Újabb légicégeket tiltottak ki az EU-ból

2007.03.05. 14:44
Megint frissítettek az EU-ban betiltott légitársaságok listáján: ezúttal két társaságnak engedélyezték a működést, öt céget viszont kitiltottak. Ezenkívül öt bolgár és kilenc orosz fuvarozónak tiltották meg járatok indítását az EU-ba.

Jacques Barrot közlekedési biztos szerint a thaiföldi Phuket Air és az ugandai DAS Air Cargo/Dairo Air Services levétele azt "jelzi, hogy listánk nem csupán alapvető védelmet nyújt a nem biztonságos működés ellen, de erőteljesen és hatékonyan ösztönzi is a nemzetközi biztonsági normáktól eltérő vállalatokat a hibák kiküszöbölésére". A repülésbiztonsági bizottság szakértőinek egyhangú véleménye szerint az említett légitársaságok "igazolták, hogy pótolták azokat a súlyos biztonsági hiányosságokat, amelyek korábban kitiltásukhoz vezettek".

Újak a listán

Összesen 49 további légi fuvarozó nevét azért vették le a listáról, mert működésük megszűnt. Az újonnan felkerült társaságok a Kirgiz Köztársaságban, Egyenlítői-Guineában és a Kongói Köztársaságban alakultak. A Pakistan International Airlines ezentúl korlátozott működést folytathat, azaz az EU területén kizárólag Boeing 777 repülőgépével szolgáltathat.

A bizottság egyúttal megerősítette Bulgária döntését, hogy öt bolgár légi fuvarozónak (Air Sofia, Bright Aviation Services, Heli Air Services, Skorpion Air és Vega Airlines) megtiltotta a más EU tagállamokba, valamint Írországba, Norvégiába és Svájcba irányuló szolgáltatásait. Oroszország február 12-én ugyancsak jelezte, hogy kilenc nemzeti légi fuvarozó - az Aero Rent, a Tatarstan, az Atlant Soyuz, az Aviakon Zitotrans, a Centre Avia, a Gazpromavia, a Lukoil, a Russian Sky és az Utair - számára megtiltotta egyedi és charterjáratok működtetését az EU területére.

A feketelista

Az EU egy éve állította össze azoknak a légitársaságoknak a listáját, amelyek gépeit biztonsági okok miatt kitiltják az unió területéről. A listát háromhavonta felülvizsgálják, hogy lehetővé tegyék a visszatérést azoknak a cégeknek, akik kijavították a hibákat. Az összeállításnál figyelembe veszik a tagországok légügyi hatóságainak és repülőtereinek véleményét, de természetesen lehetőséget adnak az érintett légitársaságoknak is, hogy válaszoljanak a vádakra.

A szabályozás kérdése 2005 februárjában merült fel először komolyabban, amikor egy Boeing 737-es lezuhant, a szerencsétlenségben 148-an vesztették életüket. Ugyanabban az évben augusztusban egy görög társaság gépe zuhant le, majd néhány nappal később egy többségében európai utasokat szállító gép zuhant le Venezuelában.

Ezek a szerencsétlenségek felerősítették az igényt, hogy tegyék közzé azoknak a légitársaságoknak a nevét, amelyek valamely ország hatóságai elmarasztaltak valamilyen hiányosság miatt.