Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Az orosz pilóta figyelmeztette a svájci irányítótornyot

2002.07.04. 14:59
Az orosz gép pilótája fél perccel a légiirányítók első figyelmeztetése előtt jelezte a toronynak a közelgő ütközést. A korábban a pilótát felelőssé tevő légiforgalmi irányítók fél percig nem reagáltak az orosz gép vészjelzésére, pedig a pilóta engedélyt kért a repülési magasság megváltoztatására.
Az orosz gép pilótája másfél perccel a katasztrófa előtt figyelmeztette a svájci légiforgalmi irányítást arra, hogy veszélyesen közel került a Boeing 757-es repülőgéphez - jelentette az ARD televízió tudósítója Überlingenből csütörtökön. Az információt a tévécsatorna egy, a helyszínen vizsgálatot folytató orosz szakértő véleményére alapozza.

A pilóta engedélyt kért az ereszkedésre

Az orosz légügyi nyomozó szerint a Tu-154-es pilótája negyven másodperccel azelőtt jelezte a svájci légiforgalmi irányításnak a közelgő Boeinget, mielőtt azok a magasság azonnali csökkentésére szólították volna fel. Az orosz pilóta fél percig semmilyen választ sem kapott vészjelzésére. A légügyi nyomozó úgy tudja, hogy a beszélgetés jegyzőkönyve a svájci hatóságok rendelkezésére áll. Ebben az orosz pilóta közli, hogy észlelt egy repülőgépet, amelynek pályája keresztezheti a Tu-154-es útvonalát. A pilóta engedélyt kért magasságának módosítására is.

A Gazeta.ru arról számolt be, hogy a Tu-154 pilótái a közeledő Boeinget észlelte saját gépük TCAS ütközésre figyelmeztető berendezése. Az Izvesztyija szerint amikor a légiforgalmi irányító kitérésre szólította fel, Alexander Grosz első pilóta még egyszer rákérdezett, hogy valóban lefelé kell-e kitérnie, ahol az ő jelzései szerint a Boeing közeledett. A Skyguide visszaigazolta a pilótának az utasítást.

A Skyguide hallgat

Amennyiben az orosz szakértő közlése helytálló, az teljesen új megvilágításba helyezheti a hétfő éjjeli tragédia okát és körülményeit. Az ARD érdeklődésére a svájci Skyguide társaság illetékesei nem kívántak állást foglalni a fenti állításokkal kapcsolatban. A hatóságok folytatják a gépek fekete dobozainak vizsgálatát. Bár azok megsérültek, a sérülés nem érinti a fölvett adatok, illetve a hangfelvételek minőségét.

A Skyguide a balesetet követő első órákban az orosz pilótát tette felelőssé a balesetért, mondván, az nem reagált a figyelmeztető jelzésekre. Később elismerték, hogy a pilótát csak kétszer figyelmeztették, első alkalommal csupán 50 másodperccel az ütközés előtt. A svájci légiirányitás központjában a katasztrófa éjszakáján csak egy légiforgalmi irányító volt szolgálatban, és kikapcsolták az ütközésjelző rendszert is. A baskír légitársaság most a Skyguide beperlését fontolgatja.

Bizonytalan radaradatok

A légiforgalmi céget azóta a svájci hatóságok is sorozatos kritikával illették. A svájci televízió egyik beszámolója szerint néhány nappal a Bodeni tó felett történt katasztrófa előtt megállapították, hogy a Skyguide radarrendszere nem minden szempontból felel meg az európai szabványoknak.

Jean Overney, a svájci légibaleseteket kivizsgáló szövetségi hivatal vezetője szerint a radarrendszer hiányosságai elég súlyosak voltak ahhoz, hogy a hivatal elrendelje a javításokat, és így tarthatóak legyen gépek legkisebb magasságának csökkentett értékei.

2002-től ugyanis olyan új szabályok léptek életbe, melyek az egyes gépek közötti biztonsági szintkülönbséget 2000 lábról 1000 lábra (300 méter) csökkentik. A svájci tévé szerint a Skyguardnál felfedezett hiányosságok egyike az volt, hogy a repülőgépek pozíciós adatai a képernyőn nem az előírt 8, hanem 12 másodpercenként frissülnek.

A Skyguide illetékese szerint a jelentés ajánlásai semmilyen hatással sem lettek volna a szerencsétlenségre, kivéve talán a pozíciók frissítési periódusának kérdését. Ezzel talán a légiforgalmi irányító négy másodperccel hamarabb utasíthatta volna a pilótákat a repülési magasság csökkentésére.