Szilvia
5 °C
16 °C

Szombatig nem lesz vasutassztrájk

2008.03.11. 10:35
Az eddig csak bértárgyalásokat folytató VDSZSZ a munkaügyi vitát kiterjesztette a vasúti szárnyvonalak kérdésére is. A szakszervezet szerint májusban 12 mellékvonalon buszok váltanák a vonatokat, további 26-ot az önkormányzatoknak adnának át, amit a vasutasok nem fogadnak el. Ennek ellenére ezen a héten nem indul újra a sztrájk: a szombatig vállalt önkéntes tilalom alapján legfeljebb vasárnap lehet sztrájkbejelentésre számítani, ami azt feltételezi, legkorábban hétfőn lehet munkabeszüntetés.

Az eddig meglévő két követelése mellé egy harmadikat is megfogalmazott a napokban a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, amely február 1-jén kezdte azóta többször, legutóbb február 25-én felfüggesztett sztrájkját. Eddig a MÁV Cargo eladása után követeltek minden nem Cargós MÁV-alkalmazottnak nettó 250 ezer forintot, valamint tíz százalékos fizetésemelést a kiszervezett MÁV-cégek dolgozóinak.

Vissza a szárnyvonalakhoz

Noha ezekről a követelésekről sem tudtak eddig megállapodni, a szakszervezet úgy döntött, hogy újrakezdi a vasúti szárnyvonalakért folyó tiltakozást is. Igaz, tudomásunk szerint ezzel párhuzamosan a VDSZSZ vezetői arról is döntöttek, hogy március 15-ig nem kezdik újra az elvileg több mint egy hónapja tartó, ám jelenleg is több mint két hete felfüggesztett sztrájkot. Február végén azt közölte a szakszervezet, hogy a március 9-i népszavazásig biztosan nem lesz sztrájk. A tárgyalások a héten folytatódnak a MÁV vezetésével.

A szárnyvonalak miatt, valamint a tébéreform ellen tavaly ősszel többször – legutoljára decemberben – szerveztek munkabeszüntetést a vasutasok. Kezdetben a tiltakozást szervező VDSZSZ-hez még a Vasutasok Szakszervezete is csatlakozott, ám az utolsó tiltakozásokon a VDSZSZ már magára maradt. Decemberben megoldódni látszott az ügy azzal, hogy a szakminisztérium minden, korábban bezárni tervezett vonalra – összesen 38 ilyen van – megrendelte átmenetileg, legalább májusig a közszolgáltatást.

Ez a májusi határidő aggasztja most a VDSZSZ-t. Bárány Balázs alelnök az Index kérdésére azt mondta: úgy tudják, hogy a kormányzat a korábbi terveknek megfelelően 12 szárnyvonalon májusban megszünteti a vasúti közlekedést, és az utasokat akkortól buszokkal szállítják majd. A VDSZSZ szerint felerősödtek azok a törekvések is, hogy a további 26 mellékvonalat az önkormányzatoknak adják át.

(Valójában a GKM nem az önkormányzatoknak kívánja átadni a mellékvonalakat. A helyhatóságoknak csupán a térségi vasúttá alakítást kell - a vasúti törvény szerint - kezdeményezniük. Ha ez megtörténik, a tárca pályázatot fog kiírni a mellékvonalak üzemeltetésére, mégpedig akár mind a 38-ra. Bárki jelentkezhet, a megalakuló térségi vasutak pedig támogatást kaphatnak. A minisztérium tervei szerint az első pályázatokat még az első félévben kiírják.)

Kormányzati garanciát kérnek

A szakszervezet ezért döntött úgy, hogy a MÁV-nál, a MÁV Startnál, a MÁV Gépészetnél és a MÁV Trakciónál február 1-je óta tartó kollektív munkaügyi vitában megfogalmazott követeléseit kiegészíti. Gyurcsány Ferencnek írt levelében a VDSZSZ azt követeli: a kormány „vállalja és garantálja, hogy az érintett 38 mellékvonal vonatkozásában a személyszállítás szüneteltetésére – mindaddig, míg erről szakszervezetünkkel megállapodás nem születik – nem kerül sor”.

A szakszervezet szerint a mellékvonalakat nem bezárni, hanem fejleszteni kell, hogy azok újra vonzóak legyenek az utasok számára. Ezért a kormányfőnek írt levélben azt is követelik: a kormány, mint tulajdonos, intézkedjen, hogy a MÁV-nál „haladéktalanul kezdődjenek technikai korszerűsítések, beruházások, hogy a pálya és annak tartozékai, állapota elvárható színvonalra emelkedjen”.

A szakszervezeti követelések között szerepel a „megfelelő menetrendi struktúra” kialakítása is annak érdekében, „hogy az említett vonalakon a személyszállítás szolgáltatási színvonala emelkedjen”. A VDSZSZ követeléseihez eddig egyetlen más vasúti szakszervezet sem csatlakozott, mondta el az Index kérdésére Bárány Balázs.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?