Gaskó: Vasúti káosz lesz hétfőtől

2007.12.12. 15:52
Bár a vasutasok között egyedül maradt, megkezdi hétfő reggel hatkor a határozatlan idejű sztrájkot a Gaskó István vezette VDSZSZ. Hogy meddig sztrájkolnak, még nem tudni. Ha a képviselők hétfőn nemmel szavaznak az egészségügyi reformra, újra felveszik a munkát, ha elfogadják a törvényjavaslatot, a döntés nyomán határoznak arról, hogyan tovább. Azt sem tudni, hány vonat fog közlekedni, az elégséges szolgáltatásokról csütörtökön tárgyalnak.

A Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete nem fogadhatta el a közlekedési minisztérium megállapodástervezetét a szárnyvonalak jövőjéről, és mivel a tb-reformmal kapcsolatos követelések sem teljesültek, hétfőn reggel hat órakor általános sztrájk kezdődik a vasútnál – jelentette be Gaskó István, a VDSZSZ elnöke. A szakszervezeti vezető szerint a sztrájk nem gyengült azzal, hogy szerdán az MSZOSZ konföderációjához tartozó Vasutasok Szakszervezete (VSZ) aláírta a megállapodást, és így – az előző két alkalomtól eltérően – nem csatlakozik a VDSZSZ sztrájkfelhívásához.

Gyurcsány telefonja

Velük erősebbek lettünk volna, de így sem gyengültünk – reagált Gaskó a VSZ döntésére. Megjegyezte: már a november 21-i, hatórás sztrájk előtt is volt kormányzati nyomásgyakorlás, hogy a VSZ ne sztrájkoljon, "november 20-án Gyurcsány Ferenc Vilniusból telefonált az MSZOSZ-hez ennek érdekében".

A VDSZSZ szerint a 38 szárnyvonal sorsáról szerdán általuk nem, de a többi szakszervezet által aláírt megállapodás megegyezik azzal, amit a kormányzat november 6-án letett eléjük, és ami ellen – mivel az szerintük hosszabb távon mind a 38 szárnyvonalon bezáráshoz vezetne – azóta már kétszer is volt sztrájk, előbb két-, majd hatórás.

Gaskóék azt javasolták, hogy a teljes 2007/2008-as menetrendi időszakra rendelje meg az állam mind a 38 mellékvonalon a közszolgáltatást, azokon a pályavasutat és a járműparkot is korszerűsítse; emellett az idei szárnyvonal-bezárások hatásait is felülvizsgálták volna, mondta kérdésünkre Bárány Balázs alelnök. Nemcsak azért sztrájkolnak azonban, mert ezt a javaslatot a GKM nem fogadta el, hanem azért is, mert a társadalombiztosítás reformjával kapcsolatos követeléseik sem valósultak meg. A parlamentben hétfőn végszavazás lesz az egészségügy átalakításáról, és az induló nyugdíjak 7-8 százalékos csökkenését eredményező nyugdíjreform is életbe lép január 1-jén.

A konkrét helyzet konkrét elemzést kíván

Egyelőre csak annyi biztos, hogy a vasutasok sztrájkja – mellettük a Liga konföderáció felhívására még csaknem húsz szakszervezet tervez munkabeszüntetést, köztük egy orvosi szövetség és a pedagógusok mindkét szakszervezete – hétfőn reggel hatkor kezdődik. Mivel határozatlan idejű, nem tudni, meddig tart; az Index ezzel kapcsolatos kérdésére Gaskó István azt mondta: ha a parlamenti többség nemmel szavaz az egészségügyi törvény tervezetére, akkor azonnal "boldogan lefújjuk a sztrájkot".

Ha azonban a képviselők elfogadják a törvényt, a sztrájk folytatásáról a munkabeszüntetésben részt vevő szervezetek alkotta sztrájkbizottság dönt a kialakult helyzet ismeretében. Az biztos, hogy a döntés megszületéséig nem veszik fel a munkát a sztrájkolók. Kérdésünkre, hogy a sztrájkalap megfelelő fedezetet jelent-e a sztrájkoló VDSZSZ-tagoknak a sztrájksegély kifizetésére, Bárány Balázs azt mondta, "pénz van bőven".

Két vonatpár, vagy az összes?

Azt sem tudni, hogy a sztrájk idején hány vonat indul. Az úgynevezett elégséges szolgáltatásokról csütörtökön tárgyalnak a MÁV-val, de a szakszervezeti vezetők szerint nincs megállapodási kényszer, csak "komoly közérdek, hogy legyen megállapodás". Ha nem tudnak megállapodni, akkor "káosz lesz a vasúton, lesznek vonatok, amelyek elindulnak, de az út harmadánál-felénél nem fognak továbbjutni" – mondta Gaskó.

Az álláspontok mindenesetre távolinak tűnnek: a VDSZSZ vezetői hétfőn délután egy vonatpárt, keddtől délelőtt és délután is egy-egy vonatpárt közlekedtetnének minden vonalon, állításuk szerint a MÁV ugyanakkor minden személyvonatot és a tehervonatok nagy részét is közlekedtetné.