Elkerülhető lett volna a katasztrófa

2002.07.02. 12:16
Elkerülhető lett volna a repülőgépek összeütközése, ha a teherszállító ütközésjelző rendszere nem csökkenti automatikusan a Boeing repülési magasságát. Ugyanis a légiirányítás harmadik figyelmeztetésére az orosz gép pilótája issüllyedésbe kezdett. Ha nem teszi, a teherszállító pont elrepülhetett volna a gyermekeket szállító gép alatt. A baleset okára a Tu-154-es feketedobozainak vizsgálata adhat választ.
Mindkét gép egyszerre kezdett süllyedni, ezért elkerülhetetlenné vált az ütközés, mondta el Anton Maag, a svájci légiirányítás tisztviselője genfi sajtótájékoztatóján. Maag szerint a baskír légitársaság Tu-154-ese csak a légiirányítók harmadik felszólításra kezdett süllyedni, ekkorra azonban már a felé tartó Boeing 757-es teherszállító ütközésjelző rendszere is működésbe lépett, és automatikusan csökkentette a repülési magasságot.

Ha nem változtat irányt, nincs baleset

Maag szerint ha a Boeing változatlanul folytatta volna az útját, akkor "biztosan nem lett volna katasztrófa". Azt egyelőre nem tudni, miért csak a harmadik figyelmeztetésre reagált az orosz gép pilótája. A baskír légitársaság moszkvai képviselője visszautasította az orosz pilótát okoló német vádakat.

Mindkét gépen volt ütközésjelző

Állítása szerint a gépet a légitársaság tapasztalt pilótái irányították, akiknél nem lehetetett probléma a nyelvismerettel. A légitársaság képviselőjének állítását megerősítette az osztrák légiirányítás is. "A pilóták angolnyelv-ismerete kiváló volt" - nyilatkozta Heinz Sommerbauer, az osztrák légiirányítás szóvivője az ORF televíziónak.

Időközben megtalálták a Tu-154-es mindkét - a műszerek adatait, illetve a pilóták beszélgetését rögzítő - feketedobozát. A hatóságok a feketedobozok adatainak elemzésétől várják a katasztrófa okának kiderítését. A baskír légitársaság moszkvai képviselője szerint a szerencsétlenül járt gép a társaság legfiatalabb, legújabb gépe volt, jelentette az MTI. Az 1995-ben készült gép - a DHL teherszállítójához hasonlóan - rendelkezett ütközésjelző rendszerrel.

A baskír légitársaságnak - mint minden Németországon keresztül vezető járat működtetőjének - ezúttal is 75 millió dolláros biztosítása van harmadik személlyel szembeni kártérítési eljárás esetére. A katasztrófában áldozatul esett legénység hozzátartozói legfeljebb 12 ezer rubel - 95 ezer forint - kárpótlást kaphatnak, írja az MTI.