Fekete-fehér reklám
A minisztérium indítványa szerint minden reklámnak fekete-fehérnek kell lennie, a cégek a boltokban nem reklámozhatnak, akciókat nem indíthatnak, és engedményeket sem adhatnak. A dohánygyáraknak ezen felül komoly összegeket kellene áldozniuk a leszokni akarók támogatására (ingyenes telefonos tanácsadó szolgálattal például).
A dohánygyárak szerint abszurd az ötlet
Mark Smith, a Brown & Williamson Corp. szóvivője abszurdnak nevezte az ötletet. "Ez olyan, mintha néhány könyökvédős hivatalnok leült volna egy szobában, hogy megpróbálja az elképzelhető legfelháborítóbb ötleteket összehozni" - mondta. William Ohlemeyer, a Philip Morris Cos. Inc. alelnöke szerint a javaslat még a szólásszabadsághoz való alkotmányos jogot is korlátozza. "A kormány nem képzelheti, hogy ilyen döntéseket hozhat. Erre csak a Kongresszusnak lehetne joga" - tette hozzá.
A dohányzásellenes aktivisták nem bíznak a javaslatban
William Corr, a Campaign for Tobacco-Free Kids elnökhelyettese visszafogottan reagált a minisztérium ötletére: "Az ördög a részletekben lakozik. A dohánygyárak mindig nagyon ügyesen kihasználták az ilyen javaslatokban elrejtett kiskapukat" - mondta.
Kanadában már működik
Kanadában 2001-ben rendelték el, hogy a cigisdobozokon rákos szövetek és testrészek képeit kell elhelyezni. Egy felmérés szerint a dohányosok 58 százaléka "gondolkodott el" a káros következményeken a rémisztő képeket látva - közölte a CNN. Huszonhét százalékuk a képek hatására ritkábban gyújt rá otthonában, míg 17 százalékukkal fordult elő, hogy a képek miatt nem vették elő a dobozt egy társaságban. A leszokni próbálók 38 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a képeknek komoly szerepe volt döntésében.