További Magyar cikkek
Bár a tagállamok mind a mai napig szabadon határozhatják meg az új autókat terhelő hasonló adók mértékét, az Európai Bíróság többször megerősítette, hogy ez a szabadság a más tagállamokból érkező használt gépkocsik esetében véget ér. Kovács László adó- és vámügyi főbiztos több nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a magyar regisztrációs adótörvénnyel elsősorban nem az adó mértéke, hanem az értékarányosság elvének figyelmen kívül hagyása a legsúlyosabb probléma.
Jelenleg ugyanis a kor és az állapot semmit sem számít a behozott autók adóztatásánál. A kategóriára vonatkozó teljes összeget beszedik utánuk, mintha új állapotúak volnának. A piacvédelemmel felérő hasonló adóztatási gyakorlat miatt több tagállamot elmarasztaltak már az Európai Bíróság előtt. A magyar eset csak annyiban unikum, hogy a "zéró avultatás" elvével eddig még sehol nem próbálkoztak.
A Fideszes honatya által benyújtott javaslat a jogharmonizáció terén másfél évi lemaradást próbál behozni, több-kevesebb sikerrel. Font Sándor elképzelései szerint jövőre a 2000 és 2004 között gyártott autókra behozatal esetén az újakra fizetendő regadó összegéből a korral egyre növekvő mértékű kedvezményt adnának. A 2005-ben először forgalomba helyezett autót behozók viszont hoppon maradnak.
A javaslathoz csatolt táblázat szerint, ha valaki 2004-es autót hoz, a hasonló kategóriájú új autó adójánál 10 százalékkal kevesebbet fizetne. 2003-as autó esetén 20 százalék volna a kedvezmény, 2002-re az adó negyedét, 2001-re 30 százalékát, 2000-re 35 százalékát engednék el. A javaslat szerint a 2000 előtt gyártott, gyengébb emissziós kategóriába (Euro 2) tartozó autók után a hasonló lökettérfogatú új autók adójának 84,5 százalékát kellene befizetni, ami alig több mint kétharmada a PM által tervezett összegnek.
A javaslat indokolása szerint a magyar autóállomány átlagéletkora jelenleg 11,4 év, így a legfeljebb 6 éves Euro 3-as és legfeljebb 10 éves Euro 2-es besorolású autók mindegyike fiatalítja és javítja az autópark életkorát, biztonságtechnikai- és környezetvédelmi szintjét. Mivel az autók értékvesztése különösen az első években nem lineáris, Font Sándor a módosító javaslat indokolásában arra emlékeztet, hogy a törvényben biztosítani kell a fellebbezés és az egyedi értékbecslés lehetőségét. Kovács László főbiztos honlapján az egyik tájékoztató anyag szerint a nemzeti bíróságoknak képesnek kell lenniük az olyan panaszok elbírálására, amikor valaki sérelmezi, hogy a behozott autójára több regisztrációs adót fizet, mint amennyi az országban már futó ugyanolyan autó vételárában megtalálható.
A fentiek ellenére kevés remény van rá, hogy a kormánytöbbség az elképzelések mögé állna, vagy hogy a PM az értékvesztés kezelésére saját javaslatot készítene. Az Index információi szerint a minisztérium vezetése addig nem kívánja az uniós elveket alkalmazni, amíg Brüsszelből hivatalos ejnye-bejnye nem érkezik a kérdésben. Arra a kérdésünkre, hogy az időhúzás nem vezet-e oda, hogy az ügy a következő kormány baja lesz, Font Sándor egyrészt megköszönte, hogy ezt nem neki kellett ellenzéki politikusként felvetnie, másrészt emlékeztetett rá, hogy a helyzet csendben egyre súlyosbodik.
Csak idő kérdése ugyanis, mikor indul uniós eljárás a hatályos magyar törvény visszásságai miatt, mondta Font Sándor. A törvényalkotónak az adó emelése mellett arra is ügyelnie kell, hogy a jogalap nélkül 1-2 éve beszedett összeget a törvényt feltehetően elmarasztaló ítélet nyomán a 22-25 ezer érintett kamatostul visszakérheti.Van mit kijavítani
Egyedi mérlegelés
Kamatostul megy az örökségbe