Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Közlekedési káosz lesz hétfőn

2008.04.06. 16:25
Nemcsak a BKV-sok sztrájkolnak hétfőn: A vasutasok is újrakezdik a február 1-je óta folyó, azóta többször felfüggesztett munkabeszüntetést, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete vasárnap éjféltől kezdi újra a sztrájkot. A még elégséges szolgáltatásokról nincs megegyezés, így ismét kiszámíthatatlan lesz a vasúti közlekedés. A GYSEV vonalain, Nyugat-Magyarországon zavartalan lesz a vonatközlekedés.

Vasárnap éjfélkor újrakezdődik a sztrájk a vasúton – jelentette be vasárnap délután Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke. A VDSZSZ azért indította újra a február 1-jén kezdett, azóta többször felföggesztett, határozatlan idejű sztrájkot, hetekig tartó egyeztetéseken sem tudtak megállapodni a MÁV-csoport vezetésével sem követeléseikről, sem pedig a még elégséges szolgáltatásról..

Zavartalan lesz a vonatközlekedés hétfőn a GYSEV Zrt. vonalain, Győr és Sopron, Sopron és Szombathely, valamint Szombathely és Szentgotthárd között, írja a Független Hírügynökség.

Vasárnap délután négy órakor a BKV vezetése és a szakszervezetek 20 képviselője ismét összeültek, hogy megegyezést keressenek. Mint Nemes Gábor, a Cinasz szakszervezet vezetője az Indexnek elmondta, nem várnak áttörést, úgy tudja, a BKV vezetése nem készült a szombati újabb, és általuk elutasított javaslattal, vagyis valószínűleg sztrájkolnak a BKV-sok hétfőn. A tárgyalások öt, fél hat körül érhetnek véget.

Két követelés és még kettő

A szakszervezet eredetileg, a sztrájkot megelőzően két követelést fogalmazott meg. Egyfelől 10 százalékos pótlék kifizetését követelték a MÁV-tól kiszervezett munkavállalóknak részére a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett, valamint minden vasúti dolgozónak nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből.

Ezt időközben két további követeléssel bővítették. egyfelől szeretnének – a kormány időközben növelt inflációs előrejelzésére hivatkozva – a többi szakszervezet által elfogadott, a MÁV és a MÁV-csoport tagjai által fizetett 6,9 százalékos béremelést további 1,1 százalékkal megtoldani. Másfelől ismét felvették a követelések közé a közlekedési kormányzat által tavaly megszüntetni tervezett 38 szárnyvonal ügyét (bár erről nem a MÁV-val, hanem a kormányt képviselő tárgyalópartnerrel, feltehetően a GKM-mel kell egyeztetniük).

A VDSZSZ követeléseire reagálval a héten Sigulinszki Tibor, a MÁV szóvivője azt mondta az Indexnek: a többlet bérkövetelések irreálisok és jogtalanok. Egy bejelentett, várható inflációs rátára nem lehet bértárgyalást alapozni, mondta a szóvivő. Sigulinszki megjegyezte: a MÁV továbbra sem enged abból az álláspontjából sem, hogy a MÁV Cargo privatizációs bevételeit nem osztják szét.

A sztrájk gördül, a vonat nem

A határozatlan idejű, úgynevezett gördülősztrájkot – amit bármikor fel lehet függeszteni és újra lehet kezdeni – a február 1-jei kezdet óta többször, legutóbb február 25-én függesztette fel a VDSZSZ, majd többször is moratóriumot adott magának a sztrájk újraindítására. Előbb a március 9-i népszavazás, majd március 15-e, végül a húsvéti ünnepek miatt hosszabbították meg a felfüggesztést. A VDSZSZ választmánya végül március 26-án úgy döntött, hogy folytatni kell a sztrájkot; ezt követőn jelentették be, hogy ha az április 1-jei egyeztetés is eredménytelen lesz, akkor hamarosan újraindul a munkabeszüntetés.

Az Index már a hét közepén megírta, hogy ez az időpont várhatóan április 7-e lesz, hiszen hétfőn – legalább a főváros térségében – nagyobb közlekedési káoszt tudnak elérni a munkabeszüntetéssel, mivel aznap hajnal 6 és délután 1 között a BKV-nál is sztrájk lesz.

Üljön inkább autóba

Mivel eddig sem a vasútnál, sem a budapesti közlekedési cégnél sem született megállapodás az úgynevezett elégséges szolgáltatásokról, lehetséges, hogy hétfőn hajnalban a teljes budapesti tömegközlekedés leáll – lehet, hogy a metró sem fog járni –, és emellett kiszámíthatatlan lesz a vasúti közlekedés is.

A korábbi sztrájkok tapasztalatai alapján az látható, hogy Budapesten a nagy fejpályaudvarokat (Keletit, Nyugatit, kisebb mértékben a Délit) tudta blokkolni a VDSZSZ, így a MÁV – amellett, hogy Volán-társaságokkal megállapodott a vasúti bérletek buszon való felhasználásáról – a főváros külső vasútállomásaira (Rákosra, Kőbánya-Kispestre, Újpestre, Angyalföldre) szállította az elővárosi forgalomban az utasokat, akik onnan BKV-val mehettek tovább – erre azonban hétfőn, ha sztrájkba lépnek a BKV-sok, aligha lesz lehetőség.

A Győr-Sopron vonalon a megszokottól eltérően a győri GYSEV állomásról indulnak és oda is érkeznek a vonatok, az Intercity vonatok pedig nem közlekednek. A Sopron-Szombathely, valamint a Szentgotthárd-Szombathely szakaszokon az utolsó GYSEV állomásokról - Acsád, valamint Ják-Balogunyom - vonatpótló buszok szállítják az utasokat Szombathelyre, illetve az ellenkező irányba.