További Magyar cikkek
"Hát igen, az Il Ferro-ügy betett nekünk, de mi bizalmi alapon szerződünk az ügyfeleinkkel" – mondja a Rolf Autó egyik ügyfélszolgálati számán az ügyintéző. A debreceni székhelyű autóreklámos cég február óta nyújtja szolgáltatásait – ne lepődjenek meg, ha a konstrukció ismerős lesz – egyszeri befizetés fejében 1-2 évre szóló szerződést, és havi fix összegű, 30 vagy 40 ezer forintos reklámdíjat kínál a vele szerződő autósoknak.
Nem díj, hanem kaució
A becsődölt Il Ferrótól azonban már a telefonos ügyfélszolgálatnál gyorsan elhatárolódnak. "Nálunk nem regisztrációs díj, hanem óvadéki díj, egyfajta kaució van, amit a szerződés lejártával visszakap az ügyfél" – mondja az ügyintéző.
A korrekt autóreklám
Jól hangzik a dolog, befizetek 95 ezret, amit egy év múlva visszakapok, de addig már kerestem tizenkétszer 30, azaz 360 ezer forintot. Vagy befizetek 165 ezret, amiből egy év múlva 50 ezret, majd újabb egy év leteltével 115 ezret kapok vissza, plusz havonta kerestem még 40 ezret – kezd számolgatni a bennünk lakozó Il Ferro-ügyfél, de óvatosabb énünk fölé kerekedik. Márpedig amikor ez az énünk a biztosítékokról kezd el faggatózni – épp a nagynevű, megszűnőben lévő konkurenciára hivatkozva –, már nem kapunk túl biztató választ.
Bizalmi alapon, biztosíték nélkül
"A biztosíték? Hát a szerződés, abban garantáljuk, hogy ez csak egy kaució, amit vissza fogunk adni, és abban vállaljuk, hogy megfizetjük a havi bérleti díjat is. Ez ugyanis egy abszolút bizalmi alapon működő rendszer, nálunk minden a bizalom kérdése" – mondja az ügyintéző. Amikor ennek ellenére előhozzuk az Il Ferro esetét, mármint hogy szerződés ugye ott is volt, hangjában érezhető keserűséggel azt mondja: "hát kérem, végül is ezen a világon semmire nincs biztosíték, még arra sem, hogy az adóját visszakapja az ember".
Apropó, adó – mivel épp a napokban jelent meg a hír arról, hogy az autóreklámos ügyfelek hamarosan kellemetlen APEH-látogatásra számíthatnak, mert a bérleti díj után személyi jövedelemadót és egyéb közterheket kellett volna fizetni, megkérdezzük, a Rolfautó vállalja-e ezeknek a közterheknek a megfizetését. Azt mondja, nettót fizetnek, de figyelmünkbe ajánlja a cég honlapját, hogy onnan minden részletet megtudhatunk.
Mosópor és önkalibráló multi-processzormagos rendszer
Ha minden részletet nem is, azt igen, hogy nettó díjakat kínálnak, vagyis a havi 30 és 40 ezer elvileg tisztán jár nekünk. A weblap azonban ennél sokkal több érdekességet kínál: például a Magunkról menüpontban egy sajátos okfejtést arról, hogy nincs az az őrült cégtulajdonos, aki havi 60 ezer forintot fizetne autós hirdetésért, de ők mégis belevágtak az üzletbe, és bebizonyítják, hogy "igenis csinál egy fecske nyarat", méghozzá "kitartó, lelkiismeretes munkával, nem légből kapott hirdetői díjakkal, s nem túlzó reklámdíjakkal".
A beköszöntőben emellett van egy nem túl biztató prognózis a jövőről, miszerint "ezek a reklámdíjak 2-2,5 év múlva csökkenni fognak, nem jelentősen, de csökkenni fognak", továbbá némi gazdaságfilozófiai hitvallás is: a reklámhordozó "szokja csak a gondolatot, hogy nem adnak ingyen semmit".
Az óvadékra egyébként már ez az oldal kitér, amikor úgy fogalmaz: "működjünk együtt 1-2 évig, s ha megvan a kölcsönös bizalom nemcsak köztünk, hanem a hirdetők és a Rolf Autó között, kössünk már egy olyan szerződést is, ami nem kér óvadékot senkitől még úgy sem, hogy visszaadja azt a szerződés lejártakor". Ezt azért nem értettük, mert az óvadék arra utal, hogy az autóreklámos cég nem bízik az ügyfélben, ami azért furcsa: miért is tűnne el bárki két hónap után, ha egy évig kaphatja a havi 30-40 ezret?
Rosnička és önkalibráló multi-processzormagos rendszer
A honlapról viszont kiderül, hogy a Rolf Autónak tényleg vannak hirdetői, pontosabban partnerei és kiemelt partnerei, összesen hét. Közülük – meg ne sértődjenek a többiek – nekünk csak a CIB bank volt ismerős, bár a Rádió Maxról még gyorsan kiderítettük, hogy egy neten is hallható debreceni rádió.
Igaz, a rádió tulajdonosa cikkünk megjelenését követően közölte: elhatárolódik a Rolf Autótól és a cég tulajdonosai által elkövetett csalásoktól. Tóth Sándor úgy fogalmazott, rendkívül kellemetlen a számára, hogy ilyen környezetben jelenik meg a rádió neve, amelynek jó hírére kényesen ügyel.
De ha már a bankok: az autóreklámos cég személyi kölcsönre is vállal ügyintézést. Állítólag a CIB mellett a Budapest Bankkal, az OTP-vel és a Raiffeisennel is kapcsolatban vannak.
Már több mint százan vannak
A Rosnička mosóporról viszont életünkben most hallottunk először, pedig kertévéfüggőként elég sok mosóporreklámot átéltünk már az elmúlt tíz évben. De legalább megtudtuk róla, hogy "univerzális, enzimes, foszfátmentes mosópor, mely mindennemű textília mosására alkalmas", emellett "öblít és vízlágyítót is tartalmaz", ráadásul a tojást és a vért is eltávolítja. Ennél is durvább volt az "Ez robbanni fog" szlogennel reklámozott Powerbomb, amiről azt hittük, hogy energiaital, de valójában egy önkalibráló, "multi-processzormagos rendszer, amelynél minden egyes hengert külön vezérel egy 32 bites, 120 MHz-es mikrocontroller".
A bizalom senkinek nem kell?
Az idén február elsején alapított betéti társaságnak – amely ügyvezetőjét sajnos a honlapon megadott számok egyikén sem tudtuk elérni – egyelőre nem sikerült komoly áttörést elérnie az autóreklámpiacon. Honlapjuk tanulsága szerint több mint 100 szerződött partnerük van, ami messze elmarad a konkurencia több ezres ügyfélkörétől (igaz, nyolcezer Il Ferrós már futhat a pénze után, a két-háromezer Hírautó-ügyfél elvileg még reménykedhet).
Persze a Rolf Autó még csak Északkelet-Magyarországon van jelen, Szolnokon, Debrecenben, Egerben és Miskolcon vannak ügyintézőik, vagyis területi képviselőik. És persze azért a 100 autós által befizetett legalább 6,5 millió forint sem rossz pénz – még ha messze el is marad az Il Ferro százmillióitól – egy 100 ezer forintos tőkével alapított cégnek, amely két tulajdonosa a társaság székhelyének számító nyíradonyi címre van bejelentve.