Nagy tiszteletnek örvendett az elsüllyedt luxusjacht kapitánya, sorra szólalnak meg a túlélők
További Külföld cikkek
- Mégsem akar szenátor lenni Donald Trump fiának felesége
- Lezuhant egy kisrepülőgép egy brazíliai üdülővárosban
- Túlélhető az atomcsapás a saját magánbunkerünkben?
- Iszonyatos fegyverkezésbe kezdtek a görögök, Törökországot ez aggasztja
- Még két hónapot csúszik az űrben rekedt kozmonauták hazatérése, akik júniusban indultak egyhetes kirándulásra
Mike Lynch szuperjachtjának kapitánya egy „köztiszteletben álló” tengerész, aki tizenéves kora óta hajókon dolgozik, és korábban egy török milliárdos alkalmazásában állt – írja a Daily Mail.
Az 51 éves új-zélandi James Cutfield volt a Bayesian kapitánya, amikor a hajó egy viharban felborult és elsüllyedt Szicília partjainál. A katasztrófában egy ember – a hajó séfje – meghalt, hat további pedig eltűnt. A 30 millió fontot érő luxusvitorlás mindössze néhány száz méterre horgonyzott Porticello partjaitól, amikor hétfőn, hajnali 5 óra előtt hirtelen egy heves tornádóba került, majd egyik percről a másikra elsüllyedt.
A balesetet követően James Cutfield a palermói kórházi ágyán nyilatkozott. Az egyik olasz újságnak a következőképp fogalmazott: „Ezt nem láttuk jönni.”
Miközben a búvárok továbbra is keresik az eltűnteket – köztük Mike Lynchet és 18 éves lányát, Hannah-t –, a hatóságok azt vizsgálják, hogy a legénység által nyitva hagyott ajtók közrejátszhattak-e a hajó gyors elsüllyedésében.
A kapitány testvére, Mark Cutfield elmondta, hogy fivére „nagyon jó tengerész”, aki „nagy tiszteletnek örvend” a Földközi-tengeren. Elmondása szerint testvérét jelenleg kórházban ápolják, de „jól van”, és nincsenek súlyos sérülései.
A korábbi versenyvitorlázó James tavaly nősült a mallorcai Palmában. Nyolcéves tapasztalattal rendelkezik luxusjachtok kapitányaként, és három évtizede dolgozik az iparágban.
Még életben lehetnek az eltűntek
Az eltűntek keresése szerda reggel már harmadik napjába lépett, a mentőbúvárok továbbra is próbálják elérni a kabinokat, remélve, hogy megtalálják őket. Egy mérnök szerint az eltűnt utasok még mindig életben lehetnek a felszín alatt 50 méter mélyen lévő légbuborékokban, ami azt jelenti, hogy a búvárok – akik a roncs mélysége miatt merülésenként csak tíz percig maradhatnak a víz alatt – versenyt futnak az idővel.
Munkájukat nehezíti, hogy egy 3 centiméter vastag ablaknyíláson keresztül kellett átverekedniük magukat, hogy bejussanak az összetört hajó bútorokkal elzárt részeihez.
Egy, a helyszínen tartózkodó szakértő szerint a tragédia ügyében a közeli Termini Imerese ügyészei által indított hatósági vizsgálat középpontjában az áll, hogy a jacht legénysége bezárta-e a hajó bejárati nyílásait a vihar kitörése előtt. A nyomozók azt is vizsgálják majd, hogy az éjszakára előrejelzett rossz időjárás miatt megtették-e a szükséges intézkedéseket, és hogy a legénység bármelyik tagja büntetőjogi felelősséggel tartozik-e.
Sam Jefferson vitorlázási szakértő, a Sailing Today magazin szerkesztője azt is elmondta, hogy szerinte a nyitott ajtók és nyílások hozzájárulhattak a gyors elsüllyedéshez.
Azt mondanám, hogy a hajót nagyon erősen megütötte a szél, és ettől az oldalára borult. Gondolom, mivel meleg volt, így elég sok ajtó és nyílás volt nyitva ahhoz, hogy gyorsan megteljen vízzel a jacht, és így süllyedt el
– magyarázta a szakértő.
Andrea Ratti, a Milánói Műszaki Egyetem hajózási tervezéssel foglalkozó professzora szerint egy olyan méretű hajó, mint a Bayesian, csak úgy süllyedhet el ilyen gyorsan, ha hatalmas mennyiségű vizet vesz fel. Felvetette, hogy nyílászárók, ablakok vagy más nyílások maradhattak nyitva, amelyeken keresztül víz áramolhatott be. A meteorológiai adatok szerint a süllyedést megelőző napon 33 fok körül volt a hőmérséklet, ami ahhoz vezethetett, hogy a hajó utasai nyitott ablaknál aludtak.
Luca Mercalli, az Olasz Meteorológiai Társaság elnöke kedden azt mondta, hogy a legénységnek meg kellett volna győződnie arról, hogy minden vendég ébren van-e, és mentőmellényt kellett volna biztosítaniuk számukra az előre jelzett heves esőzésekre való tekintettel. Termini Imerese főügyésze, Ambrogio Cartosio és csapata várhatóan nemsokára kihallgatja a 15 túlélőt, hogy kiderítse, mi vezetett a Bayesian jacht tragikus elsüllyedéséhez.
Közben egy brit csapat is részt vesz a vizsgálatban, egy korábbi tengeri baleseti nyomozó elmondása szerint azt fogják vizsgálni, hogy az ablakok vagy a vízzáró ajtók nyitva voltak-e.
Gavin Pritchard, a brit tengeri balesetvizsgáló hivatal (MAIB) nyugalmazott főnyomozója szerint a MAIB meg akarja majd nézni a hajót egy távirányítású jármű vagy búvárok segítségével, illetve tanulmányozni akarják, hogy milyen helyzetben voltak a vízzáró ajtók, a zsilipek és az ablakok.
„Fontos leszögezni, hogy ez nem jelent vádat” – tette hozzá, mondván, hogy a MAIB feladata az elsüllyedés okának megállapítása – és nem a jogi felelősség megállapítása –, hogy a biztonság szempontjából fontos megállapításokat az egész hajózási ágazatban elterjeszthessék.
Az egyik első kérdés, amit a baleseti nyomozók feltesznek, az, hogy történt-e már valaha hasonló? És azt kell mondanom, hogy miután tanulmányoztam ezt a tragikus eseményt, őszintén szólva nem jut eszembe semmi ehhez hasonló
– tette hozzá.
Versenyt futnak az idővel
Az olasz parti őrség ragaszkodik ahhoz, hogy folytassák a keresést, bár ennyi idő után „nehéz elképzelni”, hogy pozitív eredményt kapjanak.
Vincenzo Zagarola fregattkapitány az olasz RTL rádióállomásnak nyilatkozva elmondta: „Az eltelt idő és az esemény körülményei miatt természetesen nehéz elképzelni, hogy a dolgok jól alakulnak, de nem adjuk fel, ezért tengeri és légi eszközökkel vagyunk felszerelve.
Nick Sloane, aki a Costa Concordia mentési műveletén dolgozott, arról beszélt, hogy a búvárok „kritikus” 24 órába lépnek, hogy kimentsenek mindenkit, aki még életben lehet.
Nagyon kis idő áll rendelkezésükre, hogy megpróbálják megtalálni a bent rekedt embereket, remélhetőleg egy légbuborékban, és meg tudják menteni őket
– mondta Sloane a Sky Newsnak.
„Legfeljebb két-három napjuk van arra, hogy megpróbáljanak valakit kihozni, így a következő 24 óra kritikus jelentőségű” – tette hozzá. Amikor azonban Vincenzo Zagarolát arról kérdezték, hogy mennyire valószínű, hogy az eltűnt utasok életben vannak, azt mondta: „Soha ne mondd, hogy soha, de észszerűen az a válasz, hogy nem valószínű.”
Sajnos végül a fragettkapitánynak lett igaza. A luxusjacht roncsait átkutató búvárok szerdán megtalálták az ötödik holttestet is, ezzel a megerősített halálesetek száma hatra nőtt. Az olasz hatóságok szerint Mike Lynch és a lánya holtteste is előkerült a roncsokból.
A búvárok gőzerővel dolgoznak
Nápolyi és messinai búvárok vesznek részt a hatalmas keresési műveletben, de elmondásuk szerint munkájukat megnehezítik a kabinokhoz vezető utat elzáró kábelek és berendezési tárgyak.
Dr. Jean-Baptiste Souppez, az Aston Egyetem gépészeti, orvosbiológiai és formatervezési mérnöki karának vezető tanára elmondta, hogy a búvárok „rendszeres időközönként dörömbölő hangot kereshetnek”. Elmondása szerint azonban lehetetlen megjósolni, hogy alakultak-e ki légbuborékok a Bayesianon.
A parancsnoki híd vizsgálata után, ami kívül van, a barlangi búvárok egy belső létrán leereszkedtek a társalgóba, belül azonban – székektől és párnáktól kezdve használati tárgyakon át tányérokig – lebegő tárgyak akadályozták őket.
Marco Tilotta, a palermói tűzoltóság búvárrészlegének felügyelője elmondta, hogy először kívülről ellenőrizték a hajótestet, majd bemerészkedtek a belső terébe, hogy megvizsgálják az összes helyiséget.
A hajótesthez való hozzáférés nehéz, a belsejébe való bejutás – a keskeny lépcsőkön keresztül lemenni a lenti rekeszbe, és bemenni az összes kabinba, hogy centiméterről centiméterre elemezzük – nagyon nehéz és bonyolult munka
– mondta a szakember.
Szerda délután egy helikoptert láttak repülni Porticello felett, míg egy víz alatti jármű segít a búvároknak az eltűnt utasok felkutatásában. Az olasz mentők egy távirányítású víz alatti járművet is használnak a keresés során.
A parti őrség közleményében azt írta, hogy a búvárok mellett öt járőrkocsi és egy helikopter is dolgozik. A halvány remény ellenére az olasz parti őrség illetékesei úgy vélik, hogy az eltűnt hat ember meghalt, a holttestük pedig a roncsban van.
A hajózási szakértők szerint a hajó azután süllyedhetett el, miután árbóca – amely a maga 75 méteres magasságával a világ egyik legmagasabbja – eltört a brutális balesetben, ettől pedig a hajótest felborult, mivel túljutott a „leáramlási szögön”.
Megszólaltak a túlélők
A 15 túlélő között van egy Sofia nevű egyéves brit csecsemő is, akit édesanyja, a 36 éves Charlotte Golunski tartott a felszínen. Az Oxfordban végzett Charlotte Golunski, aki az Invoke vezető munkatársa, szintén túlélte a katasztrófát, miközben harcolt, hogy gyermeke ne fulladjon meg.
Minden erőmmel a víz felett tartottam, karjaimat felfelé nyújtottam, hogy ne fulladjon meg. Minden sötét volt. A vízben nem tudtam nyitva tartani a szemem. Segítségért kiabáltam, de csak mások sikolyait hallottam magam körül
– mondta az édesanya a megmentését követően, akinek férje, a 36 éves James Emsilie ugyancsak túlélte a tragédiát.
A palermói mentőszolgálat vezetője, Fabio Genco a BBC-nek elmondta, hogy „apokaliptikus” jelenetek játszódtak le a süllyedéskor. „A szó, amelyet az anya és az összes sérült folyamatosan ismételgetett, a »sötétség« volt a hajótörés során” – mondta.
„Körülbelül öt percről beszéltek, háromtól öt percig, attól a pillanattól kezdve, hogy a hajót megemelték, felemelték a tenger hullámai, egészen addig, amíg el nem süllyedt” – folytatta. Mint mondta, valóban apokaliptikus jelenetek zajlottak le, ahol mindenki kereste és remélte is, hogy megtalálja azokat az embereket, akik abban a pillanatban nem voltak mellettük. Elmondása szerint a halállal és az élettel szembenézve nincs különbség gazdagok és szegények, nemesek és közemberek között.
Egy másik túlélő Lynch felesége, Angela Bacares, aki a hírek szerint most kerekesszékben lábadozik sérüléseiből. Elárulta, hogy a Bayesian elsüllyedésének első jele egy „enyhe dőlés” volt, ami felébresztette. A nő elmondta, hogy ő és férje hajnali 4 órakor ébredt fel, amikor a hajó hirtelen „megingott”. Elmondása szerint ekkor még nem aggódtak, de ő mégis felkelt, hogy megnézze, mi történik.
A nő zúzódásokat szenvedett a lábán – valószínűleg azért, mert a süllyedéskor üvegszilánkokra lépett –, ami miatt nem tud járni, ezért ül most kerekesszékben – írja a La Repubblica –, miközben a teste más részein is kötést visel.
A fedélzeti hostess, a 20 éves dél-afrikai Leah Randall szintén túlélte a tragédiát. Heidi Randall, Leah édesanyja is nyilatkozott a katasztrófát követően. „Megkönnyebbültem, hogy a lányom életét Isten kegyelme megkímélte. Ez nem könnyíti meg a szívfájdalmat azoknak, akik életüket vesztették vagy eltűntek” – mondta a lány édesanyja.
A mentők állítása szerint a túlélők arról beszéltek, hogy a hajó „két perc alatt” elsüllyedt, és úgy tűnik, hogy a jacht „nem volt biztonságos helyen lehorgonyozva” a süllyedés idején.
A túlélőket a közeli hajók legénysége mentette ki, köztük Karsten Borner, egy, a Bayesian közelében horgonyzó vitorláshajó kapitánya, aki elmondta, hogy csapata is erősen küzdött azért, hogy a hajójukat a felszínen tartsák, amikor a tornádó lecsapott.
Fabio Cefalu, egy porticellói halász, aki szemtanúja volt a tragédiának, elmondta, hogy nem sokkal hajnali 4 óra előtt látott egy vízsugarat – egyfajta minitornádót –, amely körülbelül 12 percig tartott. Elmondása szerint 4 óra 10 perc körül látott egy vörös jelzőrakétát felgyulladni a Bayesianról, de mire 20 perccel később odaért a területre, a jacht már szinte teljesen eltűnt. „Csak párnákat és néhány deszkát találtunk a vízben úszva” – mondta.
(Borítókép: Mentőhajók vesznek részt a keresési műveletben, miután elsüllyedt egy luxusjacht Porticello partjainál 2024. augusztus 21-én. Fotó: Louiza Vradi / Reuters)