További Világ cikkek
Vetkőzés csak privátban
Az amerikai tulajdonú budalive.com-on egyszerre négy hölgy dolgozott, a chatet operátorok bonyolították. Az oldalon a (még nem meztelen) hölgyeket megnézni, illetve közös szobában beszélgetni ingyen lehetett, de aki félre akart vonulni egy lánnyal, annak fizetnie kellett (ez a privát show az úgynevezett "one on one"). A szájt napi 24 órában működött, összesen körülbelül 15 lánnyal és tíz operátorral, a négy kamera képe 1 Mbites bérelt vonalon ment ki az amerikai szerverre, ahonnan 10 Mbit állt a felhasználók rendelkezésére. A budalive.com csak "önálló hölgyekkel" (tehát férfiakkal, párokkal nem) dolgozott. A kamera képének mérete 320x240 (ez minden ilyen oldalon ennyi), a frissítés 1-2 kép/másodperc.
Kétmillió forintos nyereség havonta
A lányok, illetve az operátorok órabére ezer forint volt, a hölgyek a privát showkért percdíjat is kaptak. A bérköltség így elérte a heti egymillió forintot. A vendégek öt perces hozzáférésért 25 dollárt (hétezer forintot), tíz percért 35 dollárt (8300 forintot) fizettek, valamint tagságit is válthattak 50-100 dollárért (14-28 ezer forintért). A munkatársak a fizető vendégek számát ezer-ezerötszázra, a visszatérő vendégekét körülbelül százra becsülték (a vendégek nyolcvan százaléka amerikai volt, magyarral nem találkoztak). Az itteni és a kinti bérelt vonallal valamint a kinti szerver fenntartásával együtt a teljes költséget havi 22 ezer dollárra (6,1 millió forint) becsülték, míg a bevétel körülbelül napi ezer dollár, tehát havonta 30 ezer dollár (8,3 millió forint) volt.
Saját szájt vagy gyűjtőoldal - a központ Dunaújváros
Ha egy vállalkozó kedvű lány úgy dönt, hogy élő showt indít a neten, de nem tud komoly pénzeket ölni saját oldal, és több embert foglalkoztató vállalkozás indítására, akkor elég, ha gépet, kamerát és jó internet-hozzáférést vesz, és a képet egy úgynevezett gyűjtőoldalra küldi. Az ifriends.com-on például jelenleg több mint 520 hölgy kínálja bájait. A bevételt az oldal és a vállalkozó általában fele-fele arányban osztja el. Informátorainktól megtudtuk: Magyarországon a legtöbb önálló show-t bonyolító vállalkozó Dunaújvárosban van.
Hitelkártya, online csekk, telefonszámla
A vendég többféle módon is fizethet a szolgáltatásért. Az egyik legrégibb módszer, ha a felhasználó letölt egy tárcsázó programot, és azzal csatlakozik az oldalra. A program általában egy távoli díjzónába szóló számot tárcsáz, de a hívás egy (többnyire amerikai) elosztó központba fut be, ahonnan továbbmegy a szolgáltató oldalra. Ebben az esetben a vállalkozó mellett részesül a bevételből a tárcsázó programot biztosító elosztó központ és a helyi szolgáltató is. A módszer előnye, hogy nem kell számlaszámot megadni, csekket kitölteni. Hátránya, hogy gyakran nehéz beállítani a tárcsázó programot, illetve az új csatlakozást, és hogy egy tapasztalatlan felhasználó tudtán kívül komoly telefonszámlát csinálhat az alkalmazás használatával.
A fentinél elterjedtebb a hitelkártyás, az online csekkes és az úgynevezett web900-as fizetés. Ez utóbbinál egy megadott telefonszámot fölhívva rendelhetünk bizonyos ideig tartó hozzáférést egy oldalhoz - a díj itt is a telefonszámlán érkezik. Az online csekk és a web900 csak amerikai felhasználók számára elérhető, míg a hitelkártyás fizetés elvileg bárkinek elérhető, aki rendelkezik megfelelő kártyával. A felhasználó, a szolgáltató illetve a bank között mindhárom esetben van egy közvetítő számlázó cég, aki a netes fizetést bonyolítja (ilyen az ibill.com vagy a netbilling.com).
Pénzt is moshatunk
Ha valakinek nincs a számláján fedezet, vagy lopott (letiltott) hitelkártyát használ, akkor a számlázó cég az oldal üzemeltetőjétől vonja le a kieső összeget. A számlázó ezért a biztonság kedvéért hónapokig visszatartja a bevétel egy részét, illetve nem engedélyezi, hogy ugyanazzal a kártyával valaki túl sűrűn bejelentkezzen. Igaz, az óvatosság nem véletlen - a szolgáltató viszonylag egyszerűen moshat pénzt egy ilyen vállalkozással: ha saját szolgáltatására saját hitelkártyáival fizet elő, két zsebe között moshatja tisztára a pénzét.
A jövő
Bár a budalive.com a vezetés és a tulajdonos közötti konfliktus miatt megszűnt, több ilyen vállalkozás is létezik még (például a fromhungary.com), és információink szerint a közeljövőben újak is indulnak. Az általunk megkérdezettek szerint a jövőben valószínűleg a képminőség, illetve a frissítési ráta javítása lehet az oldalak célja. Egyes szájtokon már bevezették a (nem vicc) vendég által közvetlenül irányítható vibrátorokat, máshol a teljes stúdiót vagy házat bekamerázták.