Nagy tiszteletnek örvendett az elsüllyedt luxusjacht kapitánya, sorra szólalnak meg a túlélők

2024-08-21T144342Z 924105922 RC2EK9AQLFG8 RTRMADP 3 ITALY-SHIP
2024.08.21. 19:18
Nagy tiszteletnek örvendett a Földközi-tengeren James Cutfield, a Szicília partjainál hétfő hajnalban elsüllyedt Bayesian luxusjacht kapitánya. A szakértők gőzerővel vizsgálják, hogy mi okozhatta a hajó gyors elsüllyedését. Egyesek úgy vélik, hogy a magas hőmérséklet miatt nyitva hagyhatták a hajó nyílásait, ami elősegítette, hogy rövid időn belül megteljen vízzel. Miközben még reménykedtek, hogy az eltűntek életben maradtak a hajótestben, arról érkezett hír, hogy a búvárok rábukkantak négy holttestre. A túlélők elmondása szerint a balesetkor apokaliptikus jelenetek zajlottak le.

Mike Lynch szuperjachtjának kapitánya egy „köztiszteletben álló” tengerész, aki tizenéves kora óta hajókon dolgozik, és korábban egy török milliárdos alkalmazásában állt – írja a Daily Mail.

Az 51 éves új-zélandi James Cutfield volt a Bayesian kapitánya, amikor a hajó egy viharban felborult és elsüllyedt Szicília partjainál. A katasztrófában egy ember – a hajó séfje – meghalt, hat további pedig eltűnt. A 30 millió fontot érő luxusvitorlás mindössze néhány száz méterre horgonyzott Porticello partjaitól, amikor hétfőn, hajnali 5 óra előtt hirtelen egy heves tornádóba került, majd egyik percről a másikra elsüllyedt.

A balesetet követően James Cutfield a palermói kórházi ágyán nyilatkozott. Az egyik olasz újságnak a következőképp fogalmazott: „Ezt nem láttuk jönni.”

Miközben a búvárok továbbra is keresik az eltűnteket – köztük Mike Lynchet és 18 éves lányát, Hannah-t –, a hatóságok azt vizsgálják, hogy a legénység által nyitva hagyott ajtók közrejátszhattak-e a hajó gyors elsüllyedésében.

A kapitány testvére, Mark Cutfield elmondta, hogy fivére „nagyon jó tengerész”, aki „nagy tiszteletnek örvend” a Földközi-tengeren. Elmondása szerint testvérét jelenleg kórházban ápolják, de „jól van”, és nincsenek súlyos sérülései.

A korábbi versenyvitorlázó James tavaly nősült a mallorcai Palmában. Nyolcéves tapasztalattal rendelkezik luxusjachtok kapitányaként, és három évtizede dolgozik az iparágban.

Még életben lehetnek az eltűntek

Az eltűntek keresése szerda reggel már harmadik napjába lépett, a mentőbúvárok továbbra is próbálják elérni a kabinokat, remélve, hogy megtalálják őket. Egy mérnök szerint az eltűnt utasok még mindig életben lehetnek a felszín alatt 50 méter mélyen lévő légbuborékokban, ami azt jelenti, hogy a búvárok – akik a roncs mélysége miatt merülésenként csak tíz percig maradhatnak a víz alatt – versenyt futnak az idővel.

Munkájukat nehezíti, hogy egy 3 centiméter vastag ablaknyíláson keresztül kellett átverekedniük magukat, hogy bejussanak az összetört hajó bútorokkal elzárt részeihez.

Egy, a helyszínen tartózkodó szakértő szerint a tragédia ügyében a közeli Termini Imerese ügyészei által indított hatósági vizsgálat középpontjában az áll, hogy a jacht legénysége bezárta-e a hajó bejárati nyílásait a vihar kitörése előtt. A nyomozók azt is vizsgálják majd, hogy az éjszakára előrejelzett rossz időjárás miatt megtették-e a szükséges intézkedéseket, és hogy a legénység bármelyik tagja büntetőjogi felelősséggel tartozik-e.

Sam Jefferson vitorlázási szakértő, a Sailing Today magazin szerkesztője azt is elmondta, hogy szerinte a nyitott ajtók és nyílások hozzájárulhattak a gyors elsüllyedéshez. 

Azt mondanám, hogy a hajót nagyon erősen megütötte a szél, és ettől az oldalára borult. Gondolom, mivel meleg volt, így elég sok ajtó és nyílás volt nyitva ahhoz, hogy gyorsan megteljen vízzel a jacht, és így süllyedt el

– magyarázta a szakértő.

Andrea Ratti, a Milánói Műszaki Egyetem hajózási tervezéssel foglalkozó professzora szerint egy olyan méretű hajó, mint a Bayesian, csak úgy süllyedhet el ilyen gyorsan, ha hatalmas mennyiségű vizet vesz fel. Felvetette, hogy nyílászárók, ablakok vagy más nyílások maradhattak nyitva, amelyeken keresztül víz áramolhatott be. A meteorológiai adatok szerint a süllyedést megelőző napon 33 fok körül volt a hőmérséklet, ami ahhoz vezethetett, hogy a hajó utasai nyitott ablaknál aludtak.

Luca Mercalli, az Olasz Meteorológiai Társaság elnöke kedden azt mondta, hogy a legénységnek meg kellett volna győződnie arról, hogy minden vendég ébren van-e, és mentőmellényt kellett volna biztosítaniuk számukra az előre jelzett heves esőzésekre való tekintettel. Termini Imerese főügyésze, Ambrogio Cartosio és csapata várhatóan nemsokára kihallgatja a 15 túlélőt, hogy kiderítse, mi vezetett a Bayesian jacht tragikus elsüllyedéséhez.

Közben egy brit csapat is részt vesz a vizsgálatban, egy korábbi tengeri baleseti nyomozó elmondása szerint azt fogják vizsgálni, hogy az ablakok vagy a vízzáró ajtók nyitva voltak-e.

Gavin Pritchard, a brit tengeri balesetvizsgáló hivatal (MAIB) nyugalmazott főnyomozója szerint a MAIB meg akarja majd nézni a hajót egy távirányítású jármű vagy búvárok segítségével, illetve tanulmányozni akarják, hogy milyen helyzetben voltak a vízzáró ajtók, a zsilipek és az ablakok.

„Fontos leszögezni, hogy ez nem jelent vádat” – tette hozzá, mondván, hogy a MAIB feladata az elsüllyedés okának megállapítása – és nem a jogi felelősség megállapítása –, hogy a biztonság szempontjából fontos megállapításokat az egész hajózási ágazatban elterjeszthessék.

Az egyik első kérdés, amit a baleseti nyomozók feltesznek, az, hogy történt-e már valaha hasonló? És azt kell mondanom, hogy miután tanulmányoztam ezt a tragikus eseményt, őszintén szólva nem jut eszembe semmi ehhez hasonló

– tette hozzá.

Versenyt futnak az idővel

Az olasz parti őrség ragaszkodik ahhoz, hogy folytassák a keresést, bár ennyi idő után „nehéz elképzelni”, hogy pozitív eredményt kapjanak.

Vincenzo Zagarola fregattkapitány az olasz RTL rádióállomásnak nyilatkozva elmondta: „Az eltelt idő és az esemény körülményei miatt természetesen nehéz elképzelni, hogy a dolgok jól alakulnak, de nem adjuk fel, ezért tengeri és légi eszközökkel vagyunk felszerelve.

Nick Sloane, aki a Costa Concordia mentési műveletén dolgozott, arról beszélt, hogy a búvárok „kritikus” 24 órába lépnek, hogy kimentsenek mindenkit, aki még életben lehet.

Nagyon kis idő áll rendelkezésükre, hogy megpróbálják megtalálni a bent rekedt embereket, remélhetőleg egy légbuborékban, és meg tudják menteni őket

– mondta Sloane a Sky Newsnak.

„Legfeljebb két-három napjuk van arra, hogy megpróbáljanak valakit kihozni, így a következő 24 óra kritikus jelentőségű” – tette hozzá. Amikor azonban Vincenzo Zagarolát arról kérdezték, hogy mennyire valószínű, hogy az eltűnt utasok életben vannak, azt mondta: „Soha ne mondd, hogy soha, de észszerűen az a válasz, hogy nem valószínű.”

Sajnos végül a fragettkapitánynak lett igaza. A luxusjacht roncsait átkutató búvárok szerdán megtalálták az ötödik holttestet is, ezzel a megerősített halálesetek száma hatra nőtt. Az olasz hatóságok szerint Mike Lynch és a lánya holtteste is előkerült a roncsokból.

A búvárok gőzerővel dolgoznak

Nápolyi és messinai búvárok vesznek részt a hatalmas keresési műveletben, de elmondásuk szerint munkájukat megnehezítik a kabinokhoz vezető utat elzáró kábelek és berendezési tárgyak.

Dr. Jean-Baptiste Souppez, az Aston Egyetem gépészeti, orvosbiológiai és formatervezési mérnöki karának vezető tanára elmondta, hogy a búvárok „rendszeres időközönként dörömbölő hangot kereshetnek”. Elmondása szerint azonban lehetetlen megjósolni, hogy alakultak-e ki légbuborékok a Bayesianon.

A parancsnoki híd vizsgálata után, ami kívül van, a barlangi búvárok egy belső létrán leereszkedtek a társalgóba, belül azonban – székektől és párnáktól kezdve használati tárgyakon át tányérokig – lebegő tárgyak akadályozták őket.

Marco Tilotta, a palermói tűzoltóság búvárrészlegének felügyelője elmondta, hogy először kívülről ellenőrizték a hajótestet, majd bemerészkedtek a belső terébe, hogy megvizsgálják az összes helyiséget.

A hajótesthez való hozzáférés nehéz, a belsejébe való bejutás – a keskeny lépcsőkön keresztül lemenni a lenti rekeszbe, és bemenni az összes kabinba, hogy centiméterről centiméterre elemezzük – nagyon nehéz és bonyolult munka

– mondta a szakember.

Szerda délután egy helikoptert láttak repülni Porticello felett, míg egy víz alatti jármű segít a búvároknak az eltűnt utasok felkutatásában. Az olasz mentők egy távirányítású víz alatti járművet is használnak a keresés során.

A parti őrség közleményében azt írta, hogy a búvárok mellett öt járőrkocsi és egy helikopter is dolgozik. A halvány remény ellenére az olasz parti őrség illetékesei úgy vélik, hogy az eltűnt hat ember meghalt, a holttestük pedig a roncsban van.

A hajózási szakértők szerint a hajó azután süllyedhetett el, miután árbóca – amely a maga 75 méteres magasságával a világ egyik legmagasabbja – eltört a brutális balesetben, ettől pedig a hajótest felborult, mivel túljutott a „leáramlási szögön”.

Megszólaltak a túlélők

A 15 túlélő között van egy Sofia nevű egyéves brit csecsemő is, akit édesanyja, a 36 éves Charlotte Golunski tartott a felszínen. Az Oxfordban végzett Charlotte Golunski, aki az Invoke vezető munkatársa, szintén túlélte a katasztrófát, miközben harcolt, hogy gyermeke ne fulladjon meg.

Minden erőmmel a víz felett tartottam, karjaimat felfelé nyújtottam, hogy ne fulladjon meg. Minden sötét volt. A vízben nem tudtam nyitva tartani a szemem. Segítségért kiabáltam, de csak mások sikolyait hallottam magam körül

– mondta az édesanya a megmentését követően, akinek férje, a 36 éves James Emsilie ugyancsak túlélte a tragédiát.

A palermói mentőszolgálat vezetője, Fabio Genco a BBC-nek elmondta, hogy „apokaliptikus” jelenetek játszódtak le a süllyedéskor. „A szó, amelyet az anya és az összes sérült folyamatosan ismételgetett, a »sötétség« volt a hajótörés során” – mondta.

„Körülbelül öt percről beszéltek, háromtól öt percig, attól a pillanattól kezdve, hogy a hajót megemelték, felemelték a tenger hullámai, egészen addig, amíg el nem süllyedt” – folytatta. Mint mondta, valóban apokaliptikus jelenetek zajlottak le, ahol mindenki kereste és remélte is, hogy megtalálja azokat az embereket, akik abban a pillanatban nem voltak mellettük. Elmondása szerint a halállal és az élettel szembenézve nincs különbség gazdagok és szegények, nemesek és közemberek között.

Egy másik túlélő Lynch felesége, Angela Bacares, aki a hírek szerint most kerekesszékben lábadozik sérüléseiből. Elárulta, hogy a Bayesian elsüllyedésének első jele egy „enyhe dőlés” volt, ami felébresztette. A nő elmondta, hogy ő és férje hajnali 4 órakor ébredt fel, amikor a hajó hirtelen „megingott”. Elmondása szerint ekkor még nem aggódtak, de ő mégis felkelt, hogy megnézze, mi történik.

A nő zúzódásokat szenvedett a lábán – valószínűleg azért, mert a süllyedéskor üvegszilánkokra lépett –, ami miatt nem tud járni, ezért ül most kerekesszékben – írja a La Repubblica –, miközben a teste más részein is kötést visel.

A fedélzeti hostess, a 20 éves dél-afrikai Leah Randall szintén túlélte a tragédiát. Heidi Randall, Leah édesanyja is nyilatkozott a katasztrófát követően. „Megkönnyebbültem, hogy a lányom életét Isten kegyelme megkímélte. Ez nem könnyíti meg a szívfájdalmat azoknak, akik életüket vesztették vagy eltűntek” – mondta a lány édesanyja.

A mentők állítása szerint a túlélők arról beszéltek, hogy a hajó „két perc alatt” elsüllyedt, és úgy tűnik, hogy a jacht „nem volt biztonságos helyen lehorgonyozva” a süllyedés idején.

A túlélőket a közeli hajók legénysége mentette ki, köztük Karsten Borner, egy, a Bayesian közelében horgonyzó vitorláshajó kapitánya, aki elmondta, hogy csapata is erősen küzdött azért, hogy a hajójukat a felszínen tartsák, amikor a tornádó lecsapott.

Fabio Cefalu, egy porticellói halász, aki szemtanúja volt a tragédiának, elmondta, hogy nem sokkal hajnali 4 óra előtt látott egy vízsugarat – egyfajta minitornádót –, amely körülbelül 12 percig tartott. Elmondása szerint 4 óra 10 perc körül látott egy vörös jelzőrakétát felgyulladni a Bayesianról, de mire 20 perccel később odaért a területre, a jacht már szinte teljesen eltűnt. „Csak párnákat és néhány deszkát találtunk a vízben úszva” – mondta.

(Borítókép: Mentőhajók vesznek részt a keresési műveletben, miután elsüllyedt egy luxusjacht Porticello partjainál 2024. augusztus 21-én. Fotó: Louiza Vradi / Reuters)