Business Talks '24
Üzleti konferencia
Adott egy társasház, amelynek egy évvel ezelőtt felújították a tetőszerkezetét. Augusztus huszadikán a viharos szél mégis lefújta a tetőcserepeket a ház tetejéről, és legalább húsz autóban kárt tett. Talán ez volt a leggyakoribb kártípus a vihar miatt. Felelős a ház tulajdonosa? A ház biztosítása fedezi az autókban okozott kárt?
A válasz: nem. Mivel a ház tulajdonosa minden tőle tehetőt megtett azért, hogy ne történhessen ilyesmi - vagyis felújította a tetőszerkezetet -, nem tehet arról, hogy a viharos szél lesodorta a cserepeket. Arról végképp nem, hogy a cserepek az ott parkoló autókban kárt tettek. Így felelősségre sem vonható, tehát a társasház biztosítója sem fizet a kárt szenvedett autósnak. Ezt az esetet nevezik vis maiornak: amikor senkinek nem állapítható meg a felelőssége, így senki nem kötelezhető kártérítésre.
Biztosítási értelemben vett vis maiorról tehát akkor beszélhetünk, ha az esemény által okozott kár az építési, karbantartási szabályok betartása és a károk megelőzése érdekében tett elvárható magatartás ellenére is bekövetkezik.
Vagyis ha az épület tulajdonosa nem törődik a ház állapotával, nem végzi el a szükséges javításokat, és így sodorja le a vihar a cserepeket, felelőssé tehető, és az autósnak a ház biztosítója kifizetné a javítás költségeit.
Az első esetben a biztosító csak akkor fizeti ki a tulajdonosnak az autóban keletkezett károkat, ha van casco biztosítása. Ha nem volt cascója, magának kell állnia a javítás költségeit, a kötelező biztosítás ugyanis nem terjed ki erre.
Az Index által megkérdezett biztosítók egyébként mindenkinek fizetnek, akinek van biztosítása. A társaságokhoz az első két-három napban érkezett a legtöbb bejelentés, de azóta is folyamatosan jelentkeznek új ügyfelek. A károsultak mindegyikével felvették a kapcsolatot, és túlnyomó többségüknek ki is fizették a biztosítási összeget.
A lakásbiztosítási piacon negyvenszázalékos részesedéssel rendelkező Aegon Magyarország Általános Biztosító ügyfelei 96 százalékának már fizetett. Eddig 2700 kárbejelentést kaptak, nagyjából 200 millió forint értékben - nyilatkozta lapunknak Vereczki András, a biztosító ügyfélkiszolgálási igazgatója. Átlagosan négy nap volt az átfutási idő, de létezik gyorsabb, telefonos ügymenet is, amelyet az esetek húsz százalékában tudtak alkalmazni. Az ügyfél telefonos bejelentése alapján kiszámították és megajánlották a kárösszeget. Amennyiben ezt az ügyfél elfogadta, azonnal átutalták a pénzt.
Business Talks '24
Üzleti konferencia