Keverés az alkoholokkal...

2000.08.22. 14:29
Már többször tapasztalhattuk, hogy egy vállalati fúziónak sosincs vége és biztos, hogy nem a mostani vásárlási szándék bejelentése támasztja majd alá az ellenkezőjét.
Miközben, a nap vége felé, kezünkben forgatjuk a megérdemelt Bloody Mary-t, vagy a szintén ínycsiklandozó Szputnyikot, nem valószínű, hogy azon jár az eszünk, hogy a szesziparban az elmúlt tíz év legnagyobb konszolidációja zajlik éppen.

Ha netalán mégis, akkor a barman kispórolta a vodkát a koktélból.

Diageo és a Pernod Ricard csoport
Együtt versenyeznek
Ennek ellenére, a múlt hét végén jelentette be az angol Diageo és a francia Pernod Ricard csoport, hogy együtt versenyeznek majd a Seagram alkohol érdekeltségeiért. A Seagram már több hete, pontosan a Vivendi - Seagram fúzió után, bejelentette, hogy meg kíván válni minden szeszipari tevékenységétől, annak ellenére, hogy a szeszből gazdagodott meg a Seagram és a tulajdonosa, a Bronfman család.

A vevő döntő előnyre tesz szert a vetélytársaival szemben

Addig még csak egy jelentős vevőt tartott számon a befektetők köre, mégpedig az angol Allied Domecq-et. Az új vetélytárs megjelenése elég negatív hatással van az AD jövőjére.

Ha a Diageo-Pernod Ricard páros elhappolja előle ezt a nem mindennapi üzletet, akkor elég veszélyes helyzetbe kerül az AD, legalábbis stratégiai szemszögből. Viszont, ha megszerzi -és biztos, hogy ez a kedvezőbb alternatíva - akkor sokkal nagyobb árat kell érte fizetnie, mint amire eddig számítottak. Több pénzügyi ellemző szerint, az AD sikere a legvalószínűbb, mivel biztonságosabb anyagi háttér áll mögöttük, és nagyobb szinergiát tudnának létrehozni a Seagram márkákkal, mint a Diageo vezette csoport, és így nekik jobban megérné egy nagyobb árat kínálni.

A harc nagyon komoly lesz a két csoport között, mivel azzal mindenki egyetért, hogy ez egy nem mindennapi lehetőség. Így, nem lehet kizárni, hogy a 9 milliárd dollárra értékelt Seagram alkohol konszern a valós értéknél sokkal többért keljen el. Az árverés győztese egy hatalmas lépéssel jut előre a világ alkoholpiacának az irányításában, amit a lemaradt vetélytárs csak nagy áldozatok árán tudna csak behozni. Richard Burrows a Pernod Ricard igazgatója az FT-nek nyilatkozva elmondta, hogy ' ez az árverés a bor- és az alkoholiparban egy egyedülálló esemény '.

A Diageo-Pernod Ricard párosban úgy tűnik, az angol fél áll jobban, mivel a nemrég eladott Pillsbury élelmiszeripari vállalatból kényelmesen tudnák a Seagram vételt finanszírozni. A Pernod Ricardnál ennyi készpénz nem áll rendelkezésre, így egy komplex hitel, részvény és készpénz-csomaggal tudnák finanszírozni az üzletet.

A két nagy vetélytárs mellett nem szabad megfeledkezni a többi, kisebb vetélytársról sem, mint például a Bacardiról, Brown-Formanról és magáról az alapító Bronfman családról. A családot inkább a nosztalgia ösztönözheti, és nem az üzleti megfontolás, hiszen ők semmi plusz hasznot nem tudnának kifacsarni a vételből.

A másik nagy gond, mellyel mind a Diageo-Pernod Ricard csoportnak, mind pedig az Allied Domecq-nek számolni kell, az az Európai Bizotság beavatkozása az üzletbe, mivel a konkurenciára mindenképpen rossz hatással van egy ilyen méretű koncentráció. Bennfentesek szerint az angol-francia páros, már elgondolkozott azon, mely termékeket és márkákat tudná továbbadni, sőt még a lehetséges vevők nevét is meghatározták volna. Előtte persze meg kell szerezniük a Seagram alkoholrészlegét, anélkül, hogy a versengés miatt felsrófolt ártól túlzottan másnapossak lennének.

Pár hét múlva már valószínűleg tudni fogjuk, hogy a fent említett koktélokba (melyeknek a receptjével készségesen áll e cikk írója az érdeklődők rendelkezésére) töltött vodka és egyébb alkohol mely óriáscég birtokába került. Feltéve,ha nem azon jár az eszünk, hogy most a negyedik vagy az ötödik Srew Drivert töltöttük kiszáradt torkunkba.

Egészségünkre!

Smirnoff rules !