Csődvédelmet kért a US Airways

2002.08.12. 15:59
A hetedik legnagyobb amerikai légitársaság, a US Airways vasárnap csődvédelmet kért, hogy visszatartsa hitelezőinek ostromát, amíg pénzügyeinek szanálásával vissza nem nyeri jövedelmezőségét. A repülés eközben úgy tűnik, újra ugyanolyan népszerű, mint szeptember 11-e előtt volt.
A légitársaság a Virginia állambeli Alexandria csődbíróságán nyújtotta be kérelmét a csődtörvény 11. fejezete szerinti oltalomra, a tavaly szeptember 11-i terrortámadások következtében elszenvedett veszteségeire hivatkozva, közölte az MTI. A világ 14. legnagyobb légitársasága jelezte, hogy tovább üzemelteti járatait, fizeti alkalmazottait és szállítóit. A csődvédelmi kérvényben a US Airways 7,81 milliárd dollár aktívumot és 7,83 milliárd dollár passzívumot tüntetett fel.

A légitársaság a Credit First Boston és a Bank of America vezette pénzügyi csoporttól garanciát kapott 500 millió dollár hitel nyújtására. A Texas Pacific csoport továbbá hajlandó 200 millió dollárt befektetni a csődeljárásból majdan gyógyultan kikerülő légitársaság 38 százalékos részesedéséért.

Állami kezességvállalás

Emellett a terrortámadások után a légitársaságok megsegítésére létrehozott szerv, a Légiszállítási Stabilizációs Tanács (ATSB) július elején 900 millió dollár erejéig állami kezességet vállalt a US Airways egymilliárd dolláros hitelfelvételére. A US Airways 1,3 milliárd dolláros költségmegtakarításra törekszik, és reméli, hogy már 2003 első negyedében kijut a csődből. A pilóták és utaskísérők szakszervezetei már engedtek a bérekből. A technikusok most szándékoznak szavazni a társaság ajánlatáról, amely költséglefaragásokról tárgyal gépeinek bérbeadóival is.

Újra népszerű a repülés

Az Official Airline Guide legfrissebb adatai szerint a nemzetközi légi utasforgalom szintje gyakorlatilag visszaállt az egy évvel korábbira, közölte a BBC. A repülőn utazók száma ugyanis már csak négy százalékkal marad el a szeptember 11-e előttitől, míg az amerikai terrortámadás után egyes légitársaságok forgalma 25-30 százalékkal is csökkent.

Az egyre népszerűbb "fapados" társaságok a visszaesés után tovább csökkentették jegyáraikat, és így gyakorlatilag folyamatosan növelni tudták utasaik számát és nyereségüket. A nagy cégek inkább költségcsökkentéssel, jegyáremeléssel, elbocsátásokkal próbáltak javítani eredményükön. A legnagyobb forgalomcsökkenést az amerikai és a tengerentúli járatokat üzemeltető társaságok szenvedték el.