Románia perli a Vegyépszert

Index, MTI
2012.02.21. 22:47
Az előző Orbán-kormány sikercége utakat hagyott félbe, és több mint háromszáz romániai alvállalkozónak nem fizetett. A román közlekedési minisztérium kártérítést követel, és berendelte a bukaresti magyar nagykövetet is.

A román közlekedési minisztérium jogi úton fog kártérítést követelni a Vegyépszer által Romániában el nem végzett útépítések, valamint a csak részlegesen befejezett útszakaszok megrongálódása miatt - közölte kedden közleményben a román szaktárca.

Alexandru Nazare román közlekedési miniszter Füzes Oszkár bukaresti magyar nagykövettel találkozott, akinek kifejtette ez ügyben a román fél elégedetlenségét.

Nazare szerint elfogadhatatlan, hogy a kolozsvári terelőút építése novemberben leállt, és az elkészült szakasz egy része megrongálódott. Tavaly ugyanis a terelőút egyik megépített szakasza földcsuszamlás miatt megrepedt.

A miniszter szerint a Vegyépszer csődhelyzete miatt leállt munkálatok, valamint a román alvállalkozók ki nem fizetése a román állam és infrastruktúra-fejlesztő vállalatok számára elfogadhatatlan anyagi károkat okozott.

"Mélységesen elégedetlenné tesz ez a helyzet, amit közöltünk a magyar féllel" - tette hozzá a miniszter.

A román fél azért is szemrehányást tett, hogy a DN 66 jelzésű országút Rovinari és Bumbesti Jiu közötti szakaszának rehabilitálására aVegyépszerrel megkötött szerződés felbontása nyomán egy magyar bank "nem hiteles technikai okokra" hivatkozva megtagadta kifizetni a minőségi garanciát. Ez ügyben már megtették az első jogi lépéseket.

Füzes Oszkár tudomásul vette a miniszter közlését, és jelezte neki, hogy továbbítja az ügyben érintett magyar cégeknek. A Vegyépszer tavaly májusban kért csődvédelmet, hogy megoldást találjon a hitelezői igények kielégítésére.

Az Evenimentul Zilei című napilap hétfőn azt írta, hogy a Vegyépszer több mint háromszáz román alvállalkozó céggel szemben maradt adós.

Líbia miatt

A Vegyépszer Hungária csődvédelmet indokló májusi tájékoztatása szerint a Vegyépszer-csoport tagjai önhibájukon kerültek nehéz helyzetbe, és céljuk "megoldást találni a konszolidációra, a kötelezettségek és a hitelezői igények rendezésére". A cég a csődhelyezetet az iparág évek óta tartó hazai mélyrepülésével és a 2008-as gazdasági világválság hatásaival magyarázta.

A vállalat az elmúlt nagyjából másfél évben folyamatosan komoly pénzügyi nehézségekkel küzdött, holott nemcsak az első Orbán-kormány idején nyert el pályáztatás százmilliárdokat útépítésekre és egyéb állami nagyberuházásokra, hanem 2002 után is viszonylag jó eredményekkel vett részt állami pályázatokon (2003-ban 65 milliárd forintnyi, 2005-ben 48,3 milliárd forintnyi közbeszerzést nyertek el, ami mindkét évben a legmagasabb érték volt). A Vegyépszer hivatalos tájékoztatása szerint az utolsó cseppet a pohárban az jelentette, hogy az észak-afrikai politikai bizonytalanság miatt nem indult be egy korábban beígért 80 milliárdos líbiai beruházás.