új postai vezér május 13-án bejelentette: vizsgálatot indított a kerékpárbeszerzésrõl a birtokába került új információk miatt. Egy beosztott dolgozót felfüggesztettek, és felkérték a Közbeszerzési Döntõbizottságot a tender felülvizsgálatára.
  • Május 26-án kirúgják Gergely Lászlót. A Magyar Posta a vizsgálat lezárását még nem jelentette be.

Semmilyen befolyásom nem volt a közbeszerzés kimenetelére, annak csak az elõkészítését végeztem – nyiltakozta az Indexnek Gergely László. A Magyar Posta tavalyi kerékpártenderében most indult vizsgálat kapcsán felelõsként megnevezett, hétfõn elbocsátott szakember hangsúlyozta: a beszerzési bizottságban betöltött elnöki tisztsége egy eseti megbízáson alapult. Sem a beszerzési bizottság, sem a bizottság elnöke nem rendelkezik semmilyen döntési jogkörrel. A bizottság tagjai csupán szakmai szempontokon alapuló döntés-elõkészítõ tevékenységet végeznek, a bizottság minden esetben csak javaslatot tesz. A döntések a szervezeti vezetõi szinteken születnek meg.

Az Index kérdésére Gergely László hozzátette: bár a Posta jelenleg hatályos belsõ szabályzata ezt nem tenné lehetõvé, sajnos rendszeresen elõfordult, hogy beosztott munkavállalók lettek beszerzési bizottságok elnökei. Õ maga is többször kapott ilyen megbízást az elmúlt három évben. Ugyanakkor a beszerzési munka a Posta beszerzésért felelõs szervezete irányításával folyik, az ottani szervezeti vezetõk felügyelik a beszerzési bizottság munkáját, döntenek a bizottság által elõterjesztett javaslatokról.

Ugyanígy a posta felsõszintû vezetõi hozzák, hozták a döntéseket arról is, milyen paraméterekkel írják ki a biciklitendert. A beszerzési bizottság ehhez csak megteszi a szakmai alapokon megalkotott javaslatát, amely úgy születik, hogy egy bizottsági tag elõterjesztését a többi bizottsági tag kiegészíti, módosítja. A bizottság valamennyi változatot szavazással fogadja el.

Mit csinált a bicikliügyben?

A kerékpárok beszerzésével kapcsolatban Gergely Lászlónak két, egymástól elkülöníthetõ feladata volt. Elõbb az elõkészítésben kellett részt vennie, melynek során többek között a közbeszerzési mûszaki követelményeket kellett összeállítani egy jó postai kézbesítõ kerékpárra. Ehhez irányadó volt a Budapesti Mûszaki Egyetem által a Posta megbízásból készített kétszáz oldalas tanulmány, amely egy megfelelõ kézbesítõ munkakerékpárral szemben támasztott mûszaki elvárásokat részletezte. A másik szakasz az, amikor megbízást kapott a beszerzési bizottsági feladatokra. Gergely László szerint ezt azért fontos így elkülöníteni, mert "az elõkészítõ szakaszban a felettesemtõl kapott munkaköri feladatom volt a minél szélesebb körû tájékozódás a kerékpárokat jellemzõ mûszaki megoldásokról, a piaci helyzetrõl".

Ljubjanában magánúton

"Ekkor nagyon sok kerékpárszaküzletet felkerestem - sok esetben csak arra járva, akár szabadidõben, szabadságom alatt is. Ezek között volt az a szlovén szaküzlet is, amely egyéb típusok mellett postai célra készített kerékpárokat is forgalmazott. Itt sem, és sehol máshol sem tárgyaltam a Magyar Posta Zrt. nevében kerékpárbeszerzésrõl, fel sem fedtem sehol postai kötõdésemet, mindössze csak érdeklõdtem mûszaki megoldásokról és az ettõl függõ árakról. Ebben az idõszakban nem is volt még tudomásom arról, hogy én leszek a beszerzési bizottság elnöke vagy akár csak tagja. Felettesemet rendszeresen tájékoztattam az elõkészítõ munkákról, így a szlovéniai útról is beszámoltam" - mondta az Indexnek Gergely László.

Azt ugyanakkor Gergely László elismerte: a késõbbi nyertes pályázó céget képviselõ munkatárssal évek óta több postai szervezet és dolgozó munkakapcsolatban állt. Ezt a tényt is ismerte szerinte minden illetékes felettese, így nem érti, hogy a Posta vezetése ezt miért hallgatta el. Úgy vélte, a tények nagymértékû kiforgatása az, hogy kifejezetten ezen kerékpártender ügyében találkozott volna a cég munkatársával.

A biciklik jók

Egyelõre nem kívánta kommentálni Gergely László azokat a véleményeket, miszerint a szlovénok most azért robbantották ezt az ügyet, mondvacsinált indokokkal, mert a szerzõdés nem teljesítése miatt kiszorultak volna az üzletbõl . Annyi azonban feltûnt neki is, hogy maga a Magyar Posta hirtelen erõs rohamlépésekkel akar kihátrálni a megkötött szerzõdésbõl annak ellenére, hogy szerinte nagyon elõnyös feltételeket tartalmaz a Posta számára ez a szerzõdés. Gergely László szerint a tender szabályos volt, több lehetõséget biztosított, mint egy korábban tervezett kiírás (az csak acélvázas biciklikre szólt volna, végül a tenderen mindenféle vázzal lehetett indulni). Ráadásul a beszerzés jó terméket eredményezett, nemzetközi összehasonlításban sem mondaná drágának a kerékpárokat.

Azzal kapcsolatban, hogy a Posta gyors, és lényegében az személyét egyedüli felelõsként feltûntetõ védekezése mögött állhat-e az, hogy a korábbi vezérigazgató Szabó Pálból éppen közlekedési miniszter lett a botrány idején, csak annyit mondott Gergely László: "úgy gondolom, megvolt az oka ennek az idõzítésnek".