További Magyar cikkek
Egy év alatt hét helyet léptünk előre a rangsorban, Cseh- és Észtország kivételével az öszszes kelet-közép-európai államot megelőzzük, beleértve a közvetlenül hazánk után következő adriai nagyhatalmat, Horvátországot is. Ha tágabb kört nézünk, akkor egyebek mellett Izrael, Thaiföld, Tunézia és Egyiptom is rosszabbul szerepelt, mint a tengerparttal nem rendelkező Magyarország.
Van szégyellnivalónk is
A kedvező összkép ellenére a jelentés több negatív megállapítást is tartalmaz a magyar idegenforgalomra nézve. A vizsgált hetven tényező közül feltűnően hátul - 130 ország közül a 109. helyen - szerepel hazánk a lakosság idegenforgalommal kapcsolatos hozzáállása alapján. Ez természetesen nem "kemény" adatokon, hanem a WEF és egy sor ágazati szervezet, valamint tanácsadó cég által üzletemberek körében készített felmérésén alapul.
Ennél is lesújtóbb, hogy a megkérdezettek többsége nem javasolja a Magyarországra vezető üzleti utak pihenési vagy más magáncélú meghosszabbítását: ez alapján hazánk a 128. helyet foglalja el a lehetséges 130 közül. A többi kelet-közép-európai ország szintén rosszul áll ezen a két területen.
A magyar idegenforgalom erősségei közé tartozik ezzel szemben a kulturális erőforrások (különösen az UNESCO világörökség-listáján szereplő műemlékek) sokasága, a tulajdonjogi szabályok, a pénzügyi infrastruktúra vagy éppen az egészségügyi, higiéniai állapotok a szolgáltatásokban. A közlekedést illetően a földi infrastruktúra egyértelműen jobb minősítést kapott a léginél, ezen belül különösen erős a közúthálózat és a tömegközlekedés színvonala.
Kincstári optimizmus
Nagy sikernek tartom, hogy 130 ország között Magyarország a tavalyi 40. helyről a 33.-ra lépett a versenyképességi rangsorban - közölte a Világgazdaság érdeklődésére Niklai Ákos, a Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) elnöke. Bizonyítéka ez a stratégiai gondolkodás az ágazat szereplői közötti partnerség erősödésének, a javuló turisztikai országképnek.
Ennek erősítésére is az MT Zrt. Berlinben nagy szakmai és fogyasztói sikerrel indította el a megújult turisztikai országképet a vasárnap zárult ITB kiállításon, rengeteg plakáttal, hirdetéssel a városban. Fontos, hogy az eddigi hűséges, visszatérő vendég- és megrendelői kör megtartása mellett egy új, fiatalabb korosztályt is eredményesen megszólíthassunk friss, vonzó, érzelmekre ható turisztikai arculattal - mondta Niklai Ákos. Ennek közvetítésére a legkorszerűbb, elfogadott, ám nagyon költségigényes értékesítési módszereket, kommunikációs csatornákat választottuk: óriásplakátok, tv- és újsághirdetések, travel channelek, az internet.
Az eredményességre máris jó bizonyíték a Budapest Winter Invasion kampány révén jött foglalások idei 50 százalék feletti növekedése. (Az akció keretében december és március vége között a fővárosi hotelekben három éjszaka áráért négyet tölthetnek el a vendégek.)
Nem ülhetünk a babérjainkon
A kutatás kedvezőtlen megállapításait illetően - gondolva itt elsősorban a turizmussal kapcsolatos attitűdre - Niklai Ákos emlékeztetett arra, hogy az egy évvel korábbi rangsor publikálását követően komoly aggályok fogalmazódtak meg. Az akkor végzett felmérés kimutatta, hogy a részt vevő emberek nem voltak részesei a turizmusnak, nem élték meg az élményeket turistaként, csak szemlélték azt legtöbbször itt élő külföldiként. S több esetben tapasztalták azt is, hogy e vezetők a kérdőívet válaszadásra továbbadták a magyar alkalmazottaiknak.
E fenntartások ellenére a kutatás részletei egyértelműen megfogalmazzák az ágazat további feladatait is - hangsúlyozza a nemzeti marketingszervezet elnöke. Tovább kell javítani a jogi környezetet, szükséges a rendeletek egyszerűsítése, ahogy azt éppen Günter Verheugen, az EU alelnöke is a minap Budapesten meghirdette. Lényeges, hogy a turizmus fontossága ne csak szavakban, hanem tettekben is tükröződjön. Jelentős fejlesztésre szorul a légi közlekedési, repülőtéri infrastruktúránk, és az emberi erőforrások terén is van elmaradásunk.
A turizmus iránti affinitásban elért minősítés arra is felhívja továbbá a figyelmet, hogy nem csupán a kormányzati, hanem a társadalmi elfogadottságán is javítani kell az ágazatnak. A vendégszeretet kérdésében a változás nemcsak a szakma, hanem a társadalom feladata is - hangsúlyozta Niklai Ákos. Ez utóbbinak a tudatosítását, a vendégbarátság erősítésének propagálását egyébként feladatul tűzte ki magának a MT Zrt.