József, Bánk
2 °C
12 °C

Sikerült adatokat kinyerni az első fekete dobozból

2015-03-25T080317Z 517742219 LR2EB3P0MD6EO RTRMADP 3 FRANCE-CRAS
  • Sikerült hangfelvételeket kinyerni a kedden lezuhant német gép pilótafülkéjéből, de ennek részleteit nem árulták el

  • Napokba telhet, amíg használható információhoz jutnak az első fekete doboz hangfelvételeiből

  • Az utolsó ismert üzenet a gépről a torony felé rutinbejelentkezés volt, utána több mint tíz percig tartott a repülő ereszkedése a becsapódásig

  • A sok kis roncsdarab arra utal, hogy a gép nem a levegőben robbant fel

  • A második fekete doboznak csak a külső burkát találták meg, a memóriachipet még keresik

  • Az áldozatokról is egyre több információ derült ki

2015.03.25. 10:56 Módosítva: 2015.03.25. 18:06

Carsten Spohr, a Lufthansa elnök-vezérigazgatója is sajtótájékoztatót tartott szerda este Barcelonában. Korábban találkozott az áldozatok hozzátartozóival is. „Szavakkal nehéz elmondani ezt a találkozást, nagyon mély érzelmeket kavart fel mindnyájunkban″ – mondta, hozzátéve, hogy a baleset helyszíne borzalmas látvány volt.

Nem értjük, hogy egy tökéletes állapotban levő géppel, két tapasztalt pilótával a fedélzeten hogy történhez ilyen borzalmas baleset.

– mondta. Az igazgató hozzátette, hogy az érintett Airbust utolára két napja vizsgálták át. Állítólag a kapitány is megerősítette még hétfőn a repülőgép „tökéletes állapotát″. A cég közleményben jelentette be: csütörtökön különgéppel szállítják az áldozatok hozzátartozóit Marseille-be. (Az áldozatokról itt olvashat bővebben.)

Már vannak adatok

Használható adatokat sikerült kinyerni a kedden lezuhant német gép első fekete dobozából, annak ellenére, hogy az megsérült, jelentette be a vizsgálatot végző francia szervezet, a BEA. Az első fekete doboz a pilótafülkében elhangzó beszélgetéseket és zajokat rögzítette, és kedden délután öt órakor találták meg.

A 20minutes.fr szerint azonban a sajtótájékoztatón nem árultak el bővebb részleteket a kinyert hangtöredékekről, amik néhány percesek lehetnek. Túl korainak nevezték, hogy bármilyen következtetést vonjanak le belőle arra vonatkozóan, mi történt. A BEA még semmilyen feltételezést nem zár ki. Aprólékos munkával fogják elemezni a rögzített felvételeket. A BEA igazgatója, Rémi Jouty azt mondta, napokba telik majd, amíg egy elsődleges leiratot készítenek, a legpontosabb változatra pedig akár heteket is várni kell majd.

A sajtótájékoztatón azt azonban elmondták, hogy a repülőről leadott utolsó üzenet megszokott volt, amiben nyugtázták az irányítótoronynak az útvonalat, vagyis 10 óra 30 percig minden jól ment. Egy perccel utána kezdődött a gép ereszekedése, ami több mint tíz percig tartott, és a becsapódással végződött. A radarok le tudták követni a gépet, utoljára 3000 méteren látták. 

Nem a levegőben robbant fel

Jouty szerint a rengeteg kis roncsdarab arra utal, hogy a repülő nem a levegőben robbant fel, hanem nagy sebességgel csapódott a hegyoldalnak. Német és spanyol kollégáik, valamint a gép gyártójának bevonásával próbálják kideríteni, mitől zuhant le az Airbus A320-as.

Délután megtalálták a kedden lezuhant német repülő második fekete dobozát is a kutató egységek, de a készülék sérült, a memóriakártyája hiányzik, állította a New York Times a kutatásban résztvevő francia tisztviselőkre hivatkozva.

François Hollande később Angela Merkel német kancellárral és Mariano Rajoy spanyol miniszterelnökkel közösen tartott sajtótájékoztatóján erről azt mondta, megvan a második fekete doboz külső burka, de az adatok hiányoznak, vagyis a tényleges rögzítő berendezést még keresik. „Tartozunk azzal az áldozatok családjainak, hogy kiderítjük, mi történt" – mondta Hollande. Méltatta a csendőrök, tűzoltók, katonák munkáját, és megígérte, hogy mindent megtesznek az áldozatok holttestének megtalálásáért. Merkel és Rajoy is megköszönte a franciák segítségét.

Délután Hollande, Merkel és Rajoy a becsapódás helyszínén járt, a kutatás vezetői pedig elmondták nekik, hogy öt helikopter, kétszáz tűzoltó és ötszáz csendőr van a helyszínen.

Közben persze a dél-franciaországi Digne és  Barcelonnette között egy rendőrosztag a hegyekben éjszakázott, hogy biztosítsák a kutatás helyszínét. A légimentők vezetője, Xavier Roy azt mondta, 

A legnagyobb roncsdarab akkora, mint egy fél autó

Valójában egy piros dobozt kerestek

Mert a fekete doboz színe nem fekete. De a lényeg az, hogy minden utasszállító gépen két bombabiztos doboz található, melyek megőrzik azokat az információkat, amiből bármilyen katasztrófa után kiderül, mi okozta a balesetet. Kedden az ún. CVR-t (cockpit voice recordert) találták meg, ami a pilótafülkében, illetve a gép belső rádióján elhangzó szavakat rögzíti; a másik az az FDR (flight data recorder), ami pedig a gép műszereinek adatait tartalmazza. Mindkét dobozt a gép farokrészében szokás elhelyezni, a tapasztalat azt mutatja, hogy itt kapják a legkisebb erőhatást egy esetleges lezuhanáskor.

Nem volt terrortámadás

Ezt már tegnap is többen állították, a Fehér Házhoz és a francia hatóságokhoz szerdán az AP szerint csatlakozott Thomas de Maiziere német belügyminiszter is, aki némi diplomatikus óvatoskodással kipárnázva azt mondta:

Nincs konkrét bizonyték arra, hogy az ütközés egy harmadik fél szándékos beavatkozása következtében jött volna létre.

De Maiziere azonban nem volt hajlandó válaszolni egyetlen kérdésre sem, ami azt firtatta, hogy akkor mi idézhette elő katasztrófát. Hasonlóan tanácstalanul nyilatkozott délben Carsten Spohr, a Germanwings anyavállalatának igazgatója maga is volt pilóta). A Lufthansa feje nem tudja, hogy fúródhatott egy tapasztalt pilóta által irányított, műszaki hibáktól mentes gép a hegyoldalba.

Úgy tűnik, tényleg nincs magyar az áldozatok között

A Germanwings sajtótájékoztatóján kiadtak egy ideiglenes utaslistát az áldozatok nemzetisége szerinti bontással, amit aztán a francia iTélé frissített. Eszerint 72 német, 51 spanyol, 3 brit, 2-2 amerikai, venezuelai, iráni, argentin és ausztrál, illetve 1-1 holland, kolumbiai, mexikói, japán, dán és izraeli állampolgár utazott a gépen.

Egy ilyen balesetnél minden személyes részlet szomorú, de az még annál is szomorúbb, hogy az AP spanyol irodája szerint egy katalán család három generációja: egy 10 éves kislány, az anyja és a nagyanyja is ott ült a gépen. A két iráni áldozat két újságíró volt.

A brit áldozatok között volt egy 37 éves nő és 7 hónapos fia. Egy családi temetésre utaztak Spanyolországba. Férje szerint az utolsó pillanatban vette meg a jegyet, és a lehető leggyorsabban vissza akart térni Manchesterbe. A harmadik brit áldozat, egy 28 éves férfi Luzernben tanult, és az édesanyját látogatta volna meg Nagy-Britanniában.

A légitársaság azt is bejelentette, hogy Düsseldorfból és Barcelonából különjáratot indít, mellyel az áldozat hozzátartozóit viszik Marseille-be, hogy onnan buszokkal mehessenek a helyszínre. 

A spanyol kormány Marseille-be és a roncsokhoz legközelebb eső Seyne-Les-Alpes-be pszichológusokat küld, hogy a hozzátartozók segítségére legyenek. Egy orvosszakértői csoportot pedig készenlétbe helyezett arra az esetre, amint lehozzák az első holttesteket a hegyről.

Gyorsan reagált a légierő

Az AP-nek a francia légierő egyik szóvivője azt mondta, percekkel azután, hogy a földi irányítás elveszítette az Airbusszal a kapcsolatot (ugye a baleset furcsaságai közé tartozik, hogy a gép nem adott le vészjelzést), felszállt egy Mirage 2000-es vadászgép, hátha tud segíteni, de már csak a becsapódás tényét tudta rögzíteni – a pontos helyszínt csak később azonosították.

Háromnapos gyász Németországban

Az MTI jelentette, hogy a gép szétszóródó roncsait már tegnap megtekintő Frank-Walter Steinmeier háromnapos gyászt rendelt el Németországban: szerdától péntekig a szövetségi kormány valamennyi intézményénél félárbocra eresztik a zászlókat, a törvényhozás alsóháza, a Bundestag szerdai ülésén pedig megemlékezik az áldozatokról.  

Közben gyűlnek a virágok a halterni Joseph-Königs gimnázium előtt, melynek 16 tanulója és 2 tanára odaveszett a tragédiában. Az éjjel mécseseket is elhelyeztek az iskola lépcsőjén. Szerdán lesz tanítás, de nem tartanak órákat, hanem pszichológusok bevonásával igyekeznek közösen feldolgozni a történteket. 

Spanyolországban azonban pont az együttérzés hiánya miatt áll a balhé. A Barcelonából induló gép spanyol állampolgárságú utasainak zöme ugyanis katalán volt, ezért a Twitteren több spanyol nacionalista olyan poénokat bírt elsütni, mint

ne csináljunk drámát, mert a gépen katalánok voltak, és nem emberek.

Az MTI szerint Jorge Fernández Díaz spanyol belügyminiszter gyorsan nyomozást rendelt el a bejegyzések miatt.

Egy kivételével minden mai Germanwings-járat elindult

A légitársaság közleménye szerint ma 12-ből 11 vonalon összesen 40 járat rendben elindul, de ahogy írják

a legénység néhány tagja az átélt érzelmi sokk miatt nem alkalmas a szolgálatra, gyászukat a Germanwings méltányolja

A Germanwingset egyébként aanyavállalta, a Lufthansa mellett riválisai is kisegítik,  az Air Berlin és a Tuifly is biztosított gépeket és személyzetet a cégnek.

Szerda hajnalig ennyit tudtunk meg:

  • Kedd délelőtt 11 óra körül a Germanwings Airbus A320-as Barcelona–Düsseldorf-járata Dél-Franciaországban az Alpok szikláinak csapódott. A fedélzeten 150 ember volt, ebből 144 utas, két pilóta és négy légiutas-kísérő, mindannyian életüket vesztették.
  • A repülőgép 10 órakor szállt fel, 10:41-kor tűnt el a radarról, az utolsó tíz percben nem érkezett róla rádiójel. A vizsgálatok szerint nyolc percen keresztül ereszkedett lefelé a becsapódás előtt.
  • Az akkor információk szerint a gépen spanyol, német, török, belga, japán, argentin, kolumbiai brit és holland utasok voltak, köztük két csecsemő, két operaénekes és egy egész német gimnáziumi osztály. A külügy magyar áldozatokról nem tud
  • Az egyik fekete dobozt, ami a pilótakabin hangfelvételeit tartalmazza, már délután hatkor megtalálták a gép roncsaitól 10 kilométerre, de a sötétedés miatt hamar abba kellett hagyni a nehéz, hóval borított hegyi terepen való kutatást.
  • A térségben nem tapasztaltak kedvezőtlen időjárási jelenségeket, de a hatóságok gyorsan kizárták a terrortámadás lehetőségét.
  • A nagy területen szétszóródott roncsok arra utalnak, hogy már a levegőben szétesett a gép, a lehetséges okokat ebben a cikkben vettük végig a műszaki hibától a nyomáscsökkenésen át a pilóta hibájáig.
  • A lezuhant gép volt a Germanwings egyik legöregebb repülője, de a cég szerint jó állapotban volt, a pilóta pedig 10 éves rutinnal rendelkezett.
  • Ez volt az elmúlt tíz év legsúlyosabb európai légi katasztrófája (a maláj légitársaság ukrajnai szerencsétlensége nem baleset volt, hanem terrortámadás)

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!