Gál
8 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Elkerülhető lett volna a katasztrófa

2002.07.02. 12:16
Elkerülhető lett volna a repülőgépek összeütközése, ha a teherszállító ütközésjelző rendszere nem csökkenti automatikusan a Boeing repülési magasságát. Ugyanis a légiirányítás harmadik figyelmeztetésére az orosz gép pilótája issüllyedésbe kezdett. Ha nem teszi, a teherszállító pont elrepülhetett volna a gyermekeket szállító gép alatt. A baleset okára a Tu-154-es feketedobozainak vizsgálata adhat választ.
Mindkét gép egyszerre kezdett süllyedni, ezért elkerülhetetlenné vált az ütközés, mondta el Anton Maag, a svájci légiirányítás tisztviselője genfi sajtótájékoztatóján. Maag szerint a baskír légitársaság Tu-154-ese csak a légiirányítók harmadik felszólításra kezdett süllyedni, ekkorra azonban már a felé tartó Boeing 757-es teherszállító ütközésjelző rendszere is működésbe lépett, és automatikusan csökkentette a repülési magasságot.

Ha nem változtat irányt, nincs baleset

Maag szerint ha a Boeing változatlanul folytatta volna az útját, akkor "biztosan nem lett volna katasztrófa". Azt egyelőre nem tudni, miért csak a harmadik figyelmeztetésre reagált az orosz gép pilótája. A baskír légitársaság moszkvai képviselője visszautasította az orosz pilótát okoló német vádakat.

Mindkét gépen volt ütközésjelző

Állítása szerint a gépet a légitársaság tapasztalt pilótái irányították, akiknél nem lehetetett probléma a nyelvismerettel. A légitársaság képviselőjének állítását megerősítette az osztrák légiirányítás is. "A pilóták angolnyelv-ismerete kiváló volt" - nyilatkozta Heinz Sommerbauer, az osztrák légiirányítás szóvivője az ORF televíziónak.

Időközben megtalálták a Tu-154-es mindkét - a műszerek adatait, illetve a pilóták beszélgetését rögzítő - feketedobozát. A hatóságok a feketedobozok adatainak elemzésétől várják a katasztrófa okának kiderítését. A baskír légitársaság moszkvai képviselője szerint a szerencsétlenül járt gép a társaság legfiatalabb, legújabb gépe volt, jelentette az MTI. Az 1995-ben készült gép - a DHL teherszállítójához hasonlóan - rendelkezett ütközésjelző rendszerrel.

A baskír légitársaságnak - mint minden Németországon keresztül vezető járat működtetőjének - ezúttal is 75 millió dolláros biztosítása van harmadik személlyel szembeni kártérítési eljárás esetére. A katasztrófában áldozatul esett legénység hozzátartozói legfeljebb 12 ezer rubel - 95 ezer forint - kárpótlást kaphatnak, írja az MTI.