További Magyar cikkek
A számla megszüntetéséről, a pénzintézet otthagyásáról nem szívesen beszélnek a bankok: az általunk megkérdezett tizenháromból csak öt válaszolt. Abban egységes volt valamennyi válasz, hogy nem számolnak fel semmilyen díjat a számla megszüntetésekor. Hogy lehet mégis, hogy soha nem annyi pénzzel sétálunk ki a bankfiókból, amennyi a számlánkon van?
Személyesen kell kérni
A megszüntetést általában személyesen és írásban kell kérni, csak kivételes esetekben lehet telefonon kezdeményezni. Ha azonban az adott bankban kezelt összes számlánkat meg akarjuk szüntetni, mindenképpen be kell menni a fiókba.
Maga a megszüntetés is időigényes. Először is ellenőrzik az ügyfél személyazonosságát, jobb esetben elég a személyi igazolvány és (új személyinél) a lakcímkártya, de ettől eltérő igényeik is lehetnek bankoknak.
Rendezni a tartozásokat
Az ügyfél-azonosítás után megnézik, milyen szolgáltatásokat vett igénybe az ügyfél, például bankkártya, sms, netbank. Ezeket mind fel kell számolni. A bankok többsége elkér még egy havi díjat a netbankért és az sms-szolgáltatásokért, az összeget a számláról vonják le. Ha nincs elég pénz, be kell fizetni az összeget.
Számolni kell az ügyfél bankbetétjével, ha a számlazárással együtt annak feltörését is kéri, illetve a hitelekkel is el kell számolni. Úgy nem szüntetnek meg bankszámlát, ha valamilyen vissza nem fizetett hitele van az ügyfélnek. Az Erste Banknál például a hitelek végtörlesztésénél az ügyfél elhelyezi az öszeget a számlán, a végtörlesztés ezt követően két napon belül megtörténik, a bank kiadja a földhivatali jelzáloglevelet, és a folyószámla megszüntethető.
Megnézik azt is, van-e zárolás a számlán, és ennek összege rendezhető-e a számla aktuálisan fennálló egyenlegéből. Ezek után azt ellenőrzik, van-e olyan előjegyzés a számlán, amely terheléssel jár.
Mennyi pénzünk marad?
A fennmaradó összeget aztán vagy készpénzben veszi fel az ügyfél, vagy átutaltatja másik számlájára. Mindkettőnek van költsége, így mindkét esetben levonják ezt a teljes összegből. Ha nincs a számlán pénz, be kell fizetni a pénztárban, vagy át kell utalni egy másik bankszámláról.
A bankkártya megszüntetését bármikor kérheti az ügyfél, a hitelkártyát azonban a teljes tartozás visszafizetése után veszik vissza. Dombornyomott kártyáknál a lezárás kicsit több időt vesz igénybe, ugyanis a kártya offline módon is használható, tehát a korábbi használatokból adódó terhelésekkel is számolni kell, tudtuk meg a CIB Banktól. Náluk a kártyaleadást követő hónap utolsó munkanapján történik a tényleges megszüntetés. Az Erste Banknál a dombornyomott kártyánál a felmondási idő 45 nap is lehet.
Nem zárják le a bankok a számlát, ha az ügyfél nem rendezi a tartozásait, nem fizeti ki a hiteleket.
A bankok csak a legritkább esetben zárják le azonnal a számlát- Általában 30-35 napos az átfutási idő. Az Unicredit Banknál a számla tényleges lezárására 35 nap elteltével kerül sor, azonban az ügyfélnek ekkor már nem kell újra befáradnia a fiókba, mert a számlazárás automatikus. A Raiffeisen Banknál a bankkártyás ügyfeleknél harminc nap elteltével szűnik meg a számla. Ha nincs bankkártya, és minden tartozását rendezte az ügyfél, akár azonnal is megszűnhet. AZ OTP Banknál is a femondás utáni harmincadik napon szűnik meg a számla.