További Magyar cikkek
Az eddig meglévő két követelése mellé egy harmadikat is megfogalmazott a napokban a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, amely február 1-jén kezdte azóta többször, legutóbb február 25-én felfüggesztett sztrájkját. Eddig a MÁV Cargo eladása után követeltek minden nem Cargós MÁV-alkalmazottnak nettó 250 ezer forintot, valamint tíz százalékos fizetésemelést a kiszervezett MÁV-cégek dolgozóinak.
Vissza a szárnyvonalakhoz
Noha ezekről a követelésekről sem tudtak eddig megállapodni, a szakszervezet úgy döntött, hogy újrakezdi a vasúti szárnyvonalakért folyó tiltakozást is. Igaz, tudomásunk szerint ezzel párhuzamosan a VDSZSZ vezetői arról is döntöttek, hogy március 15-ig nem kezdik újra az elvileg több mint egy hónapja tartó, ám jelenleg is több mint két hete felfüggesztett sztrájkot. Február végén azt közölte a szakszervezet, hogy a március 9-i népszavazásig biztosan nem lesz sztrájk. A tárgyalások a héten folytatódnak a MÁV vezetésével.
A szárnyvonalak miatt, valamint a tébéreform ellen tavaly ősszel többször – legutoljára decemberben – szerveztek munkabeszüntetést a vasutasok. Kezdetben a tiltakozást szervező VDSZSZ-hez még a Vasutasok Szakszervezete is csatlakozott, ám az utolsó tiltakozásokon a VDSZSZ már magára maradt. Decemberben megoldódni látszott az ügy azzal, hogy a szakminisztérium minden, korábban bezárni tervezett vonalra – összesen 38 ilyen van – megrendelte átmenetileg, legalább májusig a közszolgáltatást.
Ez a májusi határidő aggasztja most a VDSZSZ-t. Bárány Balázs alelnök az Index kérdésére azt mondta: úgy tudják, hogy a kormányzat a korábbi terveknek megfelelően 12 szárnyvonalon májusban megszünteti a vasúti közlekedést, és az utasokat akkortól buszokkal szállítják majd. A VDSZSZ szerint felerősödtek azok a törekvések is, hogy a további 26 mellékvonalat az önkormányzatoknak adják át.
(Valójában a GKM nem az önkormányzatoknak kívánja átadni a mellékvonalakat. A helyhatóságoknak csupán a térségi vasúttá alakítást kell - a vasúti törvény szerint - kezdeményezniük. Ha ez megtörténik, a tárca pályázatot fog kiírni a mellékvonalak üzemeltetésére, mégpedig akár mind a 38-ra. Bárki jelentkezhet, a megalakuló térségi vasutak pedig támogatást kaphatnak. A minisztérium tervei szerint az első pályázatokat még az első félévben kiírják.)
Kormányzati garanciát kérnek
A szakszervezet ezért döntött úgy, hogy a MÁV-nál, a MÁV Startnál, a MÁV Gépészetnél és a MÁV Trakciónál február 1-je óta tartó kollektív munkaügyi vitában megfogalmazott követeléseit kiegészíti. Gyurcsány Ferencnek írt levelében a VDSZSZ azt követeli: a kormány „vállalja és garantálja, hogy az érintett 38 mellékvonal vonatkozásában a személyszállítás szüneteltetésére – mindaddig, míg erről szakszervezetünkkel megállapodás nem születik – nem kerül sor”.
A szakszervezet szerint a mellékvonalakat nem bezárni, hanem fejleszteni kell, hogy azok újra vonzóak legyenek az utasok számára. Ezért a kormányfőnek írt levélben azt is követelik: a kormány, mint tulajdonos, intézkedjen, hogy a MÁV-nál „haladéktalanul kezdődjenek technikai korszerűsítések, beruházások, hogy a pálya és annak tartozékai, állapota elvárható színvonalra emelkedjen”.
A szakszervezeti követelések között szerepel a „megfelelő menetrendi struktúra” kialakítása is annak érdekében, „hogy az említett vonalakon a személyszállítás szolgáltatási színvonala emelkedjen”. A VDSZSZ követeléseihez eddig egyetlen más vasúti szakszervezet sem csatlakozott, mondta el az Index kérdésére Bárány Balázs.