További Világ cikkek
Az iskolák panaszkodnak
A rendelet értelmében a Hyde Parktól a Tower Bridge-ig terjedő 8 négyzetmérföldes körzetet tették fizetőssé a négy- vagy többkerekű, benzin- vagy dízelmotorral hajtott magántulajdonú járművek vezetőinek. A fizetési kötelezettség hétköznapokon reggel hét órától este fél hétig tart.
Mobilon is lehet fizetni
Az ötfontos díj naponta tetszőleges számú behajtásra jogosít, de este 10 óráig mindenképpen ki kell fizetni az összeget, különben a többszörösére emelkedik a tarifa. Fizetni előzetesen vagy utólagosan interneten, telefonon, mobiltelefonról egy megadott számra küldött sms-sel, illetve benzinkutaknál és újságárudákban lehet, de a zónahatáron nem.
A külföldiek sem lóghatnak
A díjfizetés alól a magánhasználatú járművek közül csak a mopedek, valamint az elektromos, illetve földgázhajtású autók mentesülnek. A külföldi rendszám azonban nem jelent mentességet, és a rendszert üzemeltető Transport for London közhasznú társaság szerződést is kötött egy behajtó céggel, amely elvileg Európa legtöbb országában jogosult lesz kikérni a nemfizető autósok adatait. Jogi szakértők szerint viszont a helyi szabályozások ezt sok esetben nem teszik lehetővé.
Évi százharmincmillió fontos bevétel
Az autók rendszámát és típusát az övezet határán és belterületén felszerelt hétszáz kamera, valamint tíz mozgó felvevőegység rögzíti, és az adatokat továbbítja a feldolgozó központba, ahol számítógép ellenőrzi, hogy a díjköteles körzetbe behajtók fizettek-e. A több százmillió fontért kiépített rendszer az előzetes számítások szerint évi 130 millió - napi félmillió - font bevételt hoz, amelyet a polgármester ígérete szerint a londoni tömegközlekedés fejlesztésére fordítanak.
Sokan már kaptak büntetőcédulát
A rendszer gyermekbetegségeit jelzi, hogy jóllehet a fizetési kötelezettség csak hétfőn kezdődik, máris több tucatnyi autós kapott büntetőcédulát elmaradt díjfizetés miatt. Livingstone vasárnap ezt azzal magyarázta, hogy "valaki rossz gombot nyomott meg". A jövőre esedékes londoni polgármester-választás konzervatív jelöltje, Steven Norris vasárnap azt mondta: győzelme esetén felszámolná a díjfizetős rendszert, és jobb forgalomszervezéssel csökkentené a torlódást London belvárosában.